وزارت خارجه قرقیزستان شیوع ویروسی کشنده در پامیر افغانستان را بررسی می‌کند

سفارت قرقیزستان هیاتی را برای بررسی وضعیت پامیر به بدخشان اعزام کرده است

قرقیزهای افغانستان در مرتفع‌ترین مناطق این کشور بدون دسترسی به امکانات بهداشتی و درمانی زندگی می‌کنند - @AfghanHistorian/twitter

وزارت خارجه قرقیزستان روز چهارشنبه، ۲۱ دی‌ (۱۱ ژانویه)، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که شیوع عفونت ویروسی کشنده‌ای میان قرقیزهای ساکن «پامیر بزرگ» افغانستان گزارش شده است. این وزارت به دلیل نبود امکان تماس از راه دور، یک هیات معتمد را از سفارت قرقیزستان در کابل، به پامیر فرستاده است تا این موضوع را بررسی کند.

به گزارش وزارت خارجه قرقیزستان، عفونت ویروسی شدیدی در قوم قرقیز در منطقه مرتفع پامیر در شمال شرق افغانستان شیوع یافته که سبب مرگ برخی از ساکنان این منطقه شده است. در اطلاعیه این وزارت، وضعیت در «پامیر کوچک» عادی گزارش شده است. این وزارت در مورد نوع ویروس و میزان تلفات در پامیر بزرگ جزئیاتی ارائه نکرده، اما گفته است که بررسی این موضوع و رسیدگی به آن، در دستورکار ویژه وزارت خارجه و سفارت این کشور در افغانستان است. 

بنا به این اطلاعیه، به دلیل نبود امکان تماس تلفنی با این منطقه دورافتاده، هیاتی از سفارت قرقیزستان در کابل، به پامیر اعزام شده است. 

منطقه مرتفع پامیر به دو بخش «پامیر بزرگ» و «پامیر کوچک» تقسیم می‌شود و شهرستان واخان استان بدخشان در شمال شرق افغانستان، در آن واقع است. این منطقه چهارهزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد و به همین دلیل، تاکنون هیچ خودروی به آنجا نرفته است و امکان عبور‌و‌مرور در آن، فقط با حیوانات بارکش مهیا می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساکنان پامیر، اقوام قرقیزند که تا چند ماه پیش هیچ یک از آنان سند تابعیت از هیچ کشوری نداشتند. در آبان سال جاری خورشیدی، طالبان با اعزام هیاتی به این منطقه، برای برخی از قرقیزهای پامیر سند تابعیت صادر کردند. شمار این ساکنان پامیر، ۴۰۰ خانواده و ۱۵۰۰ نفر اعلام شده است. این خانواده‌ها به هیچ گونه خدمات بهداشتی و درمانی امروزی دسترسی ندارند و با امکاناتی شبیه چندین صدسال پیش زندگی می‌کنند.

پس از بازگشت طالبان به قدرت، دولت قرقیزستان در تیر ۱۴۰۱ اعلام کرد که همه قرقیزهای ساکن پامیر افغانستان را تا کمتر از دو سال دیگر، به قرقیزستان منتقل می‌کند. وزارت کار، تامین اجتماعی و مهاجرت قرقیزستان اعلام کرد که برای این پروژه، سه میلیون دلار هزینه می‌کند، و نیز قرار است برای اسکان این افراد، یک شهرک مسکونی با ۷۰ ساختمان در شهر اوش قرقیزستان ایجاد کند. بر اساس برآورد این وزارت، تا سال ۲۰۲۴ میلادی همه ساکنان قرقیز منطقه پامیر افغانستان به قرقیزستان منتقل خواهند شد.

بیشتر از جهان