واکسن سرخک و فلج اطفال به ۱۲ میلیون کودک افغان تزریق شد

سازمان بهداشت جهانی حامی طرح واکسیناسیون کودکان در افغانستان بوده است

فلج کودکان و سرخک در یک سال گذشته در افغانستان سیر صعودی داشته است-Javed TANVEER / AFP

سازمان بهداشت جهانی به نقل از وزارت بهداشت و درمان افغانستان می‌گوید که در بازه زمانی نوامبر تا دسامبر‌، واکسن‌ سرخک و فلج اطفال به ۱۲ میلیون کودک تزریق شد.

برنامه واکسیناسیون کودکان افغان با حمایت سازمان ملل متحد و همکاری سازمان بهداشت جهانی و صندوق بین‌المللی کودکان (یونیسف) و کمک مالی بنیاد گاوی (GAVI) از ۲۶ نوامبر آغاز شد و تا ۱۰ دسامبر ادامه یافت. این برنامه در سراسر افغانستان اجرا شد.

لو داپنگ، نماینده سازمان بهداشت جهانی در افغانستان، گفت: «خیلی خوشحالم که توانستیم به اکثریت کودکان افغان در سراسر این کشور واکسن بزنیم، آن‌ هم در آغاز فصل سرما که کودکان در معرض خطر امراض بیشتری قرار دارند.»

داپنگ افزود درمجموع در ۳۲۹ شهرستان افغانستان و در تمامی ۳۴ استان این کشور برنامه واکسیناسیون انجام شده است و  چهار هزار و ۳۱۴ تیم که هر تیم چهار عضو داشت، این برنامه را اجرا کردند.

ابتلا به فلج اطفال و سرخک در یک سال گذشته در افغانستان سیر صعودی داشت. هرچند مواردی از فلج اطفال هرازگاهی در افغانستان دیده می‌شد، اما سرخک تقریبا ریشه‌کن شده بود. با این حال، ابتلا به بیماری سرخک از اواخر سال ۲۰۲۱ به‌صورت ناگهانی در میان کودکان اوج گرفت و تا نوامبر سال ۲۰۲۲ درمجموع پنج هزار و ۴۸۴ مورد ابتلا به سرخک در وزارت بهداشت افغانستان ثبت شد که از این آمار ۳۰۰ مورد به مرگ منجر شد.

لو داپنگ گفت: «در حالی که سرخک بسیار مسری است، یک بیماری قابل‌ پیشگیری نیز است. ما نباید چندین دهه پیشرفتی را که در ایمن‌سازی و حفاظت از کودکان افغان به دست آورده‌ایم، از دست بدهیم. سرخک یک بیماری خطرناک با عوارضی است که می‌تواند شامل اسهال شدید و کم‌آبی بدن باشد. پنومونی، عوارض گوش و چشم، آنسفالیت یا تورم مغز و مرگ مواردی است که در اثر ابتلای کودکان به سرخک رخ می‌دهد. هیچ درمان خاصی برای مرض سرخک وجود ندارد. تنها راه درمان مطمئن آن تزریق واکسن در کودکی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این کارزار سراسری، وزارت بهداشت افغانستان با حمایت سازمان‌های بین‌المللی چند برنامه واکسیناسیون سرخک در ۱۹۱ منطقه این کشور اجرا کرد. در آن برنامه‌ها نیز سه میلیون کودک افغان واکسن سرخک را تزریق کردند. یک مقام ارشد سازمان بهداشت جهانی می‌گوید واکسن سرخک کاملا بی‌خطر است و از ۵۰ سال پیش در سراسر جهان تزریق می‌شود. او می‌گوید مزایای واکسیناسیون واضح است، زیرا شواهد نشان می‌دهد واکسیناسیون سرخک، جان بیش از ۲۳ میلیون نفر را در سراسر جهان در ۲۰ سال گذشته نجات داده است.

برنامه واکسیناسیون در افغانستان به‌دلیل جنگ هیچ‌وقت به‌صورت کامل اجرا نشده است. بخش‌های شرق و جنوب افغانستان کمترین میزان تزریق واکسن را در ۴۰ سال گذشته داشته‌اند. به همین دلیل بیماری‌های کودکان هیچ‌گاه به‌صورت کامل در این مناطق ریشه‌کن نشده است.

طالبان در ۲۰ سال گذشته به‌دلایل مختلف مانع اجرای طرح واکسیناسیون در بیشتر نقاط افغانستان شدند. هم‌زمان با آن به دلیل تبلیغات منفی روحانیان در افغانستان که واکسن را ساخته کافران و حرام می‌دانند، اجرای واکسیناسیون در مناطق روستایی همیشه با مشکل مواجه بود. حتی در میان برخی از خانواده‌ها در شهرها نیز این باور شکل گرفته بود که تزریق واکسن باعث عقیم شدن می‌شود. به همین دلیل پس از سقوط حکومت جمهوری  و سلطه طالبان و همچنین به دلیل فروپاشی نظام بهداشت و درمان در افغانستان، موجی از ابتلا به فلج اطفال و سرخک سراسر کشور را فراگرفت.

کارشناسان واکسیناسیون در سازمان بهداشت جهانی گفتند شیوع فلج اطفال و سرخک چنان در افغانستان گسترده بود که باعث معافیت جمعی می‌شد. با این حال، طالبان و وزارت بهداشت این گروه با گسترش شیوع این بیمار‌ی‌ها‌، برنامه سراسری واکسیناسیون را در افغانستان اجرا کردند که نتیجه آن تزریق واکسن به ۱۲ میلیون کودک افغان بود.