اظهارات ضد و نقیض مقامات تهران درباره تانکرهای سوخت برگشتی از افغانستان

جوانمرد قصاب تانکرهای بازگرداند ه‌شده از افغانستان را مربوط به عراق دانست، اما حمید حسینی گفت این سوخت متعلق به شرکت‌های ایرانی است

«روزانه چیزی حدود ۲۷۰۰ تن گازوئیل و بنزین به افغانستان صادر می‌کنیم که حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ تانکر می‌شود»-خبرگزاری باختر

روز دوشنبه ۱۲ دی، اداره استاندارد طالبان اعلام کرد که ۲۶ تانکر حامل سوخت که از ایران به افغانستان آمده بودند، به‌دلیل اینکه با معیارهای مورد نظر این گروه همخوانی نداشتند، دوباره به ایران بازگردانده شدند. تلویزیون ملی افغانستان که تحت کنترل طالبان فعالیت می‌کند، ویدیویی از این تانکرها منتشر کرد که نشان می‌داد از استان نیمروز، دوباره به سمت ایران در حرکت‌اند.

روز سه‌شنبه، مقام‌های ایرانی در واکنش به ادعای طالبان مبنی بر کیفیت پایین سوخت صادرشده از ایران، سخنان ضد و نقیضی بیان کردند.

محمد مهدی جوانمرد قصاب، مشاور اقتصادی فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری ایران در امور افغانستان، گفت تانکرهای برگشتی از افغانستان، متعلق به عراق بودند.

سایت عصر ایران، به نقل از جوانمرد قصاب نوشت: «این موضوع صحیح نیست و تکذیب می‌شود. این کامیون‌ها مربوط به بار ترانزیتی از کشور عراق به مقصد افغانستان بوده‌اند که در مرز زرنگ (میلک) از طرف افغانستان به‌دلیل کیفیت پایین برگشت داده شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی‌که این مقام ایرانی مدعی است که تانکرهای مواد سوخت بازگشتی از افغانستان، متعلق به عراق بوده‌ است، اما حمید حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، گفت: «این سوخت تولیداتی است که در پالایشگاه‌های کوچک [داخل ایران] صورت می‌گیرد و سولفور بالایی دارد. ولی از آنجایی که دولت افغانستان [طالبان] روی سولفور بالا حساسیتی ندارد، مشکلی در صادرات آن‌ها وجود ندارد.»

پس از انتشار خبر بازگردانده شدن ۲۶ تانکر حامل سوخت صادرشده ایرانی از طرف طالبان به‌دلیل آنچه رعایت نکردن استانداردها و معیارهای پذیرفته‌شده در افغانستان خوانده شد، شماری از کاربران ایرانی با اشاره به افزایش آلودگی هوا در تهران، در فضای مجازی از بی‌کفایتی مسئولان جمهوری اسلامی انتقاد کردند. برخی از این کاربران نوشتند که وقتی سوخت صادراتی ایران، حتی نمی‌تواند مطابق با استانداردهای طالبان باشد، مصرف آن در داخل ایران، ممکن است فجایع غیرقابل جبرانی برای مردم داشته باشد.

سایت بازار، به نقل از رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران، نوشت: «تولیدات این پالایشگاه‌های [خصوصی] چیزی حدود ۴۰ هزار بشکه است که تقریبا تمامی آن صادر می‌شود و مصرفی در داخل کشور ندارند.»

حمید حسینی افزود، تمامی سوختی که از ایران به افغانستان صادر می‌شود، مربوط به پالایشگاه‌های خصوصی است.

او در مورد میزان صادرات سوخت به افغانستان گفت: «روزانه چیزی حدود ۲۷۰۰ تن گازوئیل و بنزین به افغانستان صادر می‌کنیم که حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ کامیون می‌شود.»

مسئولان محلی طالبان در استان نیمروز، یکشنبه ۴ دی‌ماه، نیز اعلام کردند که ۷ تانکر حامل سوخت را که از ایران به افغانستان آمده بودند، به‌دلیل کیفیت پایین و رعایت نکردن استانداردها و معیارهای پذیرفته‌شده از طرف این گروه، دوباره به ایران بازگرداندند.

بیشتر از اقتصاد