کانون فیلمسازان مستقل ایران: جشنواره فیلم فجر را تحریم کنند

کانون فیلم‌سازان مستقل ایران: جشواره دولتی فیلم فجر تلاشی برای «سرپوش گذاشتن» بر خون‌های ریخته‌شده «کودکان، دختران و جوانان معترض ایرانی» است

کانون فیلم‌سازان مستقل ایران روز جمعه نهم دی‌ماه، با انتشار بیانیه‌ای، از جشنواره‌ها و موسسات سینمایی جهان خواست که برای افشای ترفندهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی به‌طور رسمی و علنی «تحریم جشنواره فیلم فجر» را اعلام کنند، از «سرپوش گذاشتن» بر خون‌های ریخته‌شده «کودکان، دختران و جوانان معترض ایرانی» جلوگیری کرده و با ایستادن در کنار مردم معترض ایران پیام «زن، زندگی، آزادی» را به گوش جهانیان برسانند.

در این بیانیه که روز جمعه ۹ دی‌ماه منتشر شد، کانون فیلم‌سازان مستقل ایران از «جشنواره فیلم فجر» به‌عنوان «بخشی جدایی‌ناپذیر از سیاست‌های فرهنگی سرکوبگرانه جمهوری اسلامی» نام برد و افزود که این جشنواره «هدفی جز تبلیغ رژیم از طریق جعل تصاویر و تظاهر به عادی‌نمایی شرایط دهشت‌بار کنونی در ایران ندارد».

کانون فیلم‌سازان مستقل ایران تاکید کرد که جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل و استقرار در ایران، «دشمنی خود با آزادی بیان را از طریق سانسور فیلم‌ها، ممنوع‌‌الکار کردن هنرمندان، و تبعید و زندانی کردن سینماگران» آشکار کرده است.

در بیانیه این کانون اشاره شده است که در حال حاضر، جمهوری اسلامی که درصدد عادی‌نمایی شرایط دهشتبار کنونی است، جشنواره فیلم فجر را به شکل «نمایشی» و «با کاتالوگی جعلی ولی خوش آب و رنگ برگزار خواهد کرد تا وانمود کند در ایران هیچ اتفاقی نیفتاده و زندگی جریان عادی خود را طی می‌کند».

کانون فیلم‌سازان مستقل ایران با اشاره به کشته شدن بیش از ۵۰۰ نفر از مردم معترض از جمله ده‌ها کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال در جریان خیزش سراسری به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی، تاکید کرد که امسال به‌ویژه برگزاری جشواره دولتی فجر، تلاشی برای «سرپوش گذاشتن» بر خون‌های ریخته‌شده «کودکان، دختران و جوانان معترض ایرانی» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه، کانون فیلم‌سازان مستقل ایران همچنین از جعفر پناهی و محمد رسول‌اف به‌عنوان دو فیلم‌سازی یاد کرد که پیش از آغاز خیزش سراسری بازداشت و زندانی شده‌اند.

کانون فیلم‌سازان مستقل ایران در بیانیه روز جمعه خود خطاب به مسئولان جشنواره‌ها و موسسات سینمایی دنیا هشدار داد که جمهوری اسلامی «برای کسب اعتبار از دست‌رفته خود، نیاز به حمایت‌های داخلی و خارجی دارد» و «هر گونه شرکت در جشنواره فجر را به‌عنوان حمایت از این دولت جلوه خواهد داد».

در این بیانیه، کانون فیلم‌سازان مستقل ایران خطاب به همه جشنواره‌ها و موسسات سینمایی جهان نوشت: «با اعلام علنی تحریم جشنواره فیلم فجر، در افشای ترفندهای تبلیغاتی رژیم با ما همراه شوند، تا فیلمسازان، تهیه‌کنندگان، و نمایندگان سینمای کشورهای دنیا از عواقب شرکت در این جشنواره، چه با ارائه یک فیلم، چه به‌عنوان مهمان یا داور، آگاه باشند.»

از آغاز خیزش سراسری در ۲۶ شهریور، به‌دنبال کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت به دست نیروهای گشت ارشاد و پلیس امنیت اخلاقی، تاکنون ده‌ها فیلم‌ساز و بازیگر و هنرمند ایرانی بازداشت شده‌اند و شماری از بازیگران نیز مورد تهدید نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند.

کتایون ریاحی یکی از اولین بازیگرانی است که پس از کشته شدن مهسا امینی با برداشتن حجاب اجباری از خیزش سراسری مردم ایران حمایت کرد. او و هنگامه قاضیانی و ترانه علیدوستی از جمله بازیگران زن سینمای ایران‌اند که پس از حمایت از خیزش سراسری مردم بازداشت شدند و ترانه علیدوستی همچنان در بازداشت است.

حمید فرخ‌نژاد از بازیگران سینمای ایران نیز پس از خروج از ایران به صراحت به کشتار مردم معترض اعتراض کرد و علی خامنه‌ای را «دیکتاتور» خواند.

همچنین، بسیاری از سینماگران، بازیگران و فیلم‌سازان در داخل و خارج از ایران، با وجود فشارها و تهدید نیروهای امنیتی، به کشتار مردم معترض به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی، اعتراض کرده‌اند.