وزیر دفاع آمریکا: جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی روسیه را تنها گذاشته‌اند

به‌گفته لوید آستین، روسیه برای تامین مهمات به کمک جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی نیاز دارد اما این دو کشور در حال حاضر از کمک نظامی به مسکو خودداری می‌کنند

موضوع ارسال تانک‌های آلمانی لئوپارد نیز از جمله موضوعاتی به‌حساب می‌آید که در حال حاضر متحدان غربی اوکراین مشغول رایزنی در مورد آنند -- REUTERS/Wolfgang Rattay

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، در جریان نشست خبری روز جمعه، ۲۰ ژانویه ۲۰۲۳ که در یکی از پایگاه‌های ارتش آمریکا در آلمان برگزار شد، گفت بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارد روسیه در جنگ اوکراین خسارت‌های زیادی متحمل شده و در حال حاضر با خطر تمام شدن مهماتش مواجه است.

وزیر دفاع ایالات متحده در ادامه این بخش از اظهارات خود گفت دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به‌منظور مقابله با خطر تمام شدن مهماتش به کمک متحدان خود امید بسته اما، به‌گفته آستین، در شرایط فعلی حتی جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی نیز از تامین نیازهای روسیه در جنگ اوکراین خودداری می‌کنند.

از این‌رو آستین، که در جریان نشست خبری «گروه تماس دفاع از اوکراین» سخن می‌گفت، از خبرنگارهای حاضر خواست تا به‌منظور درک عمق انزوای روسیه، حمایت قوی متحدان اوکراین از این کشور را با میزان حمایتی مقایسه کنند که روسیه از متحدان خود می‌گیرد.

دولت ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، بیش از سه ماه قبل ادعا کرد روسیه در حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین از پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کند؛ ادعایی که نهادهای نظامی و امنیتی کشورهای غربی، از جمله پنتاگون، نیز آن را تایید کردند.

پس از افشای همکاری نظامی تهران با مسکو در جنگ اوکراین، کی‌یف و متحدان غربی‌اش فشارهای سیاسی بر جمهوری اسلامی را افزایش دادند و مقام‌های ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا و آلمان، از آن زمان تاکنون، بارها در اظهارات خود تاکید کرده‌اند اولویت‌های آنها در مقابل حکومت ایران تغییر کرده و دیگر نه در پی احیای توافق برجام، بلکه به‌دنبال رسیدگی به پرونده همکاری نظامی جمهوری اسلامی با روسیه در جنگ اوکراین‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، و همزمان با افشای دخالت تهران در جنگ اوکراین، مقام‌های دولت فدرال آمریکا دولت کره شمالی را متهم کردند که به‌طور مخفیانه برخی نیازهای ارتش روسیه در جنگ اوکراین، از جمله گلوله‌های توپخانه، را تامین می‌کند.  

با تمامی این اوصاف، گفته‌های امروز وزیر دفاع آمریکا حاکی از آن است که فشارهای بین‌المللی بر جمهوری اسلامی ایران و دولت کره شمالی تاثیرگذار بوده و این دو متحد روسیه تامین نیازهای نظامی مسکو را متوقف کرده‌اند.

موضوع ارسال تانک‌های آلمانی لئوپارد نیز از جمله موضوعاتی به‌حساب می‌آید که در حال حاضر متحدان غربی اوکراین مشغول رایزنی در مورد آنند؛ رایزنی‌هایی که اگرچه همچنان به نتیجه‌ نهایی نرسیده است اما به‌گفته وزیر دفاع آلمان روند آن با پیشرفت همراه است.

در هفته‌های اخیر کی‌یف و شماری از کشورهای عضو پیمان نظامی ناتو، از جمله ایالات متحده آمریکا، از آلمان خواسته‌اند تا در آستانه عملیات‌های احتمالی روسیه در بهار مجوز ارسال تانک‌های لئوپارد ۲ به اوکراین را صادر کند؛ تانک‌هایی که به گفته غالب کارشناس‌های نظامی می‌تواند توان رزمی اوکراین در برابر نیروهای نظامی روسیه را به‌شکل چشمگیری ارتقا دهد.

آلمان از ابتدای دهه ۱۹۸۰ این مدل از تانک‌های خود را در اختیار ۱۵ کشور اروپایی عضو پیمان نظامی ناتو قرار داده است. با این‌حال ارسال تانک‌های لئوپارد به اوکراین به مجوز آلمان نیاز دارد و این کشور نیز تاکنون مجوز یا مجوزهای مورد نیاز را صادر نکرده است؛ هرچند، همانطور که پیش‌تر اشاره شد، آلمان به مذاکره با گروهی از متحدان خود که مدافع ارسال این تانک‌ها به اوکراین هستند، ادامه می‌دهد.

بیشتر از جهان