پلمب برای مقابله با اعتصاب‌های سراسری

نیروهای حکومتی با پلمب مغازه‌ها با خیزش سراسری مقابله می‌کنند

اعتصاب‌های سراسری مردم ایران در حالی در دو روز اخیر با قدرت ادامه دارد که نیروهای نزدیک به حاکمیت پیش از شروع، به تمسخر، از ناکامی و محقق نشدن آن دم می‌زدند اما روز دوشنبه، با آغاز اعتصابات سراسری گسترده در برخی شهرها، مغازه‌های تعطیل را پلمب کردند. هم‌زمان، ادبیات حاکم بر کانال‌های حامی جمهوری اسلامی هم تغییر کرد و یک‌باره به تهدید اعتصاب‌کنندگان زبان گشودند.

بر اساس ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، اداره اماکن ایلام ظهر سه‌شنبه واحدهای صنفی بازاریانی را که به اعتصاب‌های سراسری پیوستند، با همراهی نیروی انتظامی، پلمب کرده است.

‌ شبکه حقوق بشر کردستان نیز با انتشار ویدیویی از تهدید ماموران اداره اماکن خطاب به کسبه و بازاریان مبنی بر توقف اعتصاب در شهرهای مختلف مناطق کردنشین ایران خبر داد. بر اساس این گزارش، در شهرهای ایلام، کرمانشاه، روانسر و سنندج، نیروهای اماکن با دستور دادستانی این شهرها، در حال پلمب کردن مغازه‌هایی‌اند که در اعتصاب‌ها شرکت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری حقوق بشری هه‌نگاو از شهر پاوه، نوید صحرایی، دادستان این شهر، شخصا مغازه کاسبان معترض را پلمب می‌کند. به نوشته هه‌نگاو، «عمل غیرقانونی و بلاوجه یک دادستان مُبیِن میزان مشروعیت یک سیستم قضایی است. اعتصاب یک حق بشری شناخته‌شده بین‌المللی است.»

خبرها از نجف‌آباد در استان اصفهان نیز حاکی از فشار و تهدید نیروهای امنیتی و دادستان نجف‌آباد بر بازاریان به منظور بازگشایی بازار است. نیروهای امنیتی در این شهر بر کرکره مغازه برخی بازاریان برچسب نارنجی‌رنگی با مضمون اخطار پلمب نصب کرده‌اند.

در پی اعتصاب گسترده بازاریان و کسبه روانسر طی دو روز گذشته، نیروهای اماکن و یگان امداد از صبح سه‌شنبه ۱۵ آذر در حال پلمب مغازه‌هایی‌اند که در این اعتصاب شرکت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای گذشته خبرهایی هم از پلمب رستوران و جواهرفروشی علی دایی شنیده شد. خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران خبر داد که جواهرفروشی و رستوران علی دایی، اسطوره فوتبال ایران، به دلیل همراهی با اعتصاب‌های سراسری، پلمب شده است. فارس نوشت: «دایی در همراهی با فراخوان ضدانقلاب اعلام کرد که فروشگاه‌ها‌یش در روز‌های ۱۴ تا ۱۶ آذرماه تعطیل‌اند.»

از سوی دیگر، شهربازی پاساژ الماس تهرانپارس نیز به علت بی حجابی یکی از متصدیان آن- که انتشار تصاویرش در رسانه‌های اجتماعی با استقبال مردم روبرو شد- با دستور مقام‌های قضایی پلمب شد.

کسبه لاهیجان نیز در حالی در دومین روز اعتصاب‌های سراسری کرکره‌ دکان‌های خود را بالا ندادند که روز دوشنبه دست‌کم ۳۷ واحد صنفی به علت همراهی با خیزش سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی، پلمب شدند. عصر دوشنبه افرادی از دادستانی لاهیجان با همراهی مقدم، رئیس اداره اصناف این شهرستان، برخی مغازه‌هایی را که در همراهی با اعتصاب سراسری مردم ایران بسته بودند، پلمب کردند. از رشت و صومعه‌سرا هم خبرهای مشابهی شنیده می‌شود.

کانال دیده‌بان انقلاب نیز با اعلام خبر پلمب مغازه‌ها در اراک نوشت: «رئیس اداره صنعت‌ومعدن اراک به همراه فرماندار امروز راه افتادند توی سطح شهر و دارند هر مغازه‌ای را که به دستور ضدانقلاب و اشرار اعتصاب کرده‌اند، پلمب می‌کنند و جالبه کاسب‌های بازار اراک دارن به همدیگه خبر می‌دن و یکی‌یکی می‌یان مغازه‌ها رو باز می‌کنند که پلمب نشن.»

این کانال تلگرامی نزدیک به سپاه پاسداران با تایید نوشتن شعار «مرگ بر منافق» بر کرکره مغازه اعتصاب‌کنندگان، با لحنی تهدیدآمیز نوشت: «اعتصاب موقت با شما، پلمب دائمی با ما»

در حالی که حاکمیت جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را برای برخورد با معترضان و اعتصاب‌کنندگان به کار گرفته است، روز دوشنبه بیش از ۷۴ شهر ایران از اعتصاب‌های سراسری حمایت کردند و از صبح سه‌شنبه، نیز کسبه دست‌کم ۳۷ شهر ایران در اعتصاب‌اند.