افشای جزئیات کشته‌شدن یک دانشجو: دنیا فرهادی تیر خورده بود

شوراهای صنفی دانشجویان: دنیا فرهادی پس از مشارکت در اعتراضات ۱۶ آذر دانشگاه و درگیری کلامی با نیروهای بسیج، مفقود شد و خانواده پس‌از پیداشدن پیکر بی‌جانش متوجه شدند که او «تیر» خورده بود

یک ماه بعد از پیداشدن پیکر دنیا فرهادی، دانشجوی ۲۲ساله مفقودشده در اهواز، کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور با انتشار جزئیاتی تاکید کرد که دنیا فرهادی روز ۱۶ آذر در تجمع روز دانشجو شرکت داشته، با اعضای بسیج دانشجویی دچار درگیری کلامی شده و چند ساعت بعد در محدوده بلوار ساحلی اهواز مفقود شده است، و خانواده‌اش پس از پیداشدن پیکر او، متوجه شده‌اند که دخترشان با گلوله کشته شده است.

به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، دنیا فرهادی، اهل ایذه و دانشجوی معماری دانشگاه آزاد اهواز، روز ۱۶ آذر در اعتراضات دانشجویی حضور یافته و همان‌جا با بسیجی‌های دانشگاه درگیری کلامی داشته است و پس از آن، ساعت ۹ شب با یکی از دوستان خود که هویتش مشخص نیست، قرار داشته و این را در تماسی به اطلاع مادرش رسانده، و ساعت ۱۰ شب نیز تماس ناموفقی با پدرش داشته و پس از آن ناپديد شده است.

در این گزارش آمده است که «خانواده دنیا فرهادی پس از آنکه نگران فرزند خود شده‌اند، گوشی وی را ردیابی کرده و متوجه می‌شوند کنار پل کارون آخرین محل حضور دنیا بوده است»، اما پس از آنکه در محل حضور پیدا می کنند «با خونی ریخته‌شده روی زمین مواجه می‌شوند».

شوراهای صنفی دانشجویان کشور در گزارش خود تاکید کرد آزمایش‌ها نشان داده که «این خون متعلق‌به دنیا فرهادی» بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است، با آنکه در آن زمان افرادی خود را به‌عنوان شاهد عینی به خانواده فرهادی معرفی کردند و مدعی شدند دختری را در همین ساعت دیده‌اند که خود را به رود کارون انداخته است، نیروهای امنیتی تا چهار روز اجازه حضور غواص برای پیداکردن دنیا در رود کارون را ندادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما فراز کلیدی گزارش شوراهای صنفی دانشجویان به بعد از پیدا شدن پیکر دنیا فرهادی مربوط است که در آن آمده، سرانجام بعد از چندین روز «جسد بی‌جان دنیا فرهادی توسط ماهیگیرهای کوت‌عبدالله پیدا شده و خانواده متوجه شده‌اند دخترشان تیر خورده است».

دنیا فرهادی دختر ۲۲ساله اهل ایذه و دانشجوی ترم سوم رشته معماری دانشگاه آزاد اهواز بود که روز ۱۶ آذر، همزمان با روز دانشجو، پس‌از حضور در دانشگاه، در شهر اهواز مفقود شد و پیکر بی‌جانش هشت روز بعد در منطقه‌ای دور از شهر اهواز در کناره رود کارون پیدا شد.

افرادی به خانواده‌ فرهادی گفته بودند که او به داخل رود کارون سقوط کرده است، اما جست‌وجوی آتش‌نشانی اهواز و همچنین پدر و مادر دنیا فرهادی به‌همراه نزدیک به ۲۰۰ نفر از اعضای خانواده و طایفه آن‌ها در طول کیلومترها از رود کارون، در طول هشت روز مفقودی این دختر دانشجو نتیجه‌ای نداشت.

تا روز پنجشنبه ۲۴ آذر که افرادی با این خانواده تماس گرفتند و گفتند پیکر بی‌جان دختر دانشجو کیلومترها دورتر از شهر اهواز و در محدوده روستایی به نام «مظفریه» در کناره رود کارون پیدا شده است.

پیکر این دانشجوی ۲۲ساله پس از آن به شهرش ایذه منتقل شد و در مراسمی با حضور چندین هزار نفر در  این شهر تشیع و در آرامستان روضه‌الزهرای ایذه به خاک سپرده شد.

ایذه شهری است که شب چهارشنبه، ۲۵ آبان، هم‌زمان با فراخوان‌ سه‌روزه تجمع‌های سراسری در سالگرد کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ۹۸، شاهد کشتار گسترده مردم معترض با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بود و در آن چندین نفر، ازجمله کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله، با شلیک نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی کشته شدند.

تعدادی از رسانه‌های وابسته به حکومت در ایران کشته‌شدن دنیا فرهادی را «خودکشی» خوانده بودند، اما مادر دنیا فرهادی هرگونه افسردگی یا ناراحتی فرزندش را که به «خودکشی» او منجر شده باشد، رد کرد و گفت که دختر دانشجویش از هم‌اکنون درحال برنامه‌ریزی برای تولد خود در روز ۱۸ اسفندماه بود و بسیار مصمم و همچنین سرشار از زندگی بوده است.

شهرام فرهادی، پدر دنیا فرهادی، هم در یک مصاحبه ویدیویی پیش از پیداشدن پیکر بی‌جان دنیا، گفت که دخترش تنها دو دقیقه قبل از مفقودشدن با او در تماس بوده است. او علاوه‌بر این، گفت سخنانی که به‌نقل از «چند شاهد» در رسانه‌های حکومتی درباره «سقوط دنیا فرهادی به کارون» منتشر شده، «ضدونقیض» و بی‌اعتبار است.

پدر دنیا فرهادی همچنین اضافه کرد که مقام‌های مسئول حاضر نشده‌اند فیلم دوربین‌های محدوده مفقودشدن این دختر دانشجو را بازبینی کنند یا در اختیار خانواده‌اش قرار دهند و گفته‌اند که پل کابلی اهواز هم دوربینی ندارد.

مقام‌ها و رسانه‌های حکومتی جمهوری اسلامی از آغاز خیزش سراسری مردم ایران تاکنون، کشته‌شدن بسیاری از معترضان را سقوط از ارتفاع، خودکشی، مصرف الکل، سکته و ایست قلبی، تصادف و موارد مشابه اعلام کرده‌اند؛ اما در بسیاری موارد، خانواده‌های این معترضان سرانجام فاش کرده‌اند که آ‌ن‌ها به‌دست نیروهای سرکوبگر کشته شده‌اند.