علی لاریجانی: نمایندگان از مسیر رهبر تبعیت می‌کنند

تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در برخی استان‌ها و شهرهای ایران

آیت‌الله خمینی مجلس را در راس همه امور توصیف کرده بود/عکس از ایسنا

یک روز پس از عقب‌نشینی مجلس از طرح دوفوریتی لغو گرانی بنزین و در حالی که زمزمه استعفای برخی نمایندگان به گوش می‌رسد، علی لاریجانی گفت:«نمایندگان از مسیر ترسیم شده توسط رهبری تبعیت می‌کنند.»

مثالی روشن و شفاف از نقض گفته آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی که مجلس را در راس همه امور توصیف کرده بود.

به گزارش ایرنا، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:«ایشان (خامنه‌ای) مسیر اصلی حرکت مردم و مسئولان را در مورد حوادث چند روز اخیر روشن کردند و مجلس با همگرایی بیشتر مجالی برای آشفته‌سازی کشور نمی‌دهد.»

او در عین حال از اظهارات روز گذشته رهبر جمهوری اسلامی تقدیر کرد و گفت،‌ هدف آمریکا چیزی جز به هم ریختن کشور نیست.

اشاره لاریجانی به اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای در روز یکشنبه است که بر خلاف اعتراض‌های قبلی در ایران که مدت بیشتری برای موضع‌گیری صبر می‌کرد، به فاصله دو روز از آغاز تظاهرات، هم به روشنی خبر کشته شدن تعدادی از معترضان را تایید کرد و هم آنها را شرور خواند. رهبر جمهوری اسلامی طبق روال معمول ۴۰ سال گذشته ریشه اعتراض‌های جاری در کشور را به خارج از کشور و به گفته او معاندان مربوط کرد و گفت از تصمیم سران سه قوه در شورای هماهنگی اقتصادی برای افزایش قیمت بنزین حمایت می‌کند. شورایی که وجود آن در قانون اساسی پیش‌بینی نشده و با تصمیم شخص خامنه‌ای تشکیل شده و اکنون به عنوان نهاد بالادستی مجلس عمل می‌کند. 

پس از افزایش ۳۰۰ درصدی نرخ بنزین در بامداد جمعه، مردم به خیابان‌ها آمدند و به سرعت این اعتراض‌ها به بسیاری از شهرها در سراسر ایران گسترش یافت. مردم علیه حکومت و صرف منابع مالی کشور در سوریه و لبنان شعار می‌دهند و به وضوح از وضعیت وخیم اقتصادی به ستوه آمده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان اعتراض‌ها از روز جمعه تا کنون ده‌ها نفر کشته و صدها نفر زخمی شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس اعتراض‌ها در ۱۰۰ نقطه در کشور ایجاد شده و بسیاری نیز دستگیر شده‌اند.

از سوی دیگر از روز شنبه شبکه اینترنت نیز در ایران قطع شده است.

این درحالی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در جلسه هیات دولت در روز یکشنبه مدعی شده‌ بود فیلم‌های اعتراض‌ها را مشاهده کرده و آنها تعداد بسیار کمی هستند.

روشن نیست برای برخورد با این تعداد به گفته او اندک، چه نیازی به قطع سراسری شبکه اینترنت و تعطیلی مدارس و اماکن عمومی وجود دارد.

تسنیم گزارش داد که مدارس استان‌های تهران، البرز، اصفهان، فارس، چهارمحال بختیاری، خوزستان و بوشهر امروز (دوشنبه) تعطیل است.

این در حالی است که  تسنیم ‌دلیل تعطیلی مدارس در ۱۹ شهر ایران را سرمای هوا توصیف کرده است. خبرگزاری های نزدیک به سپاه دلیل قفل شدن خیابان‌های تهران در روز شنبه را نیز بارش برف اعلام کرده بود در حالی که تصاویر متعددی که از خیابان ‌ها منتشر شد نشان می‌داد که مردم خودروهای خود را در خیابان ها خاموش کرده‌اند.

همچنین مترو اصفهان نیز برای دومین روز پیاپی تعطیل شده و معاون شهردار اصفهان دلیل آن را نبود امنیت توصیف کرده است. برخی گزارش‌ها از تعطیلی دانشگاه‌های علامه و بهشتی در تهران و همچنین لغو برخی رویدادهای ورزشی حکایت دارد. برای مثال مهر از تصمیم سازمان لیگ فوتسال برای لغو چهار مسابقه از لیگ برتر فوتسال در ساری، ‌اهواز، بهبهان و اصفهان خبر داده  و مسابقه تیم‌های ذوب آهن اصفهان و شهرداری گرگان در هفته پنجم لیگ برتر نیز تا اطلاع ثانوی برگزار نمی‌شود.

جواد تشخوریان، مدیر روابط عمومی دانشگاه شیراز اعلام کرد که همه کلاس‌های این دانشگاه طی روزهای سه‌شنبه ۲۸ و چهارشنبه ۲۹ آبان‌ تعطیل است و همه امتحانات این هفته نیز تا اطلاع ثانوی لغو شده است. دانشگاه شیراز یکی از مهمترین دانشگاه‌ها در زمان اعتراض‌های دانشجویی به شمار می‌رود.

 

بیشتر از