بیانیه دیرهنگام فیفا پس از حذف ایران: بنرهای اعتراضات در استادیوم‌ها مجاز است

پلیس قطر در موارد متعددی با ایرانیانی که نمادهای خیزش سراسری را به همراه داشتند به‌تندی برخورد کرد

فیفا به همکاری با کشور میزبان برای اجرای مقررات و پروتکل‌ها ادامه می‌دهد-@hmorneg

فیفا یک روز پس از حذف تیم فوتبال جمهوری اسلامی ایران از جام جهانی قطر ۲۰۲۲ و پس از موارد متعدد برخورد خشن پلیس قطر با ایرانیانی که نمادهایی در حمایت از خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی به همراه داشتند، اعلام کرد که نمایش بنرهای حامی اعتراضات در استادیوم‌ها مجاز است.

فیفا پیش‌تر در جریان برخورد‌های تند پلیس قطر با ایرانیان مخالف رژیم در جام جهانی، سکوت اختیار کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ها حاکی از آن است که قطر به درخواست جمهوری اسلامی ایران برای محدود کردن رسانه‌ها و کنترل تماشاگران جام جهانی عمل کرده است و فهرستی از مشخصات خریداران ایرانی بلیت جام جهانی را در اختیار مقامات تهران قرار داده است. جمهوری اسلامی نیز در مقابل صدها تماشاگرنما را به قطر اعزام کرد تا در بحبوحه خیزش سراسری که برای سومین ماه متوالی ادامه دارد، تصویری از «تیم ملی» با هواداران زیاد را به نمایش بگذارد. این پروژه با شکست ایران در مقابل آمریکا و هجوم مردم به خیابان‌ها برای جشن گرفتن پیروزی آمریکا، نقش بر آب شد.

اکنون یک روز پس از حذف ایران پس از شکست در مقابل آمریکا، فیفا می‌گوید به همراه داشتن این نمادها یا به نمایش گذاشتن پرچم‌های رنگین‌کمانی در استادیوم‌های میزبان رقابت‌های جام جهانی قطر مجاز است.

این در حالی است که پلیس قطر از آغاز جام جهانی بنرهای حامی اعتراضات در ایران و یا تی‌شرت‌ها با شعار «زن، زندگی، آزادی» را توقیف می‌کرد یا از ورود تماشاگران با این نمادها به استادیوم‌ها جلوگیری می‌کرد.

به گزارش اسوشیتدپرس، فیفا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که از برخی موارد جلوگیری از ورود تماشاگران و نمایش این نمادها مطلع است. بر اساس این گزارش، مقامات (قطری) به فیفا اطمینان دادند که به قوانین احترام می‌گذارند.

این بیانیه می‌گوید که فیفا به همکاری با کشور میزبان برای اجرای مقررات و پروتکل‌ها ادامه می‌دهد.