دست‌کم ۷۰ تن در اثر سرما در افغانستان جان باختند

شماری از شهروندان افغانستان در فصل سرما خواستار کمک نهادهای امدادرسان شدند

این دومین زمستان زیر حاکمیت طالبان در افغانستان است -ATIF ARYAN / AFP

مقام‌های طالبان روز چهارشنبه، ۲۸ دی (۱۸ ژانویه)، اعلام کردند که طی هشت روز گذشته در نتیجه بارش برف و یخ‌زدگی، دست‌کم ۷۰ تن از شهروندان این کشور جان باختند و ۷۰ هزار راس دام نیز تلف شد.

احتمال می‌رود که شمار تلفات سرما در افغانستان افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد نسیم مرادی، رئیس اداره هواشناسی طالبان، زمستان امسال را «سردترین» زمستان در سال‌های اخیر توصیف کرده است.

طی هفته گذشته دمای هوا در برخی از نقاط افغانستان به منفی ۳۳ درجه سانتیگراد هم رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری باختر که اینک زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، روز چهارشنبه گزارش داد که شش کودک در شهرستان «شهر بزرگ» و شهر فیض‌آباد، مرکز استان بدخشان، در اثر سرمای شدید جان باختند.

محمد اکرم اکبری، رئیس اداره مبارزه با حوادث طبیعی در بدخشان، گفت که بیش از ۱۰۰ راس دام نیز در این استان تلف شد.

او افزود که مسیرهای ارتباطی شهرستان‌های واخان، نسی، شکی، کران، منجان و درایم با روستاها مسدود شده است.

شماری از شهروندان افغانستان در فصل سرما خواستار کمک نهادهای امدادرسان شدند تا کودکانشان جان‌ نبازند.

محمد اکبر، شهروند ۴۵ ساله و از آوارگان جنگ در استان هرات در غرب افغانستان، به ایندیپندنت فارسی می‌گوید که در منطقه «شیدایی» هرات در چادر زندگی می‌کند و سوخت و غذای کافی برای فرزندانش ندارد.

او هشدار می‌دهد که اگر کمک به او نرسد، به احتمال زیاد کودکانش را به‌ دلیل شدت سرما از دست می‌دهد: «ما در خیمه زندگی می‌کنیم و هیچ چیز نداریم. ما از موسسات می‌خواهیم که برای کمک به ما مردم غریب تلاش کنند. امسال هرات در زمستان خیلی سرد شده و زندگی در این سردی بسیار سخت است.»

عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که جاده‌های چند استان مرکزی و شمالی افغانستان به ‌دلیل بارش شدید برف مسدود شدند.

این دومین زمستان زیر حاکمیت طالبان در افغانستان است و با سلطه‌ آنان بر کشور، کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان کاهش یافته است.

پیش‌تر، نهادهای امدادرسان هشدار داده بودند که بیش از نیمی از جمعیت افغانستان در زمستان امسال با گرسنگی مواجه‌اند و بیش از سه میلیون کودک به سوء‌تغذیه دچارند.

افغانستان در حالی سردترین زمستان را در چند سال اخیر از سر می‌گذراند که به‌ دلیل فرمان وزارت اقتصاد طالبان مبنی بر ممنوع شدن کار زنان در نهادهای غیردولتی، فعالیت چندین نهاد امدادرسان به حالت تعلیق درآمده است.

تعلیق فعالیت این نهادها، زمستان را برای بسیاری از شهروندان‌ افغانستان دشوارتر خواهد کرد.

بیشتر از جهان