زندان مرکزی کرج؛ ۱۷ زندانی در انتظار اجرای حکم اعدام‌اند

سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرد در جریان درگیری‌های شامگاه شنبه در زندان مرکزی کرج یک نفر به‌ضرب گلوله به‌قتل رسیده و ۴ نفر نیز به شدت مجروح شده‌اند

سازمان حقوق بشر ایران با انتشار خبری در وبسایت خود، که روز دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ منتشر شد، نوشت در پی درگیری‌های شامگاه شنبه میان زندانی‌ها و زندان‌بان‌ها در زندان مرکزی کرج، مقام‌های این زندان ۱۷ تن از زندانی‌های مرتبط با جرایم مواد مخدر را به سلول‌های انفرادی انتقال داده‌اند تا به این وسیله مقدمه اجرای قریب‌الوقوع احکام اعدام آنها را فراهم آوردند. 

بر اساس اطلاعات منتشر شده، شامگاه شنبه گروهی از زندانی‌های محبوس در «ندامتگاه مرکزی کرج»، پس از مطلع شدن از تصمیم زندان‌بان‌ها برای اجرای احکام اعدام گروه دیگری از همبندی‌هایشان، اعتراض کردند و همین امر باعث یورش نگهبان‌های این زندان به آنها شد؛ درگیری‌هایی که، به‌گفته رئیس دادگستری استان البرز، در جریان آن یک زندانی‌ جان خود را از دست داد.

حالا سازمان حقوق بشر ایران با انتشار تازه‌ترین اطلاعات مربوط به این واقعه، می‌نویسد درگیری‌ها در بندهای ۱، ۳ و ۴ زندان مرکزی کرج رخ داده است و زندانی‌ کشته شده در این درگیری‌ها محسن منصوری نام داشت که در لحظه مرگ ۳۱ ساله بود. 

سازمان حقوق بشر ایران، به‌نقل از برخی منابع آگاه، نوشت:«محسن منصوری از پشت سر و از سوی ایرج فتاحی، ناظر زندان که دو متر با او فاصله داشت، از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت.»

این سازمان ایرانی مدافع حقوق بشر در عین‌حال از قول منابع خود می‌نویسد چهار زندانی دیگر نیز، به‌نام‌های محسن قلی‌زاده، حسن عبدی، شهریار گنجی و فرزاد قبادی، به شدت مجروح شدند و مسئولان زندان آنها را به مراکز درمانی خارج از زندان منتقل کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ادعای سازمان حقوق بشر در مقابل ادعای رئیس دادگستری استان البرز مطرح شده است که در اظهارات روز یکشنبه خود چنین گفت: «چند نفر از زندانیان نیز زخمی شده‌اند که به‌دلیل سطح پایین جراحت از سوی بهداری زندان اقدامات درمانی لازم برای آنها انجام شده است.»

بر پایه اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان حقوق بشر ایران، زندانی‌ها در جریان درگیری‌های شامگاه شنبه اقدام به شکستن دوربین‌های مداربسته کردند، پتوهای خود را آتش زدند و، ضمن سر دادن شعارهای ضدحکومتی، تلاش کردند تا مسیر ورودی‌های منتهی به بندهای مذکور را مسدود کنند. منابع خبری این سازمان مدافع حقوق بشر می‌گویند زندانی‌ها در شب حادثه این شعارها را سر دادند: «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر جمهوری اسلامی» و «مرگ بر دیکتاتور».

سازمان حقوق بشر ایران، همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، از انتقال ۱۷ تن از زندانی‌های محکوم به جرایم مرتبط با مواد مخدر به سلول‌های انفرادی خبر داد؛ اقدامی که زندانی‌ها و فعالان حقوق بشر از آن به‌عنوان آماده‌سازی مراحل اعدام آنها یاد کرده‌اند. 

بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده از سوی سازمان حقوق بشر ایران، اسامی زندانی‌های مورد نظر، که در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری به سلول انفرادی منتقل شده‌اند، از این قرار است: امید فتاح‌زاده، صمد هاشمی، مصطفی نصیری، مسعود ساسانی، اکبر خلیلی، مهدی دوستداری، حسن گنجی، میلاد یاری، احسان بساطی، مازیار سلطان‌زاده، هادی نظری، رضا زارعی، مهدی کامرانی‌فر، ابوالفضل برقانی‌نژاد، سابینا اسماعیل‌زاده، ابراهیم آجالی، علی تیموری. 

در روزهای اخیر افراد و سازمان‌های مدافع حقوق بشر اعلام کردند که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران تنها در آذر ماه سال جاری، حکم اعدام ۴۲ نفر را به اجرا درآورده که محکومیت ۱۹ تن از افراد این گروه به اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر مربوط بوده است. 

از سوی دیگر درگیری‌های شامگاه شنبه در «ندامتگاه مرکزی کرج» تازه‌ترین مورد از درگیری‌هایی به‌حساب می‌آید که طی سه ماه گذشته در برخی زندان‌های ایران به‌وقوع پیوست. پیش از وقایع «ندامتگاه مرکزی کرج»، درگیری‌هایی خونین میان زندانی‌ها و زندان‌بان‌های زندان‌ مرکزی رشت، زندان اوین و زندان قائمشهر مازندران نیز رخ داده بود.