آخرین بازمانده ارتش سرخ شوروی در افغانستان درگذشت

عکس و زندگی‌نامه خاکمیوف مشهور به شیخ عبدالله در موزه منظر جهاد هرات قاب شده است

مراسم خاک‌سپاری خاکمیوف چهارشنبه برگزار می‌شود-AREF KARIMI / AFP

خاکمیوف، مشهور به شیخ عبدالله، یکی از سربازان اتحاد جماهیر شوروی سابق بود که سه‌شنبه، ششم دی (۲۷ دسامبر) در استان هرات در غرب افغانستان درگذشت.

منابع محلی به ایندیپندنت فارسی گفتند که مراسم خاک‌سپاری خاکمیوف روز چهارشنبه برگزار می‌شود.

او نگهبان موزه منظر جهاد، موزه خاطرات جنگ افغانستان با ارتش سرخ شوروی و تحت حمایت مالی عبدالوهاب قتالی، یکی از بازرگان هرات بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تابلو عکس و زندگی‌نامه شیخ عبدالله هم جزو آثار بازدیدی موزه منظر جهاد هرات بود. او برخی مواقع هنگام بازدید گردشگران از این موزه، خاطرات خود از جنگ با نیروهای مجاهدین را تعریف و تجهیزات جنگی موجود در موزه را معرفی می‌کرد.

خاکمیوف سه سال پیش در مصاحبه‌ای به من گفت که از مادری یهودی و پدر مسیحی در مسکو متولد شده است. او تاریخ دقیق تولدش را نمی‌دانست و می‌گفت که سه سال با نیروهای مجاهدین جنگیده تا اینکه در شهرستان شیندند هرات به اسارت این نیروها درآمده است.

او گفته بود که به دین اسلام گرویده و دو بار ازدواج کرده است و از همسر نخستش که هنگام زایمان فوت کرد، یک دختر دارد.

خاکمیوف معتقد بود اتحاد جماهیر شوروی سابق به بهانه تجاوز آمریکا، پاکستان، ایران و عربستان به افغانستان جوانان روس از جمله او را برای جنگ در افغانستان بسیج کرد. او اضافه کرد: «به من گفته بودند مرزهای شوروی سابق از سمت افغانستان در خطر است و به همین دلیل راضی شدم به افغانستان بیایم و بجنگم.»

او که در مدت حضور خود در افغانستان زبان فارسی را یاد گرفته بود، به دلیل کهولت سن، دچار فراموشی شده بود و نمی‌توانست به زبان روسی روان صحبت کند.

دولت روسیه برای بازگرداندن نیروهای سابق ارتش سرخ شوروی به افغانستان هیئتی فرستاد اما خاکمیوف حاضر نشد بازگردد. این سرباز سابق ارتش شوروی می‌گفت که به‌دلیل فرهنگ مهمان‌نوازی مردم افغانستان و تشکیل خانواده در این کشور، نخواست به زادگاهش برگردد. او از زندگی در افغانستان خوشحال بود و متعهد شده بود که هیچ‌گاه این کشور را ترک نکنند.

اتحاد جماهیر شوروی ۴۳ سال پیش در ششم دی، با ارتشی ۱۱۰ هزار نفری به افغانستان حمله کرد. این جنگ یک دهه طول کشید و زیان‌های مالی و جانی هنگفتی به شوروی سابق وارد کرد و شماری از نیروهایش نیز ناپدید شدند. این جنگ ویرانگر میلیون‌ها کشته، زخمی و آواره به جا گذاشت.

بیشتر از جهان