موج سرما در افغانستان تلفات انسانی را بیشتر کرده است

به‌تازگی سه تن در فاریاب و یک تن در بادغیس براثر سرما جان باختند

برف و باران و سرمای شدید باعث مرگ تعدادی از مردم در شمال غرب افغانستان شد - Mohd RASFAN / AFP

هنوز خسارات واردشده ناشی از زمین‌لرزه شمال غرب افغانستان به گونه کامل مورد بررسی قرار نگرفته بود که موج سرمای شدیدی این مناطق را درنوردید. براساس گزارش‌ها برف و باران و سرمای شدید باعث مرگ تعدادی از مردم در شمال غرب افغانستان شد.

منابع محلی در شهرستان کوهستان در استان فاریاب به رسانه‌ها گفتند، در اثر بارش برف شدید در مسیر روستای گرزیوان و شهرستان کوهستان، چندین خودرو شب‌شنبه، دوم بهمن در برف گیر کردند و پیش از رسیدن کمک سه تن از سرنشینان آن جان باختند. به گفته منابع محلی در شهرستان کوهستان، مردم با اسب تعدادی از سرنشینان این خود‌رو‌ها را نجات داده و به مناطق مسکونی انتقال دادند؛ اما هنوز هم چند نفر در داخل این خود‌رو‌ها مانده‌اند و نیاز به کمک دارند.

گفته می‌شود در اوایل هفته گذشته نیز چهار تن ازجمله دو جنگجوی طالب در مسیر شهرستان کوهستان به میمنه، مرکز استان فاریاب، براثر شدت سرما جان دادند، اما اجساد‌شان هنوز پیدا نشده است. در همین حال براثر بارش برف سنگین در مسیر هرات به بادغیس، ده‌ها خودرو در منطقه بند سبزک در برف و بوران گیر کرده‌اند. مسئولان محلی طالبان در بادغیس می‌گویند، این خود‌رو‌ها از شامگاه جمعه در این منطقه بودند و پس از تلاش اداره مبارزه با حوادث طبیعی و دیگر نهاد‌های امارت طالبان، شنبه‌شب، دوم بهمن با پاک شدن جاده نجات یافتند. بااین‌حال به گفته رسانه‌های محلی یک تن در اثر شدت سرما در مسیر هرات به بادغیس جان داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بارش برف و افزایش سرما در افغانستان باعث شد تا نرخ مواد اولیه موردنیاز در سراسر کشور به‌خصوص شمال و شمال غربی افغانستان افزایش پیدا کند. ساکنان استان فاریاب به رسانه‌ها گفتند، با مسدود شدن جاده‌های ترانزیتی، نرخ مواد اولیه موردنیاز ازجمله سوخت، به‌شدت بالا رفته است تا حدی که مردم کم‌بضاعت توان خرید آن را ندارند. درحالی‌که مواد موردنیاز در بازار به‌اندازه کافی وجود دارد، اما مغازه‌داران به این بهانه که بازرگانان نرخ‌ها را بالا برده‌اند، قیمت آرد، روغن، برنج و مواد سوخت ازجمله گاز را افزایش داده‌اند. رسانه‌های محلی به نقل از ساکنان غرب افغانستان گزارش دادند، به دلیل افزایش سرما بیماری هم میان مردم افزایش یافته است، ولی به دلیل گران شدن قیمت دارو‌ها مردم حاضر نیستند به پزشک مراجعه کنند. گفته می‌شود، بیمارستان‌های دولتی به این بهانه که داروی موردنیاز در بیمارستان وجود ندارد، بیماران را مجبور می‌کنند تا از خارج بیمارستان دارو تهیه کنند یا به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه کنند.

در کنار دیگر مشکلات مردم افغانستان ازجمله فقر و بیکاری، سرمای امسال چالش بزرگ دیگری است که جان مردم را تهدید می‌کند. سازمان ملل متحد با اظهار نگرانی از وضعیت مردم گفت‌، میلیون‌ها شهروند افغانستان در زمستان امسال درمعرض خطر مرگ قرار دارند. آنتونی گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، اوایل هفته گذشته گفت، سرمای شدید در افغانستان برای مردم این کشور شرایط مرگباری ایجاد کرده است و برای جلوگیری از سقوط کامل اقتصاد و مبارزه با فقر و گرسنگی مردم افغانستان هر چه سریع‌تر باید پول نقد به اقتصاد این کشور تزریق شود.

براساس بررسی‌های سازمان ملل متحد نزدیک به ۹ میلیون شهروند افغانستان در معرض خطر قحطی و گرسنگی شدید قرار دارند. سازمان ملل متحد به جامعه جهانی اعلام کرد که برای نجات مردم افغانستان به پنج میلیارد دلار نیاز است و کشورهای جهان باید به مردم افغانستان کمک کنند. تحریم‌های آمریکا و قطع بودن معاملات بانکی باعث شده است تا واردات کالاهای موردنیاز مردم با کندی انجام شود و خطر قحطی و گرسنگی مردم را تهدید کند.