گریز خامنه‌ای از تعیین تکلیف نظام در مواجهه با آزادی پوشش زنان

در حالی که زنان بیش از پیش حجاب اجباری را رد می‌کنند، خامنه‌ای سیاست مبهم و دوگانه‌ خود در این زمینه را تکرار کرد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پس از مدت‌ها سکوت در مورد حجاب اجباری، بار دیگر به غرب و فرهنگ غرب در مورد زنان تاخت و مواضع مبهم و دوگانه‌اش درباره سیاست کلی نظام جمهوری اسلامی در برخورد با زنان بی‌حجاب را تکرار کرد.

خامنه‌ای روز چهارشنبه ۱۴ دی در دیدار با گروهی از زنان، ادعاهایی را که سال‌ها است علیه فرهنگ و تمدن غرب و جایگاه زن در این‌ فرهنگ‌ مطرح می‌کند تکرار کرد، اما همچنان حاضر نشد تکلیف دستگاه‌های متولی حفظ حجاب اجباری در ایران را مشخص کند.

او گفت که موضع جمهوری اسلامی در مورد زن در مقابل «مدعیان ریاکار غربی»، موضع مطالبه است؛ چرا که «غرب متجدد در  مسئله زن، گناهکار و مقصرند و جنایت کردند».

خامنه‌ای با این ادعا که «زن‌های غربی در رنج‌اند»، از زنانی که مخاطبش بودند خواست «با طرح مطالبه و مسائل مربوط به زن» سعی کنند روی افکارعمومی غربی‌ها اثر بگذارند.

او مدعی شد: «وقاحت غرب اینجا ظاهر می‌شود که این‌ها با این همه ضربه‌ای که به زن، به حیثیت زن و به کرامت زن وارد آوردند، خودشان را پرچمدار حقوق زن وانمود می‌کنند».

رهبر جمهوری اسلامی درباره موضوع حجاب در ایران هم گفت: «کسانی را که حجاب کامل ندارند، نباید متهم به بی‌دینی و ضدانقلابی کرد و کسانی که حجاب ضعیف دارند، هم دختران خود ما هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خامنه‌ای با اشاره به اعتراض‌های سه ماه اخیر گفت: «امید دشمن [در این اعتراض‌ها] این بود که همین‌هایی که حجاب نیمه‌کاره دارند به‌کلی کشف حجاب کنند [که] نکردند. یعنی زدند توی دهان آن تبلیغ‌کننده و فراخوان فرستنده.»

او در سخنان خود از زنانی یاد کرد که حجاب کامل نداشتند اما در برخی سفر‌ها به استقبال او رفتند و «گریه کردند» و در برنامه‌های «دینی وانقلابی» هم شرکت می‌کنند و گفت که آ‌ن‌ها را باید «بچه‌های خودمان‌ محسوب کنیم».

خامنه‌ای در عین حال افزود: «حجاب یک ضرورت شرعی و شریعت است، یعنی هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد و هیچ خدشه و شبهه‌ای هم نمی‌توان به آن وارد کرد.» رهبر جمهوری اسلامی ادامه داد: «بدحجابی یا ضعف حجاب درست نیست اما این موجب نمی‌شود که ما این را از حوزه‌ دین و انقلاب و این‌ها خارج بدانیم. همه ما نقص‌هایی داریم که باید تا حد امکان آن‌ها را برطرف کنیم.»

این سخنان خامنه‌ای به این معنا است که او بی‌حجابی در جامعه اسلامی را «نقص» می‌داند و خواستار برطرف کردن آن است، اما راهکار روشن و مشخص در این خصوص ارائه نمی‌کند.

جمهوری اسلامی سال‌ها است که با پدیده روی‌گردانی زنان ایرانی از حجاب اجباری دست‌به‌گریبان است و تمام سیاست‌ها و برنامه‌هایش برای جلوگیری از گسترش چنین رویکردی هم شکست خورده است. گشت ارشاد و بسیاری دیگر از سیاست‌های تنبیهی و تشویقی نظام هم نه‌تنها اهداف روحانیون شیعه حاکم بر ایران را محقق نکردند، بلکه به گسترش اعتراض‌ها و باور به ضرورت عبور از کلیت جمهوری اسلامی منتهی شدند.

سخنرانی خامنه‌ای حاکی از آن است که نظام جمهوری اسلامی همچنان در یافتن راهی برای جلوگیری از گسترش «بی‌حجابی» در ایران ناتوان است و همچون بسیاری دیگر از مسائل اجتماعی ترجیح می‌دهد سیاستی دست‌وپا شکسته‌ در پیش بگیرد.

ممنوعیت استفاده از ماهواره و فیلترشکن نیز دو مسئله عام و عمیق اجتماعی‌‌اند که جمهوری اسلامی در اجرای قوانین مربوط به آن‌ها در برابر جامعه ایران شکست خورده و حالا سال‌ها است که این قوانین خاک می‌خورند و بدنه جامعه ایرانی راهی را در پیش گرفته که با این قوانین در تضاد است. موضوع حجاب اجباری و روی‌گردانی زنان ایرانی از آن را هم باید سومین وضعیت عام اجتماعی در ایران نامید که جمهوری اسلامی در تحمیل آن به بن‌بست رسیده است و به نظر می‌رسد در نهایت، در برابر این جریان عظیم و قدرتمند اجتماعی هم سیاست سکوت را در پیش خواهد گرفت.