سال جدید میلادی در اوکراین با آژیر حمله هوایی و بمباران آغاز شد

ارتش اوکراین اعلام کرد طی چند ساعت، ۴۵ فروند پهپاد شاهد ساخت ایران را منهدم کرده است

بمباران‌های هوایی برگزاری جشن‌های آغاز سال ۲۰۲۳  در مکان‌های عمومی اوکراین را غیرممکن کرد_ AFP

روسیه در نخستین ساعات نخستین روز سال نو میلادی، حملات شدید به کی‌یف و سایر بخش‌های اوکراین را از سر گرفت. به گزارش رویترز، پس از شلیک رگباری موشک‌‌ها در شامگاه شنبه، صدای آژیر هشدار حمله هوایی ساعت‌ها در طول این شب شنیده شد.

فرماندهی نیروی هوایی اوکراین درباره حمله‌ مسکو به کی‌يف هم‌زمان با تحویل سال نو میلادی اعلام کرد که ارتش اوکراین ۴۵ فروند پهپاد شاهد ساخت ایران را منهدم کرده است که ۳۲ فروند از آن‌ها بعد از نیمه‌شب شنبه و ۱۳ فروند اواخر وقت شنبه ساقط شده‌اند

در سوی دیگر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، با یک سخنرانی جنگجویانه به مناسبت سال جدید میلادی، نشان داد که جنگ این کشور علیه اوکراین که اکنون ۱۱ ماه از آن می‌گذرد، همچنان ادامه خواهد یافت. پوتین روز شنبه در پیام ویدیویی که به‌مناسبت سال نو میلادی از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، کشورهای غربی را متهم کرد که می‌خواهند از طریق اوکراین، روسیه را تضعیف و تجزیه کنند.

به‌ ادعای پوتین، حضور نیروهای نظامی روسیه در اوکراین برای حفاظت از «سرزمین مادری» و تامین «استقلال واقعی» برای اوکراینی‌ها است. سخنرانی پوتین با پیام‌های سپاسگزاری و اتحاد ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، در تضادی آشکار بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که صدای آژیر خطر به مدت بیش از چهار ساعت در کی‌یف شنیده می‌شد، منع رفت‌و‌آمد از ساعت ۷ بعدازظهر تا نیمه‌شب در سرتاسر این کشور برقرار ماند و برگزاری جشن‌های آغاز سال ۲۰۲۳ در مکان‌های عمومی را غیرممکن کرد.

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرد که قطعات موشک‌های منهدم‌شده کمترین آسیب را به مرکز پایتخت وارد کرده‌ و گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که هیچ زخمی یا تلفاتی به جا نگذاشته‌اند. البته بعدتر اعلام شد که حملات روز شنبه به کی‌یف دست‌کم یک نفر را کشت و ده‌ها نفر را مجروح کرد.

فرماندهی ارشد اوکراین  نیز روز یکشنبه در گزارشی اعلام کرد که روسیه در ۲۴ ساعت گذشته، با ۳۱ موشک و ۱۲ حمله هوایی سراسر این کشور را هدف قرار داده است. در همین حال، بریجت برینک، سفیر آمریکا در اوکراین، نیز در توییتر نوشت: «روسیه در اتفاقی خشن و بزدلانه، در ساعات اولیه سال جدید به اوکراین حمله کرد؛ اما به نظر می‌رسد پوتین هنوز نمی‌داند اوکراینی‌ها از آهن ساخته شده‌اند.»

آندری نبیتوف، رئیس پلیس کی‌یف، نیز تصویری را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد که نشان می‌داد روی یک قطعه پهپاد استفاده‌شده در حمله به اوکراین، به زبان روسی نوشته شده است: «سال نو مبارک.» نبیتوف با انتشار این تصویر نوشت: «این‌جا خرابه‌ای در جبهه جنگ نیست، این بقایای پهپاد در شهر است. در زمین‌های ورزشی؛ جایی که کودکان در آن بازی می‌کنند.»

این حملات پس از بمباران‌های متعدد ماه‌های گذشته انجام می‌شود که روسیه در آن‌ها، زیرساخت‌های انرژی و آب اوکراین را هدف قرار داد. بنا بر اعلام ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین، جدیدترین حملات به زیرساخت‌ها در شهرهای سومی در شمال شرق، خملنیتسکی در غرب و زاپوریژیا و خرسون در جنوب شرقی و جنوب آسیب رسانده است.

والنتین رزنیچنکو، فرماندار منطقه دنیپروپتروفسک، نیز بامداد روز یکشنبه پس از گزارش گلوله‌باران شدید چندین محله در این منطقه در طول شب که به زخمی‌شدن یک نفر منجر شد، گفت: «بگذارید روز آرامی را سپری کنیم.»

رسانه‌های روسی نیز از حملات متعدد اوکراین به بخش‌های تحت کنترل مسکو در مناطق دونتسک و لوهانسک خبر دادند. مقام‌های محلی می‌گویند در آن مناطق دست‌کم ۹ نفر زخمی شده‌اند. خبرگزاری دولتی روسیه به نقل از یک پزشک محلی گزارش داد که در حمله روز شنبه به بیمارستانی در دونتسک، شش نفر کشته شده‌اند.

پوتین تهاجم خود به اوکراین را ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ آغاز کرد و آن را یک «عملیات ویژه » به منظور غیرنظامی کردن اوکراین خواند که به گفته او تهدیدی برای روسیه به شمار می‌رفت. کی‌یف و متحدان غربی آن ضمن رد اتهام‌های پوتین می‌گویند این تهاجم، یک اشغال سرزمینی است.

بیشتر از جهان