درخواست اسرائیل برای دریافت ۲۵ جنگنده «اف-۱۵ ای‌اکس» از آمریکا

از نظر اسرائیل، با توجه به روابط دفاعی جدید بین روسیه و ایران، داشتن تعداد بیشتر اف-۱۵ برای آن‌ها ضروری است

این جنگنده‌ها می‌توانند سامانه‌های تسلیحاتی را حمل کنند که برای نابودی تاسیسات هسته‌ای ایران طراحی شده‌اند ـ AFP

پایگاه خبری «بریکینگ دیفنس» در گزارشی به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که وزارت دفاع اسرائیل به‌طور رسمی ۲۵ جنگنده اف-۱۵ ای‌اکس از ایالات متحده درخواست کرده است. در همین حال، نیروی هوایی اسرائیل امیدوار است بتواند این سفارش را دو برابر کند.

به گفته این منابع، نامه رسمی درخواست این جنگنده‌ها هفته گذشته ازسوی دولت اسرائیل به دولت آمریکا ارسال شده است. نامه‌های درخواست اولین گام در فرایند فروش تسلیحات نظامی به کشورهای خارجی است که پس از آن، درباره جزئیات، اعم‌از تعداد و قیمت‌ها، مذاکره می‌شود.

بی‌ثباتی سیاسی اسرائیل در سال‌های اخیر که با برگزاری پنج انتخابات سراسری در کمتر از چهار سال همراه بود، سبب شد تصمیم رسمی درباره خرید نسخه پیشرفته جنگنده اف-۱۵ به تاخیر بیفتد. دولت اسرائیل تصمیم خرید اف-۳۵ و اف-۱۵ را در سال ۲۰۲۰ گرفته بود؛ اما درحالی‌که قرارداد اف-۳۵ امضا شد، قرارداد اف-۱۵ به امضا نرسید.

از آن زمان، مقام‌های دفاعی اسرائیل بارها درخواست نیاز فوری به تهیه جنگنده‌های اف-۱۵ را مطرح کرده‌اند. این جنگنده‌ها می‌توانند برخی از انواع سامانه‌های تسلیحاتی توسعه‌یافته در اسرائیل را حمل کنند که برای نابودی اهدافی مانند تاسیسات هسته‌ای ایران طراحی شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته یک منبع آگاه به پایگاه خبری اسرائیلی بریکینگ دیفنس، اکنون که درخواست رسمی ارسال شده است، انتظار می‌رود اولین تحویل اف-۱۵ ای‌اکس در سال ۲۰۲۸ انجام شود، اما دولت اسرائیل ممکن است از ایالات متحده بخواهد که این تحویل را سریع‌تر انجام دهد. 

اف-۱۵ ای‌اکس بیشتر از هر جنگنده دیگری در رده خود، قابلیت حمل سلاح دارد و می‌تواند سلاح‌های مافوق صوت تا طول ۲۲ فوت (نزدیک به ۷متر) و وزن تا هفت هزار پوند (بیش از سه‌هزار کیلوگرم) را پرتاب کند.

گفته می‌شود نیروی هوایی اسرائیل همزمان با ارائه درخواست ۲۵ فروند اف-۱۵ ای‌اکس، به موازات آن ۲۵ اف-۱۵ آی خود را نیز به همان پیکربندی اف-۱۵ ای‌اکس ارتقا می‌دهد. با این حال ممکن است محدودیت‌های بودجه بر ارتقای برنامه‌ریزی‌شده اف-۱۵ تاثیر بگذارد.

 نیروی هوایی اسرائیل در حال حاضر ۵۰ فروند اف-۱۵ اِی، بی، سی و دی دارد و همچنین از ۲۵ اف-۱۵ آی برخوردار است. زمانی که نیروی هوایی اسرائيل تصمیم به خرید تعداد بیشتری اف-۱۵ و اف-۳۵ گرفت، فرض بر این بود که در سناریوهای جنگی آینده،‌ سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته‌تر می‌شوند. این امر مستلزم داشتن اف-۳۵ برای خنثی‌کردن سامانه‌های دفاع هوایی و سپس اف-۱۵‌هایی است که مانند «کامیون» بارهای سنگینی از سامانه‌های تسلیحاتی بسیار پیشرفته را حمل کنند.

از نظر اسرائیل، روابط دفاعی جدید بین روسیه و ایران نیاز به داشتن تعداد بیشتر اف-۱۵ را ضروری می‌کند. این دیدگاه درپی گزارش‌‌هایی مبنی‌بر این ایجاده شده است که احتمال فروش سامانه‌های پدافند هوایی اس-۴۰۰ روسیه به ایران را مطرح کرده‌اند. جمهوری اسلامی قصد دارد این سامانه‌ها را برای حفاظت از تاسیسات هسته‌ای خود مستقر کند.

ناوگان اف-۱۵ اسرائیل نه‌تنها برای حمله به اهداف در ایران بلکه برای توقف پرتاب موشک‌های دقیق ازسوی حزب‌الله، نیروی نیابتی جمهوری اسلامی در لبنان، ضروری است.

گزارش شده است که ستادکل نیروهای دفاعی اسرائیل برنامه‌ای را آماده کرده است که بر اساس آن، درصورت حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران، اگر حزب‌الله درنتیجه اقدام اسرائیل یا به‌عنوان «اقدامی حمایتی» تهاجمی را آغاز کند، به‌شدت مورد حمله قرار خواهد گرفت. 

آویو کوخاوی، رئیس ستاد‌کل ارتش اسرائیل، روز شانزدهم ژانویه، در مصاحبه‌‌ای گفت که اگر جنگ جدیدی با حزب‌الله آغاز شود، اسرائیل «امواج آتش»ی به راه خواهد انداخت که لبنان را ۵۰ سال عقب خواهد برد.

بیشتر از جهان