هیلاری کلینتون: جمهوری اسلامی به هیچ توافقی تن نمی‌دهد

«در شرایطی که مردم ایران در مقابل ستمگران کشورشان ایستاده‌اند و ما به آنها امید و شجاعت می‌دهیم، نباید به‌دنبال توافق [با جمهوری اسلامی] باشیم»

به‌گفته کلینتون دولت آمریکا نباید در ارتباط با هیچ‌ چیز با حکومت ایران مذاکره کند- Eugene Gologursky/ Getty Images via AFP

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه اسبق ایالات متحده آمریکا، از جنبش «زن، زندگی، آزادی» حمایت کرد و از دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، خواست تا مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران را متوقف کند.

کلینتون روز جمعه، ۱۱ آذر (دوم دسامبر ۲۰۲۲)، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان، در مورد جنبش جاری «زن، زندگی، آزادی» در ایران گفت: «آنچه در حال وقوع است، سزاوار حمایت قوی ما است و گمان می‌کنم هربار کسی به‌نمایندگی از دولت ایالات متحده آمریکا صحبت می‌کند، باید بگوید در کنار مردم ایران، به‌ویژه زنان و دختران [این کشور]، ایستاده است.»

وزیر خارجه نخستین دولت باراک اوباما، چهل‌وچهارمین رئیس جمهوری آمریکا، همچنین تاکید کرد که دولت ایالات متحده نباید «در ارتباط با هیچ‌ چیز»، ازجمله موضوع فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، با حکومت ایران مذاکره کند، چون به باور این چهره سیاسی آمریکا، مواضع مخرب تهران به‌وضوح و به‌قدر کفایت آشکار شده است.

کلینتون در عین‌حال تاکید کرد تصمیم دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، مبنی‌بر خروج از توافق برجام باعث شد تا نظارت ایالات متحده بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی کاهش یابد و مقام‌های حکومت ایران نیز از این فرصت استفاده کردند تا سطح غنی‌سازی را افزایش دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از این منظر کلینتون در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌‌ان‌ان تاکید کرد بعید می‌داند جمهوری اسلامی از مسیری که پیش گرفته است بازگردد و به «هرگونه توافقی» تن دهد. او این بخش از سخنانش را با این عبارت ادامه داد:«فکر می‌کنم نباید، در شرایطی که مردم ایران در مقابل ستمگران کشورشان ایستاده‌اند و ما به آن‌ها امید و شجاعت می‌دهیم، به‌دنبال توافق [با جمهوری اسلامی] باشیم.»

در ماه‌های گذشته مجموعه‌ای از وقایع، ازجمله برملا شدن همکاری نظامی تهران با مسکو در جنگ اوکراین و همچنین خواسته‌های فرابرجامی جمهوری اسلامی، باعث شد تا دولت‌های غربی، خاصه دولت ایالات متحده آمریکا، تمایلشان برای دستیابی به توافقی هسته‌ای با حکومت ایران را از دست بدهند و روند مذاکرات احیای برجام در بن‌بست باقی بماند؛ هرچند مقام‌های دولت‌های غربی همچنان در سخنان رسمی خود اعلام می‌کنند مذاکره با تهران را ادامه خواهند داد.

به‌عنوان مثال پیتر استانو، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ۲۴ نوامبر ۲۰۲۲ در پاسخ به یکی از پرسش‌های خبرنگار ایندیپندنت فارسی اعلام کرد اتحادیه اروپا مذاکرات مربوط به احیای برجام را با جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد.

این دیپلمات اروپایی در بخشی از پاسخ خود به ایندیپندنت فارسی چنین گفت:«ما به تلاش‌های برجامی خود ادامه می‌دهیم. نماینده عالی [جوزپ بورل] و تیم او در مقام هماهنگ‌کننده برجام، تلاش‌های همه جانبه برای بازگشت کامل همه طرف‌ها به برجام را در دستور کار خود دارند.»