یک کشته و ۱۰ زخمی با شلیک نیروهای سرکوبگر در جوانرود: تجمع‌های اعتراضی در سنندج، اصفهان و سمیرم

نیروهای سرکوبگر روز شنبه، برهان الیاسی، جوان ۲۲ ساله جوانرودی، را با شلیک گلوله کشتند و شنبه شب، رسانه‌های حکومتی از کشته شدن یک نیروی سرکوبگر در جریان سرکوب تجمع اعتراضی مردم سمیرم خبر دادند

نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی روز شنبه ۱۰ دی‌ماه، ضمن جلوگیری از برگزاری مراسم چهلم ۷ نفر از معترضان کشته‌شده این شهر، به سوی مردم معترض آتش گشودند که در نتیجه آن، دست‌کم یک جوان معترض به نام «برهان الیاسی» کشته شد. شهرهای سنندج و اصفهان نیز شنبه شب شاهد تجمع‌های اعتراضی خیابانی بود و در سمیرم به‌دنبال اعتراض‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی، رسانه‌های حکومتی از کشته شدن یک نیروی امنیتی خبر دادند.

نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی روز شنبه ۱۰ دی‌ماه، پس از آنکه جلوی ورود مردم به آرامستان حاج ابراهیم جوانرود را گرفتند و اجازه برگزاری مراسم چهلم هفت معترض کشته شده این شهر را ندادند، اقدام به شلیک مستقیم گلوله جنگی به سوی مردم کرده و یک جوان به نام برهان الیاسی را کشتند.

برهان الیاسی، مغازه‌دار و ٢٢ ساله، پس از آنکه از ناحیه شانه مورد اصابت گلوله جنگی نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی قرار گرفت، به بیمارستان منتقل شد، اما در در اثر شدت جراحات ناشی از اصابت گلوله جان خود را از دست داد. 

شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داد که در جریان اعتراض‌های مردمی روز شنبه جوانرود، دست‌کم ۱۰ شهروند در اثر تیراندازی با گلوله‌های ساچمه‌ای و جنگی نیروهای یگان ویژه و سپاه پاسداران زخمی شده‌اند.

در گزارش شبکه حقوق بشر کردستان آمده است که چهار نفر از معترضان از جمله آرمان احمدی ۱۶ ساله و محمد شاه‌کرمی ۲۴ ساله پس از زخمی شدن با شلیک نیروهای سرکوبگر حکومتی، به بیمارستان جوانرود منتقل شده و در این بیمارستان بستری‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، در جریان تیراندازی نیروهای حکومتی به سوی شرکت‌کنندگان در چهلم هفت معترض کشته‌شده جوانرود، علاوه بر کشته شدن «برهان الیاسی»، دست‌کم ۸ نفر از مردم جوانرود نیز به شدت زخمی شده‌اند.

این سازمان حقوق بشری تاکید کرد که در میان مجروحان، یک کودک نیز وجود دارد و وضعیت جسمانی دو نفر از مجروحان وخیم گزارش شده است.

مراسم چهلم هفت نفر از کشته‌شدگان جوانرود در خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی به نام‌های جوهر فتحی، عرفان کاکایی، بهاءالدین ویسی، جمال اعظمی، تحسین میری، اسماعیل گل‌عنبر و مسعود تیموری قرار بود روز شنبه ۱۰ دی ماه بر مزار آن‌ها در آرامستان حاجی ابراهیم شهر جوانرود، برگزار شود.

یک روز پیش از روز چهلم، جمعه ۹ دی ماه، گزارش‌های متعددی از اعزام کاروانی از نیروهای امنیتی از کرمانشاه به جوانرود و استقرار گسترده نیروهای امنیتی در این شهر خبر داده بودند.

نیروهای سپاه پاسداران و یگان ویژه از صبح شنبه با محاصره آرامستان حاجی ابراهیم، اجازه ورود مردم جوانرود و خانواده‌های کشته‌شدگان به این آرامستان و سوگواری آن‌ها بر مزار این هفت معترض کشته‌شده را ندادند و با شلیک گلوله، مردم جوانرود را به خاک و خون کشیدند.

این نیروها علاوه بر مسدود کردن راه منتهی به آرامستان جوانرود و پرتاب گاز اشک‌آور به سوی مردم، در خیابان‌های جوانرود و همچنین مسیرهای خروجی این شهر به سوی مردم معترض گلوله جنگی شلیک کردند.

شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داد پس از آنکه نیروهای سرکوبگر حکومتی به سوی مردم جوانرود آتش گشودند، نیروهای سپاه پاسداران به چندین مطب خصوصی پزشکان در این شهر یورش برده و اقدام به تخریب وسایل پزشکی آن‌ها کرده‌اند.

این نهاد حقوق بشری تاکید کرد که «نیروهای تیپ تکاور انصارالرسول سپاه پاسداران» مستقر در جوانرود به همراه نیروهای اعزامی از کرمانشاه، نقش فعالی در سرکوب‌ و کشتار روز شنبه ۱۰ دی ماه در جوانرود داشته است.

از سوی دیگر، ساعاتی پس از کشته شدن برهان الیاسی با گلوله جنگی نیروهای سپاه پاسداران، پیکر این معترض جوان ۲۲ ساله، از طرف خانواده‌اش به آرامستان «حسن گایر» جوانرود منتقل شد و در این آرامستان تشییع و به خاک سپرده شد.

مردم معترض در خاکسپاری برهان الیاسی ضمن سردادن شعارهای ضدحکومتی، شعار «شهید نمی‌میرد» و «فرزند آتش و خونیم، انتقام شهدا را می‌گیریم» سردادند.

گزارش‌ها حاکی است که تجمع‌های اعتراضی مردم جوانرود شنبه شب در مناطقی از این شهر با تجمع، روشن کردن آتش و سردادن شعارهای ضدحکومتی ادامه داشته است.

شهرهای سمیرم و اصفهان نیز شنبه شب شاهد اعتراض‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی بودند. در اصفهان، مردم معترض در تجمع‌های خیابانی، شعار «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» و «امسال میده کشته سپاه، مرگ بر کل نظام» را فریاد زدند.

در سمیرم روز شنبه، مردم در ادامه اعتراض‌های خود مقابل فرمانداری این شهر تجمع کرده و شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» «مرگ برخامنه‌ای» و «فرماندار داعشی نمی‌خوایم نمی‌خوایم» سردادند.

گزارش‌ها حاکی است پس از آنکه نیروهای سرکوبگر به مردم سمیرم به‌دلیل سردادن شعارهای ضدحکومتی حمله کردند با مقاومت مردم مواجه شدند.

خبرگزاری‌های حکومتی در ایران شنبه شب خبر دادند که یکی از نیروهای سرکوبگر در جریان درگیری‌های سمیرم کشته شده است. خبرگزاری دولتی برنا در همین ارتباط نوشت که در پی درگیری «پلیس و نیروهای امنیتی در نقاطی از سمیرم» با معترضان، یکی از نیروهای امنیتی کشته شده است.

در استان کردستان هم شنبه شب و پس از آنکه نیروهای سرکوبگر حکومتی روز شنبه مردم جوانرود را با شلیک گلوله جنگی به خاک و خون کشیدند، مردم سنندج در حمایت از جوانرود تجمع اعتراضی ضدحکومتی برگزار کردند و در چند منطقه با روشن کردن آتش و بستن خیابان‌ها، شعارهایی بر ضد جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای سردادند.