جمهوری اسلامی با چه سلاح‌هایی ۴۴۸ نفر را در ۷۰ روز کشت؟

نتایج تحقیقات می‌گوید دست‌کم از شش سلاح برای سرکوب اعتراض‌ها در ایران استفاده شده است

پایگاه داده‌های باز ایران در تازه‌ترین گزارش تحقیقی خود اعلام کرد نیرو‌های سرکوب جمهوری اسلامی در جریان خیزش سراسری مردم ایران به‌طور میانگین روزانه شش معترض را با سلاح‌های سرد و گرم کشته‌اند.

این پایگاه بر اساس اعلام منابع حقوق بشری، از کشته شدن دست‌کم ۴۴۸ نفر، ازجمله ۶۳ کودک در جریان این سرکوب‌ها خبر داد و نوشت از آغاز اعتراضات تا روز چهارم آذر ۱۴۰۱، روزانه شش نفر کشته شده‌اند.

این تحقیق با استفاده از تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از خیزش سراسری مردم ایران در شبکه‌های اجتماعی نوشته است که نیرو‌های سرکوب جمهوری اسلامی از باتوم، چوب‌دستی و سلاح گرم برای سرکوب معترضان استفاده کرده‌اند.

بررسی‌های «داده‌های باز ایران» نشان می‌دهد نیرو‌های سرکوب از  دست‌کم شش نوع سلاح گرم که برخی از آن‌ها در گروه سلاح‌های جنگی دسته‌بندی می‌شوند، برای سرکوب‌‌ها استفاده کرده‌اند.

این پایگاه از کلاشنیکف به‌عنوان یکی از سلاح‌های جنگی به کار رفته در سرکوب معترضان در ایران، نام برده است.

کلاشنیکف، یکی از رایج‌ترین سلاح‌های کشنده جنگی است که در اختیار تمام بخش‌های نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی قرار دارد. 

در جریان اعتراضات ۱۴۰۱ تصاویر و گزارش‌های زیادی از به‌کارگیری این سلاح مجهز به گلوله‌های جنگی، برای سرکوب اعتراضات منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از کلاشنیکف به‌عنوان سلاح سازمانی بسیج در جمهوری اسلامی هم نام برده می‌شود.

در این گزارش همچنین آمده است که از تک‌تیرانداز نیمه‌خودکار دوربین‌دار به نام «دراگانف»، ساخت اتحاد جماهیر شوروی سابق که در دسته سلاح‌های جنگی کشنده طبقه‌بندی می‌شود هم در سرکوب اعتراض‌ها استفاده شده است.

آن‌طور که در بخش دیگری از این گزارش آمده است، «کلت کمری» از دیگر سلاح‌های رایج نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی است و انواع آن در ایران تولید می‌شود و به‌کار‌گیری آن‌ها در کشتار معترضان محرز است.

بررسی پایگاه «داده‌های باز ایران» همچنین می‌گوید که «تفنگ ساچمه‌زن یا شات‌گان» پراستفاده‌ترین سلاح نیروهای جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراضات ۱۴۰۱ بوده است که نیروهای انتظامی و نظامی به گونه‌ای مرگبار از آن‌ها استفاده کرده‌اند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که پلیس «ضدشورش» در استفاده از پینت‌بال سابقه دارد و اگرچه این سلاح کشنده نیست، اما دردناک است و می‌تواند باعث آسیب‌ به نقاط حساس مانند صورت و چشم‌ها شود. این گزارش درباره استفاده از این سلاح در اعتراضات سال ۱۴۰۱ هم نوشته که استفاده گسترده از آن به مجروح شدن معترضان منجر شده است.

در این گزارش همچنین آمده که «پرتابگرها، یکی از تجهیزات رایج ضد شورش در تمام دنیا است که در اعتراض‌های ۱۴۰۱، گزارش‌هایی از استفاده از این تجهیزات از فاصله بسیار نزدیک علیه معترضان منتشر شده است.»

این گزارش در شرایطی منتشر شده است که مقام‌های جمهوری اسلامی همچون گذشته استفاده از سلاح جنگی برای سرکوب اعتراض‌ها در ایران را انکار می‌کنند و حاضر نیستند مسئولیت کشتار‌ معترضان را بر عهده بگیرند.