کنعانی: به اروپا و آمریکا توصیه کردیم از اوکراین حمایت نکنند

سخنگوی وزارت امور خارجه دستگیری شمار قابل‌توجهی از دوتابعیتی‌ها را تایید کرد

جمهوری اسلامی می‌گوید برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای آماده است- ایرنا

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، اروپایی‌ها را به دخالت در امور داخلی ایران متهم کرد. او توپ مذاکرات هسته‌ای را به زمین ایالات متحده انداخت و به آمریکا و اتحادیه اروپا توصیه کرد از اوکراین حمایت نکنند و مدعی شد که تشکیل کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد برای بررسی سرکوب معترضان در ایران «نقض حقوق بشر» است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز دوشنبه ۵ دی‌، آمریکا را به داشتن رویکردی «سرگردان و متعارض» متهم کرد و مدعی شد که دستیابی به توافق هسته‌ای ممکن و متن نهایی آماده جمع‌بندی است؛ «منتها به این شرط که آن‌ها [آمریکا] گام‌های عملی بردارند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کنعانی در ادامه، تمایل جمهوری اسلامی ایران برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای را تایید کرد و افزود که آمریکایی‌ها «یک‌ بار به بهانه برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و یک‌ بار هم به بهانه تحولات داخلی ایران» برای جمع‌بندی پای کار نیامدند و «فرصت‌سوزی» کردند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی آمریکا و کشورهای اروپایی را به «اقدام غیرسازنده» در زمینه مذاکرات متهم کرد و مدعی شد که آن‌ها با مطرح کردن قطعنامه جدید، گفت‌وگوهای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «منحرف» کرده‌اند.

ناصر کنعانی در ادامه نشست خبری دوشنبه، گفت که توپ مذاکرات هسته‌ای در زمین آمریکا است و جمهوری اسلامی منتظر اقدام عملی طرف‌های مقابل و مشخصا آمریکا برای برگشت به متن توافق و جمع‌بندی آن است.

کنعانی به حضور حسین امیرعبداللهیان در اجلاس بغداد۲ نیز اشاره کرد و گفت که در این اجلاس، «فرصت بسیار خوبی برای گفت‌وگو میان ایران و مذاکره‌کننده ارشد اروپا ایجاد شد و جمع‌بندی گفت‌وگو این بود که مسیر برای رسیدن به گام‌های نهایی ادامه پیدا کند». او اضافه کرد که امیرعبداللهیان در دیدار با جوزپ بورل به «مداخله اروپا در تحولات ایران» اعتراض کرده و این مداخلات را «غیرمسئولانه و مردود» دانسته است. کنعانی ادعا کرد که کشورهای اروپایی با استفاده از «ابزار حقوق بشر» به دنبال اعمال فشار سیاسی بر جمهوری اسلامی‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت که امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، درباره اقدام‌ دولت‌های اروپایی و آمریکایی در حمایت از اوکراین هشدار داده و ارسال تسلیحات به یک طرف جنگ را «اشتباه راهبردی» نامیده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در حالی این ادعا را مطرح می‌کنند که وجود شواهدی انکارناپذیر آشکار می‌کند جمهوری اسلامی با ارسال پهپاد و تسلیحات دیگر، به روسیه برای جنگ در اوکراین کمک نظامی کرده است؛ اما کنعانی در نشست خبری روز دوشنبه، بار دیگر ادعا کرد که ایران یک طرف جنگ اوکراین نیست.

کنعانی در واکنش به گزارش روزنامه النهار مدعی شد: «نفس دعوت ایران به اجلاس بغداد۲ دلیلی بر اهمیت جمهوری اسلامی در منطقه و مکشوف بودن این نقش برای دیگران است». او نفوذ و نقش ایران در منطقه را «قائم‌به‌ذات» دانست و مدعی شد که «با روایت‌های این فرد یا آن فرد و این نشریه و آن نشریه شکل نمی‌گیرد».

روزنامه النهار در گزارشی درباره دستاوردهای اجلاس بغداد۲، به نقل از امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، نوشته بود: «متقاعد شده‌ام كه نمی‌توانيم برای مشكلات لبنان، عراق و سوريه راه‌حلی پيدا كنيم؛ مگر در چارچوب كاهش نفوذ منطقه‌ای ايران.»

ناصر کنعانی در نشست خبری روز دوشنبه، ادعا کرد که روایت روزنامه لبنانی از سخنان رئیس‌جمهور فرانسه «غیر صحیح» بوده است و جمهوری اسلامی نباید خود را درگیر روایت‌های «این و آن» کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران حمایت اروپایی‌ها از معترضان ایرانی را «اشتباه محاسباتی» خواند و مدعی شد آنان «حالا که فهمیده‌اند محاسباتشان غلط بوده است، اعلام کرده‌اند دنبال تغییر نظام در ایران نیستند». او در ادامه، بریتانیا را به نقش داشتن در اعتراض‌های ایران متهم کرد و گفت که این کشور به «اغتشاش‌ها» دامن زده است.

ناصر کنعانی از ارائه توضیح درباره خبر دستگیری شماری از شهروندان دوتابعیتی در کرمان خودداری کرد و تنها گفت که در جریان «اغتشاشات»، برخی افراد دوتابعیتی بازداشت شده‌اند که پرونده برخی از آن‌ها تکمیل شده است و برخی نیز در مرحله تحقیقات‌اند. او به سوال‌ها درباره اینکه این شهروندان اتباع چه کشورهایی‌اند، پاسخ نداد و گفت اطلاعات مربوط به این افراد که تعدادشان هم قابل‌توجه است، به کشورهای متبوع آن داده شده است.

کنعانی ادعا کرد: «نقش شهروندان تعدادی مشخص از کشورها به‌ویژه کشورهای حوزه اروپا و اروپای غربی در نقش‌آفرینی اغتشاشات اخیر کاملا مسجل و روشن است و در این زمینه، اطلاعات دقیقی  وجود دارد.» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورهای اروپایی را به پرداخت خسارت تهدید کرد و گفت که «جمهوری اسلامی اقدام‌های غیرقانونی و مداخلات غیرسازنده آن‌ها در تحریک خشونت را فراموش نمی‌کند».

کنعانی اروپایی‌ها را به «شرط‌‌بندی روی اسب بازنده» متهم کرد و گفت که علیه برخی نهادها و شخصیت‌های اروپایی تحریم‌های جدیدی اعلام می‌شود.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از ابتدای خیزش سراسری که با مرگ مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران آغاز شد، کشورهای غربی را به دست‌ داشتن در اعتراض‌ها متهم کرده‌اند و معترضان داخل ایران را نیز به اتهام‌هایی مانند محاربه محکوم می‌کنند.