رئیس‌کل دادگستری البرز: حمید قره‌حسنلو از «اغتشاشات» فیلم گرفته بود

وکیل خانواده قره‌حسنلو می‌گوید وکیل تسخیری خلاف منافع این پزشک عمل کرد

دادگاه پنج نفر را به اتهام قتل یک بسیجی به اعدام محکوم کرده است- آفتاب نیوز 

حسین فاضلی هریکندی، رئیس‌ کل دادگستری استان البرز، محروم ماندن حمید قره‌حسنلو، پزشک متهم در پرونده مرگ یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان از دسترسی به وکیل را انکار کرد و مدعی شد که او در مرحله مقدماتی، وکیل تسخیری داشت.

رئیس‌ کل دادگستری استان البرز در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که محسن بیات، وکیل خانواده قره‌حسنلو، به‌تازگی در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت که وکیل تسخیری نه‌تنها برای دفاع از متهم اقدام مناسبی انجام نداد، بلکه در بسیاری موارد، خلاف منافع این متهم عمل کرد.

پیش‌تر، پدر محمدمهدی کرمی، دیگر متهم این پرونده، گفته بود که وکیل تسخیری حتی پاسخ تماس‌هایش را هم نمی‌دهد.

با وجود اینکه شواهد نشان می‌دهد وکلای تسخیری بیشتر در جهت منافع قوه قضاییه و جمهوری اسلامی ایران عمل می‌کنند، مقام‌های دستگاه قضایی ادعای برخورداری متهمان بازداشتی از وکیل تسخیری را به‌تناوب تکرار می‌کنند.

رئیس‌ کل دادگستری استان البرز در مصاحبه با خبرگزاری میزان، دکتر حمید قره‌حسنلو را متهم کرد که با کشیدن زیرپیراهن روح‌الله عجمیان در کشته شدن او نقش داشته است. او گفت: «یکی از متهمان پرونده به نام آرین فرزام‌نیا صراحتا اقرار کرده که با چاقو ضرباتی به کتف و گردن شهید وارد کرده و یکی از ضربات چاقوی او به دست حمید قره‌حسنلو برخورد کرده است.»

فاضلی هریکندی در ادامه، دکتر قره‌حسنلو و همسرش فرزانه قره‌حسنلو را متهم کرد که «به دنبال فراخوان رسانه‌های معاند در چهلم فردی به نام حدیث نجفی حاضر شده‌ و ضمن شرکت در آشوب‌ها، از صحنه اغتشاشات فیلم گرفته‌اند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌ کل دادگستری استان البرز با استناد به اعتراف‌های دکتر قره‌حسنلو در دادگاه گفت که او در دادگاه اعلام کرده که به‌عنوان پزشک به وظیفه‌اش درباره روح‌الله عجمیان عمل نکرده است.

این مقام قضایی در استان البرز درباره اینکه اعتراف‌ها تحت چه شرایطی از حمید قره‌حسنلو گرفته شده‌اند، توضیحی نداد اما حتی اگر تمام اظهارات او نیز واقعیت داشته باشد، به این معنا است که دادگاه انقلاب کرج برای یک فرد تنها به دلیل «قصور در انجام وظیفه» یا «کشیدن زیرپیراهن یک بسیجی» حکم اعدام صادر کرده است.

حمید قره‌حسنلو و همسرش فرزانه قره‌حسنلو، روز ۱۳ آبان، پس از حضور در مراسم چهلم حدیث نجفی، از کشته‌شدگان خیزش سراسری، در خانه‌ خود دستگیر شدند. گفته می‌شود ماموران هنگام دستگیری، آنان را مقابل چشمان فرزند ۱۰ ساله‌شان به‌شدت مورد ضرب‌وجرح قرار دادند؛ به‌ طوری‌ که دنده‌های دکتر قره‌‎حسنلو دچار شکستگی شد.

حمید قره‌حسنلو در پرونده مرگ روح‌الله عجمیان، به همراه چهار تن دیگر در دادگاه انقلاب کرج به اعدام محکوم شده‌اند. حکم فرزانه قره‌حسنلو نیز ۲۵ سال زندان در تبعید است.

صدور حکم اعدام برای حمید قره‌حسنلو، موجی از واکنش‌ها در میان اعضای جامعه پزشکی در داخل و خارج ایران ایجاد کرد. همچنین روز چهارشنبه اخباری مبنی بر توقف حکم اعدام او در برخی رسانه‌ها منتشر و گفته شد که علی‌اکبر ولایتی در نامه‌ای از علی خامنه‌ای خواسته است اجرای این حکم متوقف شود؛ اما قوه قضاییه به‌سرعت این اخبار را تکذیب کرد و نامه‌نگاری یک چهره‌ سیاسی برای لغو حکم اعدام این پزشک رادیولوژیست را «فاقد موضوعیت» خواند.