چه عاملی خیابان‌های تهران را قفل کرده، بنزین یا برف؟

ادامه اعتراض‌ها در سراسر ایران و ‌تایید خبر یک کشته و چند مجروح در سیرجان

بارش برف در تهران، ۲۵ آبان ۹۸- ATTA KENARE / AFP

اعتراض‌هایی که به دنبال سه برابر شدن قیمت بنزین آزاد و افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین سهمیه‌ای در بامداد روز جمعه آغاز شد، امروز نیز در بسیاری از شهرهای ایران ادامه دارد.

گزارش‌ها و تصاویری که از این اعتراض‌ها منتشر شده نشان می‌دهد که در برخی خیابان‌ها در شهرهای مختلف مردم خودروهای خود را به نشانه اعتراض خاموش کرده‌اند.

با این حال محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به بارش برف در تهران که از بامداد امروز (شنبه)،‌آغاز شده،‌ می‌گوید از آنجایی که بسیاری از مسیرها برف‌روبی و شن و نمک‌پاشی نشده‌اند،‌ خودروها امکان حرکت ندارند.

به گفته او در مناطق شمالی تهران بار ترافیکی کاملا متوقف شده و دربرخی معابر رانندگان خودروهای خود را وسط راه رها کرده‌اند.

انتخاب در این زمینه به نقل از مهماندار می‌نویسد، در بلوارهای شهید آبشناسان و ستاری، تردد خودروها کاملا متوقف شده و خودروها در این معابر امکان تردد ندارند.

تصاویر منتشر شده از اعتراض‌های شب گذشته حاکی از آن است که مردم در شیراز و مشهد خودروهای خود را در خیابان‌ها خاموش کرده‌اند. برخی تصاویر نیز نشان می‌دهد که رانندگان به طور عمدی با سرعت پایین و ترمزهای مکرر حرکت می‌کنند.

تصاویری که امروز منتشر شده نیز ادامه اعتراض‌ها در تهران، کرج، اصفهان،‌کرج، شیراز و ارومیه و برخی شهرهای دیگر را نشان می‌دهد.

با این حال پلیس ایران امروز در بیانیه‌ای اعلام کرده که شرایط آرام است و مشکل خاصی در کشور وجود ندارد. این درحالی است که محمد محمودآبادی سرپرست فرمانداری سیرجان با تایید خبر یک کشته و چندین مجروح در اعتراض‌های شب گذشته گفت: یکسری افراد مجروح شدند که در حال بررسی این موضوع هستیم که این افراد به چه شکل مجروح شدند و نمی‌توانیم با یقین صد در صدی گفت که با تیر مستقیم نیروهای امنیتی یا از جای دیگر مجروح شدند زیرا برخی‌ها از پشت و برخی نیز از بغل ضربه خوردند.

به گزارش انتخاب، ‌محمود آبادی در ادامه گفت نیروهای امنیتی دستور شلیک مستقیم را نداشتند و برای حفاظت از مخازن حساس سوخت  مجوز شلیک تیر هوایی را داشتند.

او افزود: متاسفانه یک نفر در این ماجراها کشته شده اما هنوز دلیل کشته شدن این فرد مشخص نیست که تیر خورده یا خیر و اکنون در پزشکی قانونی شهرستان سیرجان در حال بررسی این موضوع هستیم و هر زمانی که دلیل فوت این شخص مشخص شود، اعلام خواهیم کرد ضمن آنکه باید عنوان کرد که این فرد از مردم عادی بوده است.

همزمان مجتبی ذوالنور، نماینده مردم قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس  گفت، ‌با برخی نمایندگان تماس گرفته و آنها اعلام موافقت کرده‌اند که فردا (یکشنبه)، طرح دو فوریتی لغو اقدام دولت در افزایش قیمت بنزین را ارایه کنند. به گزارش جام جم آنلاین او همچنین گفته که پیامک‌های همه نمایندگانی که با این طرح موافقت کرده و می‌خواهند اسم‌شان پای طرح دو فوریتی باشد را ذخیره کرده است.

گفتنی است ذوالنور خود به تازگی از دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه بازگشته است. او در ملاقات با اسد در دمشق خواستار همکاری شرک‌های ایرانی برای بازسازی سوریه شده بود.

در همین حال روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هیچ نقشی در افزایش بهای بنزین نداشته است.

گزارش تسنیم حاکی از آن است که امروز صبح شورای عالی هماهنگی اقتصادی که سهمیه‌بندی و افزایش بنزین طبق مصوبه آن اعلام شد، با حضور سران سه قوه تشکیل جلسه داده است.