پوتین با اعتراف به دشواری‌ها در شرق اوکراین، از ماموران امنیتی خواست وارد عمل شوند

رئیس‌جمهوری روسیه می‌گوید وضعیت امنیت در جمهوری‌های تحت‌حمایت روسیه در شرق اوکراین بسیار دشوار است

پوتین: باید کاری کنیم که خائنان خارجی و داخلی نتوانند امنیت مردم را به خطر بیندازند-Mikhail Metzel / POOL / AFP

رئیس‌جمهوری روسیه برای نخستین بار اعتراف کرد که ارتش روسیه در اوکراین با مشکلاتی روبرو است.

ولادیمیر پوتین که به مناسبت روز «خدمات امنیتی» سخنرانی می‌کرد، با بیان اینکه «پیشروی‌ها در اوکراین بدون مشکل پیش نمی‌رود»، از ماموران امنیتی درخواست کرد تامین امنیت مناطق شرقی اوکراین را که کنترل آن‌ها در ماه‌های اخیر در اختیار روسیه قرار گرفته است، به عهده بگیرند.

روز خدمات امنیتی را سازمان‌های دولتی در روسیه گرامی می‌دارند و در این روز، از تلاش‌های ماموران امنیتی این کشور تقدیر می‌شود.

این اولین بار است که رهبر روسیه رسما از ماموران امنیتی عضو اف‌اس‌ب، سرویس امنیت فدراسیون روسیه، می‌خواهد برای تقویت امنیت مرزها وارد عمل شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتین خطاب به ماموران امنیتی گفت: «باید کاری کنیم که خائنان خارجی و داخلی نتوانند امنیت مردم را به خطر بیندازند.»‌

رئیس‌جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود، با تاکید بر نام مناطق تحت‌حمایت روسیه، تصریح کرد: «وضعیت در جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک و در برخی مناطق خرسون و زاپوریژیا بسیار دشوار است.»

اعتراف رهبر روسیه به پذیرفتن دشواری‌ها در شرق اوکراین نشان می‌دهد که جنگ ده‌ماهه با اوکراین می‌تواند طولانی‌تر از پیش‌بینی‌ها باشد. پوتین پیش‌تر در ماه سپتامبر هم تایید کرده بود که «عملیات جنگی روسیه در اوکراین» می‌تواند یک «فرایند طولانی» باشد.

این سخنان ولادیمیر پوتین در حالی است که در روزهای اخیر، حملات روسیه با پهپادهای ساخت ایران به مواضع مهم در اوکراین از جمله مراکز انرژی و نیروگاه‌های برق اوکراین افزایش یافته است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز دوشنبه از متحدان غربی خود خواست برای مقابله با این حملات، هرچه سریع‌تر تسلیحات جدید به اوکراین ارسال کنند. زلنسکی گفت: «ما به تسلیحات با قابلیت‌های نظامی جدید نیاز داریم. هرچیزی که به ما توانایی تسریع در پایان این جنگ را بدهد.»

ستاد فرماندهی ارتش اوکراین شامگاه دوشنبه اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته، پدافند هوایی این کشور ۲۳ پهپاد از ۲۸ پهپاد ایرانی ارتش روسیه در آسمان کی‌یف را رهگیری کرده است. با این حال، پهپادها شبکه برق اوکراین را هدف قرارداده‌اند که به گفته رسانه‌های محلی، در بخشی از مناطق این کشور به خاموشی در سرمای زیر صفر منجر شده است.

بیشتر از جهان