«غرب مصمم است به‌رغم چالش‌های اقتصادی، به حمایت نظامی‌ خود از کی‌یف ادامه دهد»

وزارت دفاع ایالات متحده نوامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که هزینه حمایت نظامی از کی‌یف به ۱۹.۳ میلیارد دلار رسیده است

در حالی‌ که مسکو بر این باور بود که پس از طولانی شدن جنگ اوکراین و پیامدهای دشوار اقتصادی و سیاسی آن برای کشورهای اروپایی، غرب قادر نخواهد بود به حمایت نظامی و تسلیحاتی از کی‌یف ادامه دهد، کشورهای غربی اعلام کردند که سطح حمایت نظامی از کی‌یف را افزایش می‌دهند.

دو روز پس از آنکه پاریس از طرح جدیدش برای ارسال تانک‌های سبک رزمی به کی‌یف پرده برداشت، آمریکا و آلمان نیز اعلام کردند که قصد دارند خودروهای زرهی جدیدی به اوکراین ارسال کنند.

بر اساس گزارش شبکه خبری اسکای‌نیوز عربی، مجموع کمک‌های نظامی و تسلیحاتی که آلمان از آغاز جنگ اوکراین تا ماه دسامبر ۲۰۲۲ به کی‌یف فرستاد، بالغ بر دو میلیارد دلار است که عبارت‌اند از سامانه پدافند هوایی ایریس‌ــ‌تی (Iris-T)،۳۰ دستگاه تانک پدافند هوایی گپارد، توپ‌های هویتزر ۲۰۰۰ و سامانه موشک‌انداز چندگانه مارس۲.

وزارت دفاع ایالات متحده نوامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که هزینه حمایت نظامی از کی‌یف به ۱۹.۳ میلیارد دلار رسیده است. سپس در اواسط دسامبر، وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا درباره تخصیص دو میلیارد یورو به صندوقی که از آن برای حمایت نظامی از کی‌یف استفاده می‌شود، توافق کردند.

از سوی دیگر، بر اساس بیانیه مشترک آمریکا و آلمان، این دو کشور سامانه پدافند هوایی پاتریوت و خودروهای زرهی ماردر را در اختیار اوکراین قرار خواهند داد. همچنین به گفته محافل نزدیک به دولت آمریکا، واشنگتن قصد دارد ۵۰ دستگاه تانک بردلی به اوکراین ارسال کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه تلگراف نیز گزارش داد که رئیس‌جمهوری فرانسه با تصمیمی که برای ارسال تانک‌های ای‌ام‌اکس-۱۰آرسی (AMX-10RC) به اوکراین اتخاذ کرد، خط قرمزها را زیر پا گذاشت و تابوهای نظامی را شکست. این در حالی است که اوکراین تاکنون با استفاده از تانک‌های ساخت شوروی علیه روسیه می‌جنگید و تانک‌های پیشرفته غربی برای نخستین بار در اختیار ارتش اوکراین قرار خواهد گرفت.

در واکنش به تصمیم ارسال تسلیحات پیشرفته از غرب به اوکراین، خبرگزاری تاس روسیه به نقل از آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن، نوشت که تمام تحرکات اخیر غرب نشان می‌دهد که واشنگتن به راه‌حل سیاسی در اوکراین تمایلی ندارد.

آنتونوف تصریح کرد: «هیچ‌کس نباید در مورد اینکه چه کسی مسئول طولانی شدن جنگ کنونی است، کوچک‌ترین تردیدی داشته باشد؛ به‌ویژه اینکه تسلیحات ارسالی غرب به کی‌یف، برخلاف ادعای غرب، ماهیت دفاعی ندارند.»

در همین راستا، آرتور لدکبرک، کارشناس سیاسی، در مصاحبه با اسکای‌نیوز عربی، گفت: «پافشاری پوتین بر مذاکرات مشروط به واقعیت‌های امروز، غرب را بر آن می‌دارد تا کمک‌های نظامی خود برای حمایت از کی‌یف و پیشروی نیروهای اوکراین در برابر نیروهای روسی را دو برابر کند و با ادامه فشار، مسکو را به تغییر موضع وا دارد.»

او افزود: «افزایش میزان حمایت نظامی و تاکید رهبران کشورهای اروپایی مبنی بر تداوم کمک‌های تسلیحاتی لازم به اوکراین این پیام را به روسیه می‌رساند که غرب مصمم است به‌رغم چالش‌های اقتصادی، به حمایت نظامی‌ خود از کی‌یف ادامه دهد. این در حالی است که رئیس‌جمهوری روسیه بر این تصور بود که با ادامه جنگ در اوکراین، حمایت نظامی غرب از کی‌یف متوقف خواهد شد و درگیری پرهزینه‌ای که آغاز شده است، به پایان خواهد رسید».

بیشتر از جهان