درخواست یوناما برای برخورد با مولانا عبدالله

جدال دفتر معاونت سازمان ملل متحد و عضو کمیسیون انتخابات افغانستان تندتر می‌شود

مولانا عبدالله به هتک حرمت، تهدید و توهین به مذهب و دین یکی از مدیران کمیسیون انتخابات متهم شده است. AFP

تنش و جدال میان دفتر معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما با یکی از اعضای رهبری کمیسیون انتخابات وارد مرحله حادتری شده است. محمد عبدالله که در افغانستان به مولانا عبداله شهرت پیدا کرده است، یکی اعضای رهبری کمیسیون انتخابات است که چندی قبل از سوی یوناما به هتک حرمت، تهدید و توهین به مذهب و دین یکی از مدیران کمیسیون انتخابات متهم شده است.

داستان از این قرار است که دفتر یوناما هفته قبل نامه‌ای را به کمیسیون انتخابات فرستاد که در آن مولانا عبدالله عضو این کمیسیون، در حضور نمایندگان دفتر یوناما یکی از مدیران این کمیسیون را مورد تهدید کشتن قرار داده و علاوه بر فحش و ناسزاگویی، به مذهب وی نیز توهین کرده است. در این نامه همچنین از رهبری کمیسیون خواسته شده تا علیه مولانا عبدالله اقدام قانونی صورت بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتشار این نامه در شبکه‌های اجتماعی، سر و صداهای زیادی را به همراه داشت. طرفداران محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این دوره، با اشتراک‌گذاری این نامه در پی ایجاد واکنش‌های بیشتر علیه مولانا عبدالله شدند. زیرا از دید هواداران تیم دولت ساز، مولانا عبدالله طرف دکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی و رقیب اشرف غنی را گرفته است. از آن‌سو هواداران تیم ثبات و همگرایی با محکوم کردن این نامه، یوناما را به طرف‌داری از تیم دولت‌ساز متهم کردند. حتی تعدادی از فعالان جامعه مدنی با تجمع در مقابل کمیسیون انتخابات، از این نهاد خواستند تا مولانا عبدالله را برای محاکمه به مراجع قضایی معرفی کند.

مولانا عبدالله نیز در آغاز هفته جاری در یک نشست خبری، با تندی به دفتر یوناما تاخت و رهبری این نهاد در افغانستان را به نادانی و طرف‌داری از یک تیم مشخص متهم ساخت. مولانا عبدالله حتی گفت که علیه یوناما در مراجع بین‌المللی شکایت خواهد کرد. این مساله حتی تنش در میان رهبری کمیسیون انتخابات را نیز به وجود آورد. چنانچه رئیس کمیسیون و رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات از نشست خبری که مولانا عبدالله در آن علیه یوناما اتهام وارد کرد خارج شدند .

واکنش مولانا عبدالله در مقابل یوناما بار دیگر سر و صداها در شبکه‌های اجتماعی را بالا برد و عده‌ای به طرفداری از وی و عده‌ای دیگر علیه وی نوشتند. با این حال یوناما بار دیگر روز پنجشنبه خبرنامه‌ای را منتشر کرده و دلایل نوشتن آن نامه را شرح داده است.

یوناما با اعلام تاسف از این که نامه تدامیچی یاماموتو، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور افغانستان، به دست رسانه‌ها افتاده است، گفته که منظور یوناما از نوشتن آن نامه حمایت این نهاد از شفافیت و قانون‌مداری در کمیسیون انتخابات بوده است. یوناما همچنین تصریح کرده که مشاوران فنی سازمان ملل متحد در امور انتخابات شاهد رفتار توهین آمیز مولانا عبدالله بوده‌اند.

حالا هم به نظر می‌رسد یکی از دلایل توقف بازشماری آرا، حل تنش میان دفتر معاونت سازمان ملل (یوناما) و عضو رهبری کمیسیون انتخابات است. مولانا عبدالله در نشست خبری آغاز هفته گفت که او مخالف بازشماری آرا قبل از مشخص شدن سرنوشت ۳۰۰ هزار رای مشکوک است. او در این رابطه مخالفت خود را علنی کرده و از امضا کردن حکم آغاز بازشماری آرا نیز خودداری کرده است. مولانا عبدالله با انتشار دیدگاه‌هایش در شبکه‌های اجتماعی، این ذهنیت را به وجود آورد که گویا او طرفدار تیم ثبات و همگرایی است. هوداران تیم دولت ساز نیز با انتشار عکس‌های وی با بخش رسانه‌ای تیم ثبات و همگرایی، به این ذهنیت بیشتر دامن زدند.

با این حال مولانا عبدالله همیشه اعلام کرده است که او طرف هیچ تیم انتخاباتی نیست و تنها وظیفه خود را به‌عنوان عضو کمیسیون انتخابات پیش می‌برد.

حالا باید دید که کمیسیون انتخابات در قبال نامه‌های یوناما که خواهان اقدامات این کمیسیون در قبال مولانا عبدالله شده‌اند، چه روشی را در پیش می‌گیرد. نامه یوناما در لفافه برای عملکرد مولانا عبدالله وصف جرمی هم ایجاد کرده است.

در این نامه به ماده هفدهم قانون انتخابات استناد شده است که براساس آن اعضای کمیسیون انتخابات  وظیفه دارند حین اتخاذ تصمیم، منافع عالی کشور و احکام قانون اساسی افغانستان را رعایت نموده و از اعمال هر نوع تبعیض و تعصب نژادی، قومی، منطقه‌ای، حزبی، زبانی، مذهبی و جنسیتی اجتناب ورزند. حالا که به‌زعم نامه یوناما مولانا عبدالله قانون را نقض کرده است و نقض قانوان هم جرم پنداشته می‌شود. باید دید که کمیسیون این عضو جنجالی خود را به مراجع عدلی معرفی می‌کند یا با وساطت مساله را حل خواهد کرد.

بیشتر از