اورشلیم پست: ایران سیاست نظامی جدید خود را آشکار کرد؛ دریای خون

جمهوری اسلامی به دشمنان خود هشدار می‌دهد که در صورت مواجهه با یک درگیری، می‌تواند خلیج فارس را بی‌ثبات کند

نیروی زمینی ایران ممکن است روی کاغذ بزرگ باشد اما برای یک جنگ مدرن آماده نیست_ AFP

وب‌سایت اورشلیم پست روز چهارشنبه هجدهم ژانویه (۲۸ دی) با اشاره به مانورهای نظامی اخیر جمهوری اسلامی ایران و پیام آن برای منطقه، تحلیلی با عنوان «دریای خون؛ دکترین نظامی جدید جمهوری اسلامی ایران» منتشر کرد.

در یادداشت این رسانه اسرائیلی، به گفته‌های علیرضا شیخ، معاون تربیت و آموزش ارتش جمهوری اسلامی، در مصاحبه با خبرگزاری فارس اشاره و سیاست‌های نظامی رژیم ایران بررسی می‌شود.

بنا بر تحلیل اورشلیم پست، جمهوری اسلامی به طور مداوم بر آموزش و اجرای تمرین‌های نظامی متمرکز است. به عنوان مثال، در دو هفته گذشته، دو نوع رزمایش یکی با تمرکز بر نیروی دریایی سپاه و دیگری رزمایش بزرگ‌تری در ارتش انجام داد. گفت‌وگوی اخیر علیرضا شیخ نیز نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی چگونه از دکترین نظامی روسیه پیروی می‌کند، از پاکستان درس می‌گیرد و بر موشک‌ها و پهپادها تمرکز می‌کند. تهران به دشمنان خود هشدار می‌دهد که در صورت مواجهه ایران، با یک درگیری می‌تواند خلیج فارس را بی‌ثبات کند.

در مصاحبه معاون آموزش ارتش جمهوری اسلامی، به وسعت زیاد رزمایش‌های نظامی اخیر اشاره می‌شود؛ رزمایش‌هایی که ظاهرا در میلیون‌ها کیلومترمربع انجام شدند. اشاره‌ای به این واقعیت‌ که رزمایش جمهوری اسلامی در منطقه وسیعی از خط ساحلی آن تا مناطقی از خلیج عمان و اقیانوس هند انجام شد. البته برای ایران کمی اغراق‌آمیز است که وانمود کند می‌تواند قدرت خود را هم‌زمان بر همه این مناطق اعمال کند، با وجود این، تلاش می‌کند برای پوشش مناطق وسیعی از اقیانوس هند و همچنین مناطق ساحلی از پهپادها و موشک‌های دوربرد استفاده کند.

آینده جنگ در منطقه

این مقام نظامی جمهوری اسلامی در ادامه گفت‌وگوی خود، به بحث در مورد آینده جنگ در منطقه می‌پردازد. او می‌گوید که جنگ‌ها «تک نیرویی» نیستند، بلکه با تسلیحات ترکیبی و نیروهای مشترک انجام می‌شوند و همه «منابع ملت» را در بر می‌گیرند. او در مورد اهمیت پدافند هوایی و ترکیب واحدهای مختلف در عملیات ترکیبی بحث می‌کند. معنای این گفته‌ها این است که جمهوری اسلامی می‌خواهد بتواند در کنار نیروی زمینی، نیروی هوایی و ظاهرا سپاه از نیروی دریایی نسبتا کوچک خود هم استفاده کند.

این نوع رویکرد تسلیحات ترکیبی مختص ایران نیست. برنامه پنج ساله اخیر مومنتوم اسرائیل نیز بر ساده کردن نحوه همکاری واحدها متمرکز شده است. تفنگداران دریایی آمریکا نیز همین کار را می‌کنند. در واقع، کل مفهوم جنگ مدرن این است که چگونه واحدهای مختلف بتوانند بهتر با یکدیگر کار کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علیرضا شیخ در ادامه، در مورد رویکرد ایران برای دفاع از خاک خود در برابر هر نوع حمله‌ای که از دریا انجام شود، بحث می‌کند. واضح است که جمهوری اسلامی فکر نمی‌کند از سمت عراق هدف حمله دریایی قرار گیرد. فکر هم نمی‌کند که در شمال (در امتداد مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان) جنگی رخ دهد، اما به نظر می‌رسد بیش از همه از تنش در خلیج‌فارس بیم دارد. در واقع جمهوری اسلامی از این واهمه دارد که ایالات متحده یا سایر کشورها بتوانند ایران را از سمت دریا تهدید کنند.

 این فرمانده می‌گوید هر کشوری که امیدوار باشد به ایران برسد، باید از «دریای خون» بگذرد. او سپس توضیح می‌دهد که چگونه جمهوری اسلامی برای یک حمله آبی‌ــ‌‌خاکی، ظاهرا در سراسر خلیج فارس یا خلیج عمان، با استفاده از نیروی دریایی، نیروی زمینی و نیروهای هوابرد تمرین می‌کند. او همچنین بر قابلیت‌های تهاجمی و «نفوذ» جمهوری اسلامی در کشورهایی که بخواهند به ایران حمله کنند، تاکید می‌کند.

با این حال، این رویاپردازی بیش نیست. نیروی دریایی کوچک جمهوری اسلامی نمی‌تواند چنین عملیات بزرگی را انجام دهد و نیروی دریایی ایالات متحده در خلیج فارس و سایر نیروهای متحدش به‌راحتی عملیات ایران را در هر اندازه‌ای، شکست خواهند داد.

تاکید جمهوری اسلامی بر ساخت پهپاد و موشک

نکته دیگری که علیرضا شیخ به آن اشاره می‌کند، چگونگی تبدیل شدن ایران به یک سازنده پهپاد و قدرت موشکی منطقه‌ای است. در این ارزیابی، او درباره نحوه استفاده ایران از پهپادها در رزمایش‌های اخیر و همچنین نحوه استفاده از آن‌ها برای هدف قرار دادن ماکت یک کشتی بحث می‌کند. تهران پیش از این هواپیماهای بدون‌سرنشین به روسیه صادر کرده است، اگرچه او به این موضوع اشاره نمی‌کند.

معاون آموزش و تربیت ارتش جمهوری اسلامی پس از آن، به برخی «مشکلات» در رزمایش‌های اخیر و انتقاد از پرهزینه بودن رزمایش‌ها (زمانی که ایران با تحریم‌ها روبرو است) اذعان می‌کند، با وجود این، آن‌ها را توجیه می‌کند و می‌گوید که پدافند هوایی عملکرد خوبی داشته است. او در حالی از عملکرد پدافند هوایی دفاع می‌کند که شلیک به هواپیمای اوکراینی در کارنامه این کشور ثبت شده است.

سرتیپ شیخ در مورد نیروی زمینی جمهوری اسلامی نیز چند ادعای جالب مطرح می‌کند. او تاکید دارد که برخلاف نوآوری‌های ایران با پهپادها و تلاش‌هایش برای ایجاد دفاع هوایی بهتر و نیروی آبی خاکی عملیات ترکیبی، نیروی زمینی ایران اساسا در گذشته «کلاسیک» گیر کرده‌ است. او در واقع به این اشاره می‌کند که نیروی زمینی ایران ممکن است روی کاغذ بزرگ باشد اما برای یک جنگ مدرن آماده نیست.

این فرمانده مدعی است که برخی از ایرانیان در پاکستان در حال آموزش درباره عملیات زمینی‌اند و اخیرا روسیه را نیز مطالعه کرده‌اند. این افشاگری نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی می‌خواهد از جنگ روسیه در اوکراین درس بگیرد.

او در بحث نیروی هوایی خاطرنشان می‌کند که ایران همچنان با هلی‌کوپترها و هواپیماهای مدل قدیمی پرواز می‌کند. درواقع نیروی هوایی ایران عتیقه‌ای مربوط به دوران شاه است و جمهوری اسلامی از آن زمان تاکنون نتوانسته است هواپیماها و هلی‌کوپترهای خود را ارتقا دهد.

 به طور کلی، از برایند این گفت‌وگو می‌توان به‌وضوح دریافت که جمهوری اسلامی محدودیت‌های خود را در حوزه نیروهای مسلح می‌شناسد. این مصاحبه طولانی نشان می‌دهد که ایران از چالش‌های خود در میدان نبرد مدرن آگاه است و همچنین تاکیدی بر این است که جمهوری اسلامی چگونه به طور فزاینده‌ای به موشک‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین متکی است. انتشار چنین گفت‌وگویی در عین حال نشان می‌دهد که ایران پیامی برای منطقه دارد؛ این کشور می‌خواهد دشمنانش بدانند هرگونه درگیری سخت خواهد بود و تهران به‌سرعت به سمت بی‌ثبات کردن خلیج فارس گام برمی‌دارد.