طارمی، اژدهای ترسناک پورتو

سه گل جدید مهاجم پورتو می‌تواند جرقه انتقال زمستانی او به یک تیم بزرگ‌تر باشد

«پس از شروع دوباره لیگ پرتغال، طارمی سه گل دیگر زد و به‌خوبی نشان داد که مهاجم شماره ۹ بودن چه معنایی دارد»-MIGUEL RIOPA / AFP

مهدی طارمی در آخرین ساعات سال ۲۰۲۲ سه گل دیگر زد تا آمار فوق‌العاده‌ گل‌های باشگاهی‌اش در این سال میلادی را به ۳۴ برساند. آروکا چهارشنبه‌شب حریف پورتو در لیگ پرتغال بود که با درخشش مهاجم ایرانی، پنج بر یک شکست خورد. طارمی سه گل این بازی را زد و حتی یک گل دیگر هم می‌توانست به حسابش نوشته شود که در نهایت به نام مدافع حریف ثبت شد.

طارمی با این سه گل در لیگ فصل جاری پرتغال ۹ گله شد و در کنار گونسالو راموس، مهاجم بنفیکا و یکی از پدیده‌های جام جهانی ۲۰۲۲، در صدر جدول گلزنان ایستاد. طارمی همچنین با پنج پاس گل، بهترین پاسور این فصل لیگ پرتغال  محسوب می‌شود.

پیش از این بازی، روزنامه رکورد پرتغال با انتشار آمار بهترین گلزنان لیگ‌های معتبر اروپایی در سال ۲۰۲۲، به تمجید از طارمی پرداخته بود که بالاتر از مهاجمانی مثل هری کین، کریم بن‌زما و محمد صلاح، پنجمین نفر برتر این فهرست است. در گزارش رکورد آمده است: «از یک اسم ناآشنا تا رسیدن به یک شهرت معتبر در فوتبال اروپا. این راهی است که طارمی در سه سال‌و‌نیم گذشته و زمانی که در تابستان ۲۰۱۹ تقریبا زیر ردای گمنامی، از الغرافه به ریو‌آوه آمد تا برای تیم کارلوس کاروالیال بازی کند، طی کرده است.»

بعد از بازی، نوبت روزنامه اسپانیایی مارکا بود که درباره طارمی بنویسد: «پس از شروع دوباره لیگ پرتغال، طارمی سه گل دیگر زد و به‌خوبی نشان داد که مهاجم شماره ۹ بودن چه معنایی دارد.»

درخشش این روزهای طارمی حسرت بابت حذف تیم فوتبال ایران در مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ را بیشتر می‌کند. او در شکست مقابل انگلیس دو گل زد و نقش پررنگی در برد تیم ملی مقابل ولز داشت. حضور چنین مهاجم آماده‌ای بهترین فرصت تیم برای یک صعود تاریخی بود، ولی کی‌روش نتوانست از تمام پتانسیل او استفاده کند.

آمار خیره‌کننده طارمی قطعا از دید باشگاه‌های بزرگ اروپایی دور نمی‌ماند و با باز شدن پنجره نقل‌و‌انتقال‌های زمستانی، او هدف جذابی برای این تیم‌ها خواهد بود. طارمی در ۳۰ سالگی بازیکن جوانی نیست، ولی هنوز می‌تواند چند فصل در بالاترین سطح بازی کند و بعد از درخشش در فوتبال پرتغال بی‌میل نخواهد بود که بازی در فوتبال انگلیس یا اسپانیا را هم تجربه کند. روزنامه رکورد تاکید کرده است که طارمی تابستان گذشته چهار پیشنهاد از لیگ برتر انگلیس داشت و این مشتریان احتمالا دوباره سراغ او خواهند آمد.

البته باشگاه پورتو درهفته‌های گذشته تاکید کرد که علاقه‌ای به فروش طارمی ندارد. لقب بازیکنان پورتو اژدها است و آبی و سفیدپوشان با اژدهای ترسناک ایرانی‌شان امیدوارند که صدر جدول را از بنفیکا پس بگیرند. با این حال در روزهای آینده ممکن است پیشنهاد‌ها برای طارمی به‌قدری وسوسه‌انگیز باشد که در نهایت مدیران باشگاه برای فروش او راضی شوند.

 

بیشتر از فوتبال