ارتش اسرائیل: ایران به غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۹۰درصد خواهد رسید

«جمهوری اسلامی به شدت نگران است که افزایش اعتراضات مردمی و تحریم‌های اعمال‌شده از سوی آمریکا و دیگر کشورهای غربی موجب سرنگونی‌اش شود»

اورشلیم‌پست به نقل از خالیوا نوشت که که او درباره اراده غرب در مقابل مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ابراز تردید کرده است- KAZEM GHANE / IRNA / AFP

ژنرال آهارون خالیوا، رئیس اطلاعات ارتش اسرائیل، گفت که ایران احتمالا به زودی و دست‌کم به شکل نمادین اورانیوم را تا خلوص ۹۰ درصد غنی‌سازی خواهد کرد. این درجه خلوص لازم اورانیوم غنی‌شده برای سطوح نظامی و تسلیحاتی است. 

خالیوا در سخنانی که در نشست موسسه تحقیقات امنیت ملی در تل‌آویو و در روز دوشنبه ۲۱ نوامبر ایراد کرد، گفت که جهان به زودی به شکلی بی‌سابقه به آزمون گذاشته خواهد شد. تا به امروز جمهوری اسلامی ایران جرات عبور از آستانه تسلیحاتی غنی‌سازی اورانیوم را به خود نداده است.

اورشلیم‌پست پیشتر در هفته گذشته به نقل از منابع ارشد اسرائیلی نوشت که این کشور هنوز قصد حمله گسترده به تجهیزات هسته‌ای ایران را ندارد و باور دارد این کشور دو سال با رسیدن به قابلیت انفجار بمب هسته‌ای فاصله دارد. 

در این گزارش آمده بود که احتمالا حمله نظامی برای این‌که ایران به غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم نرسد هم در دستور کار نیست.

قابلیت انفجار سلاح هسته‌ای چند مرحله دارد و این دو سال برای از سر گذراندن تمام آن‌ها است؛ یعنی رسیدن به این قابلیت که هم روند پیچیده انفجار انجام شود و هم موشک‌های بالیستیک تغییرات لازم را پیدا کنند تا قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را داشته باشند.

خالیوا گفت گمان نمی‌کند که ایران تاکنون به دلیل نگرانی از بقا خود در مقابل واکنش اسرائیل و غرب، از عبور از آستانه غنی‌سازی اورانیوم با خلوص نظامی، سر باز زده باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

‌رییس اطلاعات ارتش اسرائیل در اظهارات اخیرش گفت که پس از خروج آمریکا از توافق اتمی در سال ۲۰۱۸، در چهار سال‌ونیم گذشته، جمهوری اسلامی به سرعت در پیشبرد برنامه هسته‌ای نظامی خود فعالیت کرده است. اورشلیم‌پست به نقل از خالیوا نوشت که که او درباره اراده غرب در مقابل مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ابراز تردید کرده است.

او گفت که جمهوری اسلامی به تازگی انجام حملاتی تروریستی در جریان مسابقات جام جهانی در قطر را بررسی کرده است و تنها نگرانی از پاسخگویی قطر به عنوان میزبان این رویداد بود که تهران را از انجام چنین حملاتی بازداشته است.

خالیوا همچنین ضمن اشاره به اعتراضات مردمی ضدحکومت در ایران که بیش از دو ماه است جریان دارد و همچنین پیامدهای اعتراضات برای رژیم حاکم بر ایران، گفت که جمهوری اسلامی به شدت نگران است که هم‌افزایی اعتراضات مردمی و تحریم‌های اعمال‌شده از سوی ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای غربی موجب سرنگونی‌اش شود.

او و در خصوص درگیری‌های اسرائیل و ایران در نقاط مختلف خاورمیانه گفت: «چشم‌انداز قاسم سلیمانی سقوط کرده است. ایرانیان اندکی در جنوب سوریه هستند. شمار کارکنان ایرانی در سوریه به شکل کلی کاهش یافته است و ایران عزم اسرائیل برای مقابله با آنان را مشاهده می‌کند. بیشتر اوقات اگر ایران فشار بیاورد، بیشتر جهان عقب‌نشینی می‌کند.»

او همچنین گفت که جمهوری اسلامی همواره از اراده اسرائیل شگفت‌زده می‌شود و بهترین راه‌های گسترش قدرت خود را مورد بازبینی قرار می‌دهد.

وی افزود: «وقتی سوریه به یک کشور مستقل و بدون حضور ایرانی‌ها تبدیل شود، ممکن است دیگر نیازی به عملیات منظم اسرائیل در خاک این کشور نباشد».

خالیوا گفت که حزب‌الله شریک عمده تهران است و به سطحی رسیده است که در استراتژی کلان، یک شریک واقعی باشد، و در مقابل، بسیاری از دیگر نمایندگان تحت حمایت جمهوری اسلامی، در این استراتژی نقش کمتری دارند.

او با اشاره به ناتوانی جمهوری اسلامی به گسترش هرچه بیشتر نفوذ خود در منطقه گفت:‌«ایران از گروه‌های نیابتی تحت حمایت خود ناامید شده است.»

با این حال، او تاکید کرد که علی‌رغم این ناامیدی موقت، حمایت جمهوری اسلامی از این گروه‌ها در عراق و یمن و سوریه متوقف نخواهد شد و تاکید کرد که اسرائیل باید آماده نفوذ بیشتر جمهوری اسلامی در کشورهای دیگر نیز باشد.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، چند هفته پیش حکومت ایران را به پیشبرد سیاست تجاوزگرانه در منطقه متهم کرد و تاکید کرد که باید در برابر نفوذ و تلاش حکومت ایران برای ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه و دخالت در بحران‌های کنونی ایستاد.