وقتی وزارت علوم به یک نهاد امنیتی اطلاعاتی تبدیل می‌شود

سخنگوی وزارت علوم: به هر حال دانشگاه‌ها را باید از این طریق آرام کنیم

شوراهای صنفی دانشجویان نیز خبر از راه‌اندازی کمیته پوشش در دانشگاه و ثبت تخلفات انضباطی جدید برای دانشجویان داد - Telegram/@senfi_uni_iran

وقتی وزارت علوم به یک نهاد امنیتی اطلاعاتی تبدیل می‌شود

سخنگوی وزارت علوم: به هر حال دانشگاه‌ها را باید از این طریق آرام کنیم

در حالی که فشارهای امنیتی بر دانشجویان، با ابلاغ آیین‌نامه جدید انضباطی به کاری مشترک میان نهادهای امنیتی و دانشجویی تبدیل شده است؛ علی شمسی‌پور، سخنگوی وزارت علوم، از افزایش برخوردهای انضباطی با دانشجویان و اساتید معترض خبر داد.

سخنگوی وزارت علوم با دفاع از آیین‌نامه جدید انضباطی گفت: «ما در وقایع اخیر شاهد برخی تخلفات بودیم که در محیط دانشگاهی بی‌سابقه بوده است. لذا آئین‌نامه قبلی تناسبی با وقایع اخیر نداشت و نیازمند به‌روزرسانی متناسب با وضعیت امروز دانشگاه‌ها بود.»

او با دفاع از ممنوع‌الورود شدن دانشجویان به محیط دانشگاه‌ و خوابگاه‌ها، گفت: «در حوادث اخیر عده‌ای از دانشجویان، قوانین و مقررات حاکم بر دانشگاه‌ها را زیر پا گذاشتند. با تخلف‌هایی که در درون دانشگاه‌ها اتفاق می‌افتد، برمبنای قوانین و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برخورد می‌شود. همان‌طور که ما بر مبنای قانون، مخالف حضور نیروهای غیردانشگاهی در محیط دانشگاه هستیم؛ برمبنای همان قانون باید به آئین‌نامه‌ها و قوانین دانشگاهی پایبند باشیم و متناسب با رفتار متخلفان برای اجرای قوانین انضباطی اقدام کنیم.»

در حالی که دانشگاه ازلحاظ علمی با اخراج اساتید مختلف و دخالت عقیدتی در متون دروس و رشته‌ها روزبه‌روز شرایط بدتری پیدا می‌کند، سخنگوی وزارت علوم معتقد است که به علت اعتراضات دانشجویان که او آن را «تخلف» می‌خواند؛ باید نحوه برخورد انضباطی با آن نیز متعاقبا تغییر کند.

شمسی‌پور مدعی شد که روسای دانشگاه‌ها مجاز‌ند که متناسب با اتفاقی که افتاده است، اجازه ورود به دانشجویی را ندهند. او ممنوع‌الورودی را یک عامل بازدارنده خواند و اعلام کرد که «به هر حال دانشگاه‌ها را باید از این طریق آرام کنیم». او مثالی می‌زند که نشان می‌دهد کمیته‌های انضباطی را دادگاه‌های ویژه دانشجویان می‌داند. شمسی‌پور می‌گوید: «به‌طور مثال، دادگاه ویژه روحانیت در کشور وجود دارد که با روحانیان متخلف برخورد می‌کند و برخی از این برخوردها بسیار جدی است.»

او از طرفی دیگر به حامیان حکومت وعده می‌دهد که با اساتید معترض نیز برخورد خواهند کرد و معتقد است اگر این اتفاق رخ ندهد، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

با کنار هم قرار دادن این صحبت‌ها، آیین‌نامه انضباطی و شرایط حاکم بر دانشگاه‌ها می‌توان گفت که وزارت علوم در دولت ابراهیم رئیسی در حد یک نهاد امنیتی اطلاعاتی فعالیت می‌کند. نهادی امنیتی که علاوه بر پرونده‌سازی، به صدور حکم نیز برای دانشجویان و اساتید معترض اقدام می‌کند و آن‌ها را از حقوق اولیه خود محروم می‌کند.

هم‌زمان شوراهای صنفی دانشجویان نیز از راه‌اندازی کمیته پوشش در دانشگاه و ثبت تخلفات انضباطی جدید برای دانشجویان خبر داد. دانشگاه خوارزمی با ارسال پیامک به برخی از دانشجویان، اعلام کرده است کمیته‌ای تحت عنوان پوشش و اخلاق حرفه‌ای راه‌اندازی شده است که وضعیت پوششی دانشجویان را در سطح دانشگاه رصد و به‌عنوان تخلف انضباطی ثبت می‌کند.

شرایط امنیتی دانشگاه‌ها روزبه‌روز شدیدتر از قبل می‌شود و معاونت‌های دانشجویی، روسای دانشگاه و حراست‌ها به بازوی اجرایی نهادهای امنیتی در دانشگاه‌ها تبدیل شده‌اند. رئیس دانشگاه آزاد پیش از این اعلام کرده بود که دانشگاه آزاد در توافقی با قوه قضاییه تصمیم گرفته است خودش برای تنبیه دانشجویان دست ‌به‌کار شود و در مواردی به‌جای احکام قضایی از تعلیق و اخراج و ممنوع‌الورودی برای دانشجویان معترض استفاده کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امتداد نیز در گزارشی از نقش مهدی واحدی، معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در سرپوش گذاشتن بر سرکوب دانشجویان نوشته است. دانشجویان دانشگاه علامه در مورد ماجرای خوابگاه سلامت این دانشگاه و تعرض نیروهای امنیتی به آن می‌گویند: «در ماجرای خوابگاه سلامت دانشگاه علامه و شلیک گاز اشک‌آور به داخل حریم خوابگاه، واحدی به‌جای این‌که واکنش درست و در راستای همراهی با دانشجویان نشان دهد و مسئله را پیگیری کند، آن را تقلیل داد. واحدی می‌گفت گاز اشک‌آور به داخل خوابگاه شلیک نشده است و وزش باد باعث شده که بوی اشک‌آور به خوابگاه برسد. این در حالی بود که دانشجویان پوکه گاز اشک‌آور را در حریم خوابگاه دیدند و عکس‌هایی هم از آن منتشر شد.»

تاکنون نزدیک به ۳۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علامه در جریان خیزش سراسری مردم ایران بازداشت شده‌اند. از این ۳۰ نفر بازداشتی تنها برخی اسامی رسانه‌ای شدند و برخی دیگر به درخواست خانواده‌ها رسانه‌ای نشده‌اند. رادبه کشاورز و محمدحسین شعاعی، از دانشجویان علامه، به ترتیب به پنج سال و دو سال حبس محکوم شده‌اند. کشاورز همچنان در بازداشت و شعاعی با قید وثیقه آزاد شده است.

در حال حاضر یوسف ظریف، نازیلا معروفیان، میلاد عبدی و ملیکا قراگوزلو که سه‌شنبه‌شب به‌طور موقت آزاد شد، از دیگر دانشجویان بازداشتی علامه‌اند. از این میان ملیکا قراگوزلو، دانشجوی علوم ارتباطات به بیمارستان امین‌آباد منتقل شده بود و دانشگاه به خانواده و به دوستان او که وضعیتش را پیگیری می‌کنند، پاسخی نمی‌دهد. میلاد عبدی از دیگر دانشجویانی است که بیش از ۳۰ روز است در بازداشت به سر می‌برد. یک دانشجو در گفت‌وگو با امتداد در مورد شرایط وخیم میلاد عبدی در بازداشت گفت: «میلاد به دلیل ضربه‌ای که به صورتش خورده، دچار مشکل شنوایی شده است و وضعیت مساعدی ندارد. او چهار روز در اعتصاب غذا بود. همچنین وقتی خانواده‌اش به واحدی، معاونت دانشجویی مراجعه می‌کنند به طعنه می‌شنوند که نگران نباشید ما برایش جزوه می‌بریم که داخل زندان مطالعه کند.»

هر روز اخبار جدیدی از دانشجویان بازداشتی به بیرون درز می‌کند. دانشجویانی که یا به‌تازگی بازداشت شده‌اند یا با گذر زمان خانواده‌هایشان برای انتشار خبر بازداشت آن‌ها قانع شده‌اند. به گزارش دانشجویان متحد، دانیال قزلجایی، شاعر ترکمن و دانشجوی سال آخر رشته حقوق دانشگاه گنبد، در تاریخ ۲۵ آبان به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت شده است. گفته می‌شود که علت بازداشت او سرودن شعری برای زنان و انتشار آن در صفحه اینستاگرامش بوده است.

شوراهای صنفی دانشجویان نیز از بازداشت چند دانشجوی دیگر در طی روزهای گذشته خبر داد. نیروهای امنیتی در تاریخ ۲۸ آذر پریسا حبیب‌پور، دانشجوی اقتصاد دانشگاه کردستان را حین بازگشت به تهران در پایانه مسافربری سنندج ربودند. علی میرزاپور، دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد اهل روستای چله خانه صوفیان استان آذربایجان شرقی، حدود یک ماه پیش در تبریز بازداشت و به زندان تبریز منتقل شد. او در این مدت تنها یک‌بار با خانواده تماس گرفته و طی تماس درخواست وکیل کرده است. علی بوربور، دانشجوی کارشناسی سلولی مولکولی ورودی ۹۸ دانشگاه علم و فرهنگ نیز، در تاریخ ۱۶ آذر به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت شده است و تاکنون از جزئیات پرونده او خبری در دسترس نیست و در بلاتکلیفی به سر می‌برد.