برلین می‌گوید ارسال تانک‌های لئوپارد به اوکراین به موافقت متحدان نیاز دارد  

هدف اصلی نشست رامشتاین این بود که آیا برلین به کشورهای دیگر اروپایی اجازه صدور دوباره تانک‌های آلمانی «لئوپارد۲» به اوکراین را می‌دهد

زلنسکی پیشتر تلویحا گفته بود که آلمان دیگر کشورها را از ارسال تانک به اوکراین بازمی‌دارد- REUTERS/Ints Kalnins

برلین اعلام کرد که برای تحویل تانک‌های ساخت آلمان به اوکراین برای مقابله با تهاجم روسیه، به چراغ سبز کشورهای متحد نیاز دارد.

وزیران دفاع اعضای ناتو و دیگر کشورها، روز جمعه ۲۰ ژانویه، در آلمان ملاقات کردند تا درباره کمک نظامی به اوکراین مذاکره کنند. این ملاقات همزمان با هشدارهای روسیه درباره تقویت حضور نظامی خود در اوکراین و تشدید کنترل خود بر سرزمین‌های شرق و جنوب اوکراین است که پیشتر اعلام کرده ضمیمه خاک خود کرده است اما کنترل کاملی روی آنها ندارد.

ایالات متحده آمریکا و فنلاند، قبل از جلسه روز جمعه در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان، از ارائه بسته‌های بزرگ کمک نظامی به اوکراین خبر دادند. 

هدف اصلی نشست فوق این بود که آیا برلین به کشورهای دیگر اروپایی که تانک‌های آلمانی «لئوپارد۲» را در اختیار دارند، اجازه می‌دهد که آنها را به اوکراین صادر کنند یا خیر. 

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان، گفت نمی‌داند چه زمانی درباره تانک‌ها تصمیم‌گیری می‌شود اما آلمان آماده است تا در صورت توافق متحدان، به سرعت وارد عمل شود. 

پیستوریوس گفت: «تمام جوانب مثبت و منفی باید به دقت سنجیده شود،» و بدون آن که جزییات بیشتری بگوید تایید کرد که مسئله صدور دوباره تانک‌های آلمانی به اوکراین از مبدا کشورهای دوم، در نشست روز جمعه مورد بحث قرار گرفت اما تصمیمی درباره آن اتخاذ نشد. 

پیستوریوس نام هیچ کشوری را که با تامین تانک‌ها به اوکراین مخالف باشد، اعلام نکرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد که دولت اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان، به دلیل نگرانی از تحرکات روسیه، درباره صدور مجوز صدور دوباره تانک‌های ساخت آلمان به اوکراین، مردد است. 

برخی کارشناسان غربی نیز این نگرانی را مطرح کرده‌اند که ممکن است روسیه تسلیحات پیشرفته غربی را تصرف کند و فناوری آنها را سرقت کند. 

کرملین گفته است که دادن تانک‌ به اوکراین کمکی نخواهد کرد و تاکید کرد که «توهم» غرب مبنی بر این که اوکراین در میدان نبرد پیروز خواهد شد، پشیمانی به بار خواهد آورد. 

ولودمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، در سخنانی در ابتدای نشست رامشتاین، از کمک متحدان به اوکراین قدردانی کرد و گفت که کی‌یف به کمک‌های بیشتر نیاز دارد. 

زلنسکی پیشتر تلویحا گفته بود که آلمان دیگر کشورها را از ارسال تانک به اوکراین بازمی‌دارد. رییس‌جمهوری اوکراین گفت: «باید سرعت را افزایش دهیم و زمان باید به سلاح ما تبدیل شود. کرملین باید شکست بخورد.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، به خبرگزاری رویترز گفت که حامیان اوکراین باید نه تنها بر ارسال تسلیحات جدید، بلکه تامین مهمات برای سامانه‌های قدیمی‌تر و کمک به نگهداری آنها تمرکز کنند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در این نشست گفت که روسیه در حال جمع‌بندی، جذب نیرو و تلاش برای تجهیز مجدد است.

او بدون آن که به تانک‌های لئوپارد اشاره کند، گفت: «الان زمان استراحت نیست بلکه زمان تقویت و تسریع است. چشم مردم اوکراین به ماست.»

یک منبع دولتی در آلمان گفته است که در صورت موافقت ایالات متحده با ارسال تانک‌های «آبرامز»، برلین نیز درباره مسئله تانک‌های لئوپارد وارد عمل می‌شود. 

پیشتر در روز پنجشنبه، گروهی مشتکل از ۹ کشور در بیانیه‌ای متعهد شده بودند که کمک‌های نظامی جدیدی را به اوکراین ارائه دهند

این کمک نظامی از سوی کشورهایی چون استونی، لتونی و لهستان خواهد بود و ده‌ها سامانه دفاع موشکی، اسلحه‌های ضدهوایی اس-۶۰، تفنگ و آموزش را شامل می‌شود. 

بیشتر از جهان