مقامات اسرائیلی: ایران دو سال با انفجار بمب هسته‌ای فاصله دارد

مقامات آمریکایی به «اورشلیم پست» گفتند، اگر ایران به غنی‌سازی ۹۰ درصدی برسد سیاست واشنگتن عوض خواهد شد

بیشتر مقامات اسرائیل مخالف بازگشت به برجام‌اند اما انتظار احیای این توافق باعث شد فشار برای حمله پیشگیرانه کاهش یابد-AFP

منابع ارشد اسرائیلی به روزنامه «اورشلیم پست» گفتند که اسرائیل احتمالا هنوز قصد حمله گسترده به تجهیزات هسته‌ای ایران را ندارد و باور دارد این کشور دو سال با رسیدن به قابلیت انفجار بمب هسته‌ای فاصله دارد. این روزنامه در گزارشی اختصاصی که روز چهارشنبه منتشر شد، نوشت، تل‌آویو امیدوار است فشار جهانی بتواند جلوی حکومت ایران را بگیرد. در این گزارش آمده که احتمالا حمله نظامی برای این‌که ایران به غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم نرسد هم در دستور کار نیست.

قابلیت انفجار سلاح هسته‌ای چند مرحله دارد و این دو سال برای از سر گذراندن تمام آن‌ها است؛ یعنی رسیدن به این قابلیت که هم روند پیچیده انفجار انجام شود و هم موشک‌های بالیستیک تغییرات لازم را پیدا کنند تا قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکومت ایران اکنون بیش از یک سال و نیم است که اورانیوم را در سطح ۶۰ درصدی غنی‌سازی می‌کند. بیش از دو سال است که ایران، اورانیوم کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای را دارد اما غنی‌سازی این اورانیوم در سطح پایین است. برای استفاده تسلیحاتی به غنی‌سازی بالای ۹۰ درصد نیاز است.

سه نخست‌وزیر قبلی اسرائیل، از بنیامین نتانیاهو و نفتالی بنت راست‌گرا تا یائیر لاپید میانه‌گرا، سال‌ها است تصمیم سخت حمله به ایران را نگرفته‌اند و این کشور حالا توان هسته‌ای بسیار بالاتری از گذشته دارد. نتانیاهو به زودی به نخست‌وزیری اسرائیل باز می‌گردد و حالا باید در حالی در این مورد تصمیم‌گیری کند که قابلیت‌های هسته‌ای و نظامی ایران بسیار پیشرفت کرده و بار دیگر آمریکا رئیس‌جمهوری دموکرات دارد.

نتانیاهو در دوران قبلی زمامداری خود بارها در سخنان سالانه خود در سازمان ملل تهدید کرده بود که اسرائیل قبل از رسیدنِ ایران به غنی‌سازی ۹۰ درصدی به این کشور حمله می‌کند. مقامات آمریکایی هم به «اورشلیم پست» گفتند، اگر ایران به غنی‌سازی ۹۰ درصدی برسد سیاست واشنگتن عوض خواهد شد. تصور غالب در حدود یک سال و نیم گذشته این بوده که ایران اگر بخواهد می‌تواند ظرف دو ماه به غنی‌سازی ۹۰ درصدی برسد. یونا جرمی باب، تحلیل‌گر «اورشلیم پست»، گفت اسرائیل شاید باید در دو سال گذشته که ایران به غنی‌سازی ۶۰ درصدی رسید، حمله را انجام داده بود. این در حالی است که ایهود باراک، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، اخیرا در مقاله‌ای در مجله «تایم» گفته بود حمله موثر به تجهیزات هسته‌ای ایران از نظر فنی بسیار پیچیده و حتی غیرممکن است.

جرمی باب گفت: تصمیم رهبران سیاسی و نظامی اسرائیل این بود که به جای حمله وسیع پیشگیرانه؛ عملیات مخفیانه کوچک انجام دهند و برای حفظ تحریم‌های آمریکا تلاش کنند. این تحلیلگر گفت: بسیاری از مقامات ارشد اسرائیل همچنان باور دارند که احیای برجام ممکن است و ایران با بازگشت این توافق غنی‌سازی هسته‌ای و تخلفات سانتریفیوژی را کاهش می‌دهد و امکان غنی‌سازی ۹۰ درصدی حداقل تا پایان سال ۲۰۲۵ به تاخیر می‌افتد.

تحلیلگر«اورشلیم پست» نوشت: «بیشتر مقامات ارشد اسرائیل مخالف بازگشت به برجام‌اند اما انتظار احیای این توافق به نظر باعث شده فشار برای انجام حمله پیشگیرانه کاهش پیدا کند.»

به زعم این تحلیل‌گر با توجه به این موارد بسیار بعید است که اسرائیل در شرایط کنونی اقدام به حمله پیشگیرانه علیه ایران کند؛ حتی اگر خامنه‌ای تصمیم به غنی‌سازی ۹۰ درصدی بگیرد. با این وجود اسرائیل همچنان غنی‌سازی در این سطح را خطری برای موجودیت خود می‌داند. جرمی باب نوشت: «قابل توجه است که تخمین (دو سال) اسرائیل چند سال است تغییری نکرده است.»

موساد، سازمان اطلاعات اسرائیل، در سال ۲۰۱۸ موفق شد با عملیات در تهران به آرشیو هسته‌ای ایران دست پیدا کند و به اطلاعات جدید بسیاری درباره تجربه آن در زمینه ساخت سلاح هسته‌ای و برخی فعالیت‌های اخیر آن در این زمینه دست پیدا کرد. اما مقامات نظامی اسرائیل باور دارند که جمهوری اسلامی در این چند سال به پیشرفت خاصی در این زمینه دست نیافته و همین است که تخمین «دو سال» هنوز تغییر نکرده است. تحلیل‌گر «اورشلیم پست» نوشت: «این موضوع از برخی جهات تعجب‌آور است چون حکومت ایران بی‌وقفه به تجربیات خود در زمینه پرتاب موشک‌های بالیستیک و ماهواره ادامه داده است — و مقامات اطلاعاتی هم در آمریکا و هم در اسرائیل باور دارند این که کار می‌تواند به پیشرفت قابلیت‌های پرتاب سلاح‌های هسته‌ای کمک کند.»

این نویسنده تاکید می‌کند که در ضمن این امکان وجود دارد که ایران تیم‌های مخفی برای پیشرفت قابلیت‌های هسته‌ای داشته باشد که موساد و سازمان سیا هنوز از آن‌ها اطلاعاتی ندارند. با این همه مقاماتی که با «اورشلیم پست» صحبت کردند تاکید دارند که اسرائیل همچنان باور دارد که فاصله ایران تا انفجار بمب هسته‌ای هنوز کم‌تر از دو سال نشده است. با این حساب امکان حمله اسرائیل در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو پایین است.

بیشتر از جهان