نماینده مجلس آلمان: جمهوری اسلامی برای بقا توحش و خشونت می‌کند

رئیس سابق کمیته روابط خارجی مجلس آلمان در آخرین ساعات سال میلادی توجه‌ها را به جوانرود جلب کرد

درحالی‌که جهان آخرین ساعات سال میلادی ۲۰۲۲ را از سر می‌گذراند،‌ کشتار مردم جوانرود به‌دست نیروهای جمهوری اسلامی مورد توجه سیاستمداران و رسانه‌ها قرار گرفته است. 

نوربرت روتگن، نماینده مجلس آلمان از حزب دموکرات مسیحی، در توییتر ویدیوهایی مربوط به این شهر استان کرمانشاه را منتشر کرد. این ویدیوها از رویدادهای روز شنبه ۱۰ دی‌ماه در جوانرود را شورا هاشمی، دیپلمات ایرانی‌تبار اتریشی، منتشر کرده بود. 

روتگن وزیر سابق محیط زیست در کابینه آنگلا مرکل است و در هفت سال آخر دولت او، رئیس کمیته روابط خارجی بوندستاگ (مجلس آلمان) بود. او ضمن انتشار ویدیوها، نوشت: «در جوانرود، سال با اعتراضات بزرگ خاتمه می‌یابد. جمهوری اسلامی درحالی‌که برای بقا می‌جنگد، دست به متوحشانه‌ترین خشونت زده است. نیروهای مسلح علیه مردم به جنگ آمده‌اند. این حکومت تجسم تروریسم است. مرکز قدرتش، سپاه پاسداران، باید در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا قرار گیرد.» 

اشاره روتگن به معترضان سوگوار در شهر جوانرود است که هنگام شرکت در مراسم چهلم هفت‌تن از جان‌باختگان اعتراضات در این شهر، هدف حمله و تیراندازی نیروهای حکومتی قرار گرفتند. در ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، می‌بینیم که صدها معترض با وجود جو شدید امنیتی، روز شنبه در آرامستان «حاج ابراهیم» جوانرود گرد آمده‌اندند تا یاد جان‌باختگان را گرامی بدارند. 

 

به گزارش هه‌نگاو، در این تجمع و تظاهرات در شهر جوانرود، شعارهایی همچون «مرگ بر خامنه‌ای» و «شهید نمی‌میرد» سر داده شد و نیروهای حکومتی با پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک مستقیم تلاش کردند حرکت مردم را سرکوب کنند. 

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، تابه‌حال کشته‌شدن دست‌کم یک‌تن در تظاهرات جوانرود تایید شده است: برهان الیاسی ۲۲ ساله.  

علاوه‌بر روتگن، سیاستمداران دیگری نیز به کشتار جوانرود واکنش نشان داده‌اند. فرانسوا بشیو، معاون شهردار یکی از مناطق پاریس، دبیر سراسری «جنبش مترقی‌ها» که حزبی سوسیال دموکرات است و کفیل سیاسی محمد قبادلو، یکی از معترضان زندانی محکوم به اعدام در ایران، نوشت: «در جوانرود، جمهوری اسلامی فرزندانش را می‌کشد.» بشیو از امانوئل ماکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه، خواست تا سفیر فرانسه در تهران را فرا بخواند، سفیر جمهوری اسلامی در پاریس را احضار کند و سپاه پاسداران را سازمان تروریستی اعلام کند.