منابع اسرائیلی: ایران از جنگ اوکراین برای تقویت ناوگان دریایی استفاده می‌کند

برنامه ابتدایی حکومت ایران این بود که با همکاری چین ناوگان دریایی خود را تقویت کند، اما چینی‌ها عقب کشیدند

ونزوئلا ممکن است در آینده به نیروی دریایی حکومت ایران اجازه دسترسی و استفاده از بنادر خود را بدهد - Iranian Army office / AFP

حکومت ایران سال‌های زیادی است که تلاش می‌کند علاوه بر توسعه برنامه‌های اتمی و موشکی، توان نیروهای دریایی‌ خود را نیز در منطقه افزایش دهد. حالا گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی در تلاش است تا در چارچوب همکاری‌های نظامی با روسیه، ناوگان کشتی‌های جنگی خود را تقویت کند.

به‌گفته منابع اسرائیلی، جنگ اوکراین، دریچه تازه‌ای برای حکومت ایران فراهم کرده تا از طریق روسیه، توان دریایی خود را گسترده کند.

وب‌سایت خبری-تحلیلی بریک‌دیفنس بامداد جمعه ۱۶ دسامبر (۲۵ آذرماه) در گزارشی به نقل از منابع اسرائیلی نوشت: حکومت ایران، نمایندگانی را برای گفت‌وگو درباره خرید و سفارش شناورهای جنگی به مسکو فرستاده است.

بر اساس اطلاعاتی که در اختیار بریک‌دیفنس قرار گرفته است، حکومت ایران دو درخواست را با مقام‌های روسیه در میان گذاشته است. نخست خرید چند کشتی‌ جنگی فعلی روسیه و انتقال آن‌ها به ایران و دیگری طراحی و ساخت چند شناور جنگی سفارشی که به‌طور مشخص‌ بتوانند پاسخ‌گوی نیازهای نظامی ایران و عملیات‌های احتمالی در آینده باشند.

روسیه پیشتر نیز کشتی‌های جنگی را با هدف صادرات به کشورهای دیگر طراحی و ساخته است. از جمله رزم‌ناو گریگوروویچ، که به عنوان یک کشتی رزمی سطحی «عمومی» دسته‌بندی می‌شوند.

Iranian Army office / AFP

به نوشته وب‌سایت بریک‌دیفنس، با توجه به محدودیت‌های منابع نظامی در ایران، بسیار بعید است که خود جمهوری اسلامی قادر باشد چنین کشتی‌هایی را با توجه به نیازهای نظامی خود در داخل بسازد. در نتیجه اگر این توافق‌های نظامی با مسکو نهایی شود، کشتی‌های جنگی سفارشی ایران در روسیه ساخته خواهند شد. انتظار می‌رود این شناورها به قابلیت‌ حمل و شلیک موشک‌های کروز ساخت ایران مجهز شوند.

وب‌سایت بریک‌دیفنس، در بخش دیگری از گزارش روز جمعه به‌نقل از الیزر ماروم، فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش اسرائیل، نوشت: برنامه ابتدایی حکومت ایران این بود که با همکاری با چین، ناوگان دریایی خود را تقویت کند. اما چینی‌ها خیلی علاقه‌ای نداشتند که به‌سرعت فناوری‌های دریایی خود را با ایران به‌اشتراک بگذارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌‌گفته این مقام پیشین ارتش اسرائيل، جنگ اوکراین، همکاری‌های نظامی میان ایران و روسیه را گسترش داد و امکان تازه‌ای پیش پای حکومت ایران قرار داد تا توان دریایی خود را از طریق مسکو تقویت کند.

در سال‌های گذشته، همکاری‌های نظامی-دریایی ایران و روسیه، مورد توجه رسانه‌ها و تحلیلگران نظامی قرار داشته است. برای مثال، گزارش‌های در دست است که نشان می‌دهد حکومت ایران، با همکاری نیروی دریایی روسیه، نفت خود را در اختیار سوریه قرار داده است.

وب‌سایت بریک‌دیفنس در بخش دیگری از گزارش خود، به‌نقل از منابع نظامی نوشت: حکومت ایران، علاوه بر روسیه، همکارهای نظامی-دریایی خود با ونزوئلا را نیز گسترش داده است.

ونزوئلا ممکن است در آینده به نیروی دریایی حکومت ایران اجازه دسترسی و استفاده از بنادر خود بدهد. به‌گفته منابع اسرائیلی، حکومت ایران تلاش دارد با همکاری ونزوئلا، یک پایگاه دریایی نظامی برای عملیات خود در قاره آمریکا ایجاد کند.

بیشتر از جهان