اعتراضات در زاهدان و درخواست تغییر قانون اساسی از سوی مولوی عبدالحمید

مولوی عبدالحمید: «قانون را با خواست مردم تغییر دهید. در جمهوری‌ها، حاکم مردم هستند.»

پس از برگزاری نماز جمعه این هفته زاهدان، مردم این شهر بار دیگر با وجود فشارهای امنیتی تجمع اعتراضی برگزار کردند. معترضان در این تجمع پلاکاردهای اعتراضی به همراه داشتند. بر روی برخی از پلاکاردها نوشته شده بود: «نه ترس و نه تسلیم پیام ملت ماست، قصاص قاتلین فقط خواسته ماست»، «عزتی را که خدا داده، کسی نمی‌تواند بگیرد» و «ظلم پایدار نمی‌ماند، دردها فراموش نمی‌شوند ولی کسانی که باعث شدند درد بکشیم، هرگز»

صدها نفر از معترضان با شرکت در راهپیمایی اعتراضی پس از برگزاری نماز جمعه شعارهای «می‌کشم، می‌کشم آنکه برادرم کشت»، «نه کولبری، نه سوخت‌بری، آزادی و برابری» و «مرگ بر جمهوری اعدامی» سر دادند.

ده‌ها تن از نمازگزاران زن بلوچ نیز در اعتراض به سرکوب شدید جوانان بلوچ توسط نیروهای نظامی با حمل پلاکاردهایی به خیابان آمدند.

بر روی یکی از این پلاکاردها نوشته شده بود: «ما را با ربوده شدن جوانانمان تهدید نکنید؛ فردای پیروزی نوبت ماست».

زنان معترض بلوچ در زاهدان نیز شعارهای «آزادی، آزادی، آزادی»، «زن زندگی آزادی» و «استاندار داعشی نمی‌خوایم نمی‌خوایم» سر دادند.

پیش از شروع مراسم نماز جمعه زاهدان از ورود اهالی شیرآباد و کریم آباد به مصلی مکی جلوگیری به عمل آمد. نیروهای نظامی با برپایی ایست‌های بازرسی، مسیرهای شیرآباد و کریم آباد را مسدود کردند تا مردم نتوانند به مصلی مسجد مکی دزاپ بروند.

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه بار دیگر با انتقاد از بازداشت، اعدام، شکنجه و صدور احکام طولانی مدت علیه معترضین به علی خامنه‌ای تاخت. مولوی عبدالحمید با اشاره به اعترافات اجباری معترضان با بیان اینکه اعتراف اجباری قانونی نیست، گفت: «امروز اگر کسی جرمش را قبول نکند، او را شکنجه می‌کنند و کتک می‌زنند تا جرم را بپذیرد.»

او در ادامه گفت: «چنین مجازات‌هایی فایده‌ای ندارد. اعترافی که به اجبار باشد در شریعت و قانون جایگاهی ندارد. وقتی شاهدی بر انجام جرمی نیست، نمی‌توان به زور و با کتک زدن زندانی را وادار به پذیرفتن جرم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امام جمعه اهل سنت زاهدان در مسجد مکی این شهر گفت: «ملت را ببینید. ملت درد و مشکل دارد. ما خیرخواه و دلسوز هستیم. دشمن نیستیم. سه ماه است شما مردم را زندانی کردید. الان به جای برخوردهای سخت و اعدام و زندانی کردن و زدن معترضان حرف مردم را گوش دهید. ملت را ببینید که چه می‌گویند. این‌ها ملت ایران هستند که درد دارند و شما باید حرف‌هایشان را گوش کنید. به سمت گفتمان و مذاکره بیایید. زندانی کردن معترضان فایده‌ای ندارد. احکام سنگین علی‌الخصوص خصوص به کودکان، جوانان و زنان ندهید.»

عبدالحمید بار دیگر تاکید کرد که هیچ حاکمی در دنیا اختیار مطلق ندارد. او با تاکید بر اینکه ایران برای همه است از بی‌دین خواندن معترضان انتقاد کرد و گغت: «دیندار هم ناراضی است. حتی کسانی که به دین اعتقادی ندارند هم ملت ایران هستند. ایران فقط برای نمازخوان‌ها نیست. ایران برای همه اقلیت‌های دینی است. نمی‌شود بگوییم فقط کسانی که  در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند راضی باشند. آنکه رای داده، آنکه رای نداده، همه ایرانی هستند. همه را باید در نظر گرفت.»

این روحانی اهل سنت با اشاره به وضعیت قیمت دلار گفت: «مطمئن هستم اگر سیاست‌ها اصلاح شود، وضعیت اقتصادی مردم بهتر می‌شود. چون اقتصاد تابع سیاست است.»

او خواستار تغییر قانون اساسی با خواست مردم شد و گفت: «قانون را با خواست مردم تغییر دهید. در جمهوری‌ها ، حاکم مردم هستند.»

عبدالحمید در ادامه با اشاره به سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط موشک‌های سپاه پاسداران گفت: «این اتفاق که ۱۷۶ نفر انسان‌های توانمند و متخصص و دانشجو را از بین برد، یکی از بزرگترین مصیبت‌ها برای ملت ایران بود. این اتفاق دردآور است و کاش مقامات جمهوری اسلامی که مقصر بودند، از مردم عذرخواهی کرده و عاملان را عادلانه محکامه می‌کردند.»

پیش از این ‏سایت «حال‌وش» گزارش داده بود که دستگاه‌های امنیتی مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان را تحت فشار گذاشته و از او خواسته‌اند تا اعتراضات جمعه‌ها خاتمه پیدا کند و او از ایراد خطبه‌های انتقادی دست بکشد اما مولوی عبدالحمید این موضوع را نپذیرفته است. همچنین طی روزهای گذشته دست‌کم ۱۱۳ نفر از جمله کودکان زیر ۱۸ سال در زاهدان توسط نیروهای نظامی و امنیتی بازداشت‌ شده‌اند و برخی از آن‌ها به علت نداشتن شناسنامه مجبوربه رد مرز شدند.