پرایس: برجام در اولویت نیست اما دیپلماسی بهترین راه است

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا: اعتراضات مردم ایران فراتر از مرزهای قومی و جغرافیایی پیش رفته است

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه در پاسخ به پرسشی درباره توییت مشترک شاهزاده رضا پهلوی با برخی چهره‌های دیگر از جمله علی کریمی و مسیح علی‌نژاد در آستانه سال نو میلادی و موضع آمریکا در صورت شکل‌گیری یک ائتلاف بین اپوزیسیون گفت: اول از همه این مساله مردم ایران است. در ماه‌های اخیر شاهد اعتراضات مردمی ارگانیک بدون رهبر در ایران هستیم که از مرز‌های قومی و جغرافیایی عبور کرده است. این امر به اعتراضات امکان داده است که به شیوه‌ای که در جنبش‌های قبلی سابقه نداشته است، ادامه پیدا کند. بنابراین این بر عهده مردم ایران است که چطور می‌خواهند خود را سازماندهی کنند.

پرایس افزود که نقش آمریکا حمایت از آزادی بیان و دیگر حقوق جهانی است که از آن مردم ایران است.

شاهزاده رضا پهلوی و ده‌ها چهره دیگر در آغاز سال نو میلادی توییت مشترکی را با محوریت همبستگی منتشر کردند که برخی آن را به ائتلاف احتمالی بین اپوزیسیون یا همصدایی گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی تعبیر کردند. این توییت پس از آن منتشر شد که شماری از تحلیلگران در چهارمین ماه خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی که صدها کشته و هزاران بازداشتی برجا گذاشته است، خواستار ایجاد سازماندهی برای کمک به اعتراضات در ایران شدند.

در این چهار ماه، آمریکا و اروپا به تدریج از موضع بی‌تفاوتی نسبت به اعتراضات در ایران خارج شدند و دست‌کم جمهوری اسلامی را بابت نقض حقوق بشر به باد انتقاد گرفتند و تحریم‌هایی را علیه عاملان سرکوب اجرا کردند. هرچند که همچنان از اعلام پایان مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی یا فعال کردن مکانیسم ماشه یا قرار دادند نام علی خامنه ای، عامل اصلی سرکوب در ایران در فهرست تحریم‌ها خوددداری کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرایس در بخش دیگری از این کنفرانس خبری، درباره گفت‌و‌گوی تلفنی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و همتای اسرائیلی‌اش درباره احتمال همراهی دولت بایدن با تلاش‌های مشترک اروپا برای تحریم ایران گفت: اطمینان دارم به برداشتن گام‌های مضاعف ادامه می‌دهیم تا ایران را پاسخگو کنیم.

پرایس تاکید کرد که رویکرد مشابهی در بین متحدان اروپایی آمریکا مشاهده می‌شود و هر کشور اروپایی اختیارات خود را دارد. گاهی ممکن است گام‌هایی تا حدودی متفاوت برداریم اما این گام‌ها در نهایت تکمیل‌کننده هم‌اند.

ند پرایس در این کنفرانس خبری که بر مساله پهپادهای ایران در خدمت ارتش روسیه نیز متمرکز بود، با اشاره به رایزنی‌ها در این زمینه گفت: از اختیارات موجود خود برای مقابله با انتقال این تکنولوژی از ایران به دیگر کشورهای جهان شامل روسیه، استفاده می‌کنیم.

اوکراین تا کنون ده‌ها پهپاد ساخت ایران را سرنگون کرده است. پهپادهایی که به گفته کی‌یف، زیرساخت‌ها را در اوکراین هدف می‌گیرند و به مناطق غیرنظامی حمله می‌کنند.

پرایس در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدامات تنها محدود به کمک پهپادی ایران به روسیه است با بحث هسته‌ای را هم شامل می‌شود، گفت: ما طیفی از نگرانی‌ها درباره ایران داریم که شامل تکنولوژی پهپادی، حمایت از تروریسم و گروه‌های نیابتی، نقض حقوق بشر، سرکوب مردم از طریق قطع اینترنت است.

پرایس در بخش دیگری از این کنفرانس خبری به پرسش‌ها درباره مساله هسته‌ای ایران پاسخ داد. دولت باید به دلیل اینکه در چهارمین ماه متوالی خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی همچنان پایان مذاکرات با تهران را اعلام نمی‌کند، مورد انتقاد قرار دارد.

اما پرایس بار دیگر تاکید کرد که باوجود اینکه مذاکرات در اولویت قرار ندارد و آخرین فرصت توافق در ماه سپتامبر از بین رفته است، تعهد دولت بایدن به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای زنده است و دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به این هدف است. پرایس همچنین گفت که آمریکا هیچ گزینه‌ای را از روی میز حذف نمی‌کند.

در هفته‌های اخیر همزمان با ادامه خیزش سراسری در ایران، مقامات تهران ادعا می‌کنند که رایزنی‌ها در زمینه احیای برجام ادامه دارد. پرایس در این زمینه گفت: اینکه رایزنی‌ها ادامه دارد نادرست است و برجام در کانون توجه ما قرار ندارد. او تاکید کرد که آمریکا شاهد تغییر رفتار جمهوری اسلامی نبوده است و تهران همچنان بر موضع سابق خود اصرار دارد.