رئیس‌ جمهوری کره جنوبی وارد امارات متحده عربی شد

امارات قصد دارد ۳۰ میلیارد دلار در کره جنوبی سرمایه‌گذاری کند

رهبر محافظه‌کار کره جنوبی می‌خواهد ارتباطات نظامی خود با ابوظبی را دوچندان کند ـ AFP

یون سوک یول، رئیس‌ جمهوری کره جنوبی، روز یکشنبه، ۱۵ ژانویه (۲۵ دی)، در سفر به امارات متحده عربی مورد استقبال گارد افتخاری قرار گرفت و وارد کاخ « قصر الوطن» در ابوظبی شد.

به گزارش اسوشیتدپرس، سفر یون در حالی انجام می‌شود که ارزش معاملات تجاری کره جنوبی با امارات میلیاردها دلار است و سئول پذیرفته برای کمک به امارات در زمینه دفاعی، نیروهای ویژه در این کشور مستقر ‌کند.

با اینکه در گذشته چنین حدی از روابط میان این دو کشور برقرار نبود، اینک به نظر می‌رسد رهبر محافظه‌کار سئول می‌خواهد ارتباط نظامی خود را با ابوظبی دوچندان کند؛ حتی در شرایطی که تنش‌های کره جنوبی با جمهوری اسلامی ایران باعث شد تهران یک نفتکش کره جنوبی را در سال ۲۰۲۱ توقیف کند.

 جون پارک، تحلیلگر سیاسی و از اعضای انجمن مطالعات راهبردی بین‌المللی، درباره این سفر گفت: «فکر می‌کنم وضعیت خاورمیانه به سرعت در حال تغییر است، بنابراین کره جنوبی می‌خواهد از برخی همراهی‌های راهبردی با امارات اطمینان حاصل کند.»

شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی، نیز در مراسم استقبال از رئیس‌ جمهوری کره جنوبی حضور داشت. یک گارد افتخاری با لباس سنتی به یون و همسرش، کیم کیون هی، ادای احترام کردند و گروه موسیقی نظامی سرودهای ملی کره جنوبی و امارات را نواخت.

پس از مراسم استقبال، شیخ محمد بن‌زاید گفت امارات قصد دارد ۳۰ میلیارد دلار در کره جنوبی سرمایه‌گذاری کند. او افزود:« با اطمینان تصمیم گرفتیم در کره جنوبی سرمایه‌گذاری کنیم، زیرا می‌دانیم سئول تحت هر شرایطی به وعده‌های خود عمل می‌کند.» جزئيات بیشتری درباره این سرمایه‌گذاری منتشر نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 کره جنوبی در مقام کشوری نیازمند انرژی، برای کمتر از ۱۰ درصد از نیاز خود به نفت خام به امارات متکی است، اما سئول مجموعه‌ای از معاملات فراتر از نفت با ابوظبی منعقد کرده است که این دو کشور را به یکدیگر پیوند می‌دهد. تجارت کره جنوبی با امارات شامل تبادل کالاهایی همچون اتومبیل و اجناس دیگر به ارزش میلیاردها دلار میان دو کشور است.

 قبل از سفر یون، مقام‌های کره جنوبی این سفر را اقدامی در راستای تحکیم روابط بین دو کشور توصیف کردند. کیم سونگ هان، مدیر امنیت ملی دولت یون، گفت: «این سفر همکاری راهبردی با کشور برادرمان امارات را در چهار بخش هسته‌ای، انرژی، سرمایه‌گذاری و دفاع تقویت خواهد کرد.»

روز شنبه، ۱۴ ژانویه، نیز خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از یک منبع آگاه در دفتر ریاست جمهوری اعلام کرد یک معامله تسلیحاتی بین دو کشور تنظیم شده است. این منبع مطلع افزود: «فضا برای همکاری امنیتی و نظامی بین کره جنوبی و امارات متحده عربی در زمینه صنعت تسلیحات بسیار آماده است.»

پیش از این، کره جنوبی در سال ۲۰۲۲ قراردادی سه و نیم میلیارد دلاری با امارات متحده عربی برای فروش یک سامانه دفاع هوایی پیشرفته منعقد کرد؛ سامانه‌ای که برای رهگیری موشک‌ها در ارتفاعات زیر ۴۰ کیلومتر طراحی شده است.

مقام‌های اماراتی پس از هدف قرار گرفتن این کشور در حملات پهپادهای دوربرد شورشیان حوثی برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران در یمن، به‌صورت فزاینده‌ای در مورد حفاظت از حریم هوایی خود نگران شده‌اند. 

بیشتر از جهان