تظاهرات مردم معترض سنندج در حمایت از اعتراضات زاهدان و جوانرود

شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور» و «درود بر مردم بلوچستان» از جمله شعارهای تظاهرات جمعه شب مردم سنندج بود

شهر سنندج در شامگاه جمعه، ۱۶ دی ۱۴۰۱، باردیگر صحنه تظاهرات ضد حکومتی مردم این شهر بود. مردم معترض با آتش زدن لاستیک در سطح خیابان‌های مرکزی و چند محله سنندج به سردادن شعارهای ضد حکومتی و شعارهایی علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پرداختند و بر حمایت خود از مردم زاهدان و جوانرود و خیزش سراسری علیه حکومت ایران تاکید کردند.

در جریان این تظاهرات مردم معترض سنندج حمایت خود از تظاهرات مردم زاهدان و دیگر شهرهای استان سیستان و بلوچستان را اعلام کردند.

شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور» و «درود بر مردم بلوچستان» از جمله شعارهای تظاهرات جمعه شب مردم سنندج بود.

مردم معترض سنندج در ادامه تظاهرات خود در خیابان‌های این شهر با سردادن شعار «تهرانی با غیرت، حمایت حمایت» خواستار حمایت مردم تهران از خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی شدند.

در تعدادی از ویدیوهایی که از تظاهرات شامگاه جمعه سنندج در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است صحنه‌هایی از فرار نیروهای سرکوبگر در شهر سنندج به دیده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته تعدادی از مردم معترض در سنندج، نیروهای سرکوبگر ابتدا به برخی تظاهرات مردمی در چند منطقه شهر سنندج حمله کردند، اما پس از آنکه با مقاومت گسترده مردم معترض این شهر مواجه شدند، از صحنه گریختند.

تظاهرات جمعه شب در سنندج یک هفته پس از آن اوج گرفت که روز شنبه، دهم دی‌ماه، نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی با محاصره آرامستان حاج ابراهیم شهر جوانرود استان کرمانشاه اجازه برگزاری مراسم چهلم ۷ تن از جان‌باختگان خیزش سراسری اخیر را به بستگان آنها و مردم این شهر ندادند.

نیروهای سرکوبگر همان روز با شلیک مستقیم گلوله جنگی جوانی به نام برهان الیاسی را به‌قتل رساندند و بیش از ۱۵ نفر، از جمله یک کودک را، به شدت زخمی کردند.

در یک هفته گذشته نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یگان ویژه فراجا، شهر جوانرود را در محاصره گرفته و در خیابان‌ها میدان‌های این شهر مستقر بودند و تعدادی از مردم این شهر را نیز بازداشت کردند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو در گزارش جدید خود اعلام کرد با احراز هویت ٧ شهروند بازداشت شده به نام‌های آلان ویسی، ارشاد محمدی، آسو یاری، زانا صحراگرد، میثم فتحی، بَرزان امامی و سهند آقایی، شمار بازداشت‌شدگان اهل جوانرود در هفته جاری، به دستکم ٢٨ نفر رسیده است.

به‌گزارش هه‌نگاو آلان ویسی، کودک ١۶ ساله پس از ربوده شدن به‌وسیله نیروهای حکومتی به مکان نامعلومی منتقل شده است. این سازمان مدافع حقوق بشر در عین‌حال افزود آلان ویسی، پسردایی بهاءالدین ویسی نوجوان ۱۶ ساله‌ای است که شامگاه ٢٩ آبان در جریان خیزش مردم جوانرود به‌وسیله نیروهای حکومتی کشته شد.

پیش از این نیز دو نوجوان اهل جوانرود به نام‌های سهند آقایی ١۶ ساله و زانا صحراگرد دانش‌آموز ١۵ ساله پس از ربوده شدن به‌دست نیروهای حکومتی، به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

ارشاد محمدی، کارشناس کاردرمانی، و آسو یاری، ورزشکار حرفه‌ای تناسب اندام، جزو دیگر بازداشت شدگان شهر جوانرود به‌حساب می‌آیند.

بر اساس گزارش هه‌نگاو، در تظاهرات استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام و شهرهای کردنشین استان آذربایجان غربی  تاکنون ۱۲۶ نفر، از جمله ۱۹ کودک، کشته شده‌اند که از این تعداد ۱۱۶ نفر از مردم معترض در تظاهرات به‌وسیله نیروهای سرکوبگر کشته ‌شده‌اند و ۱۰ نفر دیگر نیز جان خود را زیر شکنجه از دست داده‌اند.