قاچاق سلاح از افغانستان به پاکستان در دوران طالبان

ارتش پاکستان قادر نیست بازارهای خرید‌و‌فروش سلاح را در نواحی مرزی و مناطق قبایلی این کشور از بین ببرد

قرار بود که این محموله تجهیزات نظامی به پاکستان منتقل شود- وزارت داخله طالبان

وزارت داخله (کشور) طالبان روز دوشنبه، ۲۶ دی (۱۶ ژانویه)، اعلام کرد که نیروهای طالبان از قاچاق یک محموله سلاح و مهمات نظامی به خارج افغانستان جلوگیری کردند. قرار بود که این محموله تجهیزات نظامی به پاکستان منتقل شود.

این وزارتخانه گفت که شش قبضه سلاح ام-۱۶ و ۹ قبضه سلاح کلاشینکف با هزاران فشنگ که در یک کامیون مزدا جاسازی شده بود، در استان خوست، هم‌مرز با پاکستان، ضبط شده است.

این وزارتخانه افزود که در پیوند با قاچاق این محموله تجهیزات نظامی، هنوز کسی بازداشت نشده است. 

در دوره حکومت طالبان بر افغانستان، قاچاق سلاح به کشورهای همسایه، به‌ویژه پاکستان، جریان دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افغانستان مرزی طولانی با پاکستان دارد و طالبان نظارت چندانی بر مرزها ندارند و به همین دلیل، محموله‌های مختلف، بدون نظارت و غیرقانونی به کشورهای همسایه منتقل می‎‌شود.

حکومت پیشین افغانستان که از حمایت نیروهای غربی برخوردار بود، ۱۵ اوت ۲۰۲۱ سرنگون شد و مقدار زیادی تجهیزات نظامی این نیروها که در افغانستان باقی ماند، به دست افراد طالبان افتاد یا ناپدید شد. 

ناپدید شدن بخشی از سلاح‌های ‌نیروهای نظامی و انتظامی دولت سابق افغانستان باعث شده است که طالبان از این نیروها درخواست کنند که سلاح‌ تحویل بدهند، در حالی که اغلب آن‌ها سلاحی نزد خود ندارند.

مژگان [نام مستعار]، از ساکنان هرات در غرب افغانستان، به ایندیپندنت فارسی می‌گوید که پدرش در نظام سابق در فرماندهی پلیس هرات کار می‌کرد و در پی سرنگونی دولت پیشین، نیروهای طالبان چندین ‌بار برای دریافت سلاح با پدرش تماس گرفتند. 

او می‌افزاید: «وقتی نظام سقوط کرد، پدرم تمام تجهیزات را تحویل داد. ما هیچ اسلحه‌ای خانه نداریم و چندین بار طالبان آمدند و از پدرم خواستند که سلاح تحویل دهد. باید طالبان تحقیق کنند که سلاح نزد چه کسانی است و بدانند که افرادی مانند پدرم سلاح ندارند.»

محمد نعیم غیور، از نظامیان در حکومت سابق افغانستان، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی ادعا می‌کند که قاچاق سلاح از افغانستان، با تبانی برخی از مقام‌های طالبان و پاکستان صورت می‌گیرد: «هزاران قبضه سلاح از پایگاه‌های ارتش، پنهانی به کشورهای همسایه و به‌ویژه پاکستان منتقل شده است. با سقوط نظام جمهوریت، سلاح‌های زیادی از افغانستان به کشورهای همسایه قاچاق شد.»

او می‌گوید که بازارهای خرید‌وفروش سلاح در مرز با پاکستان و مناطق قبایلی این کشور فعالیت دارند و ارتش و پلیس پاکستان قادر نیستند آن‌ها را از میان بردارند.

این نظامی سابق از طالبان می‌خواهد که از قاچاق سلاح به خارج کشور جلوگیری کنند، زیرا این سلاح‌ها دارایی مردم افغانستان است. 

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در نظام سرنگون‌شده افغانستان نیز بازارهای خرید‌و‌فروش سلاح در مناطق تحت تسلط طالبان فعال بود و سلاح‌ها و تجهیزات نظامی نیروهای افغان در این بازارها به فروش می‌رسید. 

رسانه‌های پاکستانی چندین بار از دستیابی تروریست‌ها به سلاح‌های پیشرفته آمریکایی خبر دادند. در آخرین مورد، رسانه «مینیت میرور» ۲۵ آبان سال جاری خورشیدی گزارش داد که دو افسر پلیس در ایالت خیبرپختونخوا با سلاح‌های آمریکایی مجهز به دوربین دید در شب، کشته شدند.

گفته می‌شود که گروه «تحریک طالبان پاکستان» به بخشی از تجهیزات به‌جامانده از حضور نظامی آمریکا در افغانستان، دست یافته‌ است. با سرنگونی حکومت پیشین افغانستان، حملات این گروه در پاکستان افزایش یافته است.

پیش‌تر، مقام‌های هندی نیز ادعا کرده بودند که محموله‌هایی از سلاح‌ها و تجهیزات نظامی پیشرفته آمریکایی را در منطقه کشمیر کشف کردند. این مقام‌ها گفتند که این تجهیزات نظامی، از جمله دوربین‌های دید در شب، از افغانستان به این منطقه رسیده است.

پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، وزارت دفاع آمریکا افشا کرد که با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، سلاح‌ها و تجهیزات نظامی به ارزش دست‌کم هفت میلیارد دلار، در این کشور باقی مانده‌اند.

نهاد بین‌المللی امنیت و حقوق کانادا در آوریل ۲۰۲۲ گزارش داد که بازار پررونق خرید‌و‌فروش سلاح‌های آمریکایی در نواحی مرزی افغانستان و پاکستان شکل گرفته است. این نهاد ادعا کرده بود که جنگ‌افزارها و مهمات آمریکایی با کامیون‌های حامل میوه و سبزی از افغانستان خارج می‌شوند و گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیان به‌‌راحتی آن‌ها را در نقاط مرزی افغانستان و پاکستان خریداری می‌کنند.

بیشتر از