انتقاد تند نماینده مهاباد: در یک ماه گذشته، ۱۰۵ نفر در مناطق کردنشین ایران کشته شده‌اند

رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس در پاسخ به نماینده مهاباد گفت: برای رسانه‌های بیگانه خوراک تهیه نکنید

جلال محمودزاده: چرا به امنیتی کردن مناطق کردنشین پایان نمی‌دهید؟- انتخاب

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به کشتار مردم مناطق کردنشین اعلام کرد از یک ماه گذشته تاکنون، ۱۳ نفر و بر اساس آمار‌های غیررسمی، ۱۰۵ نفر، در مناطق کردنشین ایران کشته شده‌اند. او درخواست کرد کسانی که به مردم تیر جنگی شلیک کرده‌اند، شناسایی و به دادگاه معرفی شوند.

به گزارش رسانه‌های داخل ایران، محمودزاده که در نشست علنی روز یکشنبه ۶ آذر مجلس سخنرانی می‌کرد، با انتقاد از حوادث پیش‌آمده در حوزه انتخابیه خود، در تذکری خطاب به رئیس‌جمهوری و وزیر کشور گفت: «چرا به فشار‌ها و امنیتی کردن فضای شهر‌های کردنشین پایان نمی‌دهید؟»

نماینده مهاباد در مجلس یازدهم خطاب به وزیر کشور ادامه داد: «آقای وحیدی! شخص جنابعالی به عنوان وزیر کشور و رئیس شورای امنیت کشور باید جوابگوی این وضعیت باشید؛ اما به جای پیگیری حق و حقوق مردم، دستگاه قضایی از من که پیگیر این موضوعم، شکایت کرده است. لشکرکشی و امنیتی کردن فضای شهر‌های کردنشین از جمله مهاباد، دستگیری‌های بی‌دلیل شهروندان، هجوم شبانه به منازل و تخریب لوازم و خودرو‌های مردم، ایجاد رعب و وحشت، استقرار ایست‌بازرسی‌های متعدد در ورودی شهر‌های کردنشین و بازرسی وسایل شخصی مردم همانند اوایل انقلاب به چه دلیل است؟»

او تاکید کرد که به دلیل برخورد خشن با معترضان در سطح کشور و مناطق کردنشین، طرح سوال از وزیر کشور را به کمیسیون امور داخلی و شوراها ارائه کرده اما رئیس این کمیسیون گفته است که سوال او را به صحن مجلس نمی‌فرستد.

محمودزاده افزود: «برای سوال ملی و قانونی خود باید از سردار جوکار به سردار قالیباف شکایت کنم؟ کجای آیین‌نامه آمده است که رئیس کمیسیون سوال ملی یک نماینده مجلس را با وجود قانع نشدن، نگه دارد؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، در پاسخ به این گفته‌ها، ادعا کرد که یکی از سوالات نماینده مهاباد بر اساس اقدام‌های کمیسیون قابل طرح نبوده و سوال دوم در حال بررسی در وزارت کشور است. به گفته او، سوال اول در خصوص کوله‌بری و کولبران بود که «قرار است وزارت کشور ظرف مدت یک ماه، بازرسانی را برای بررسی موضوع اعزام کند». سوال دوم در مورد مرگ مهسا امینی نیز «با توجه به گزارش کمیسیون که در صحن مجلس قرائت شد، دیگر موضوعیت نداشت».

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای «مجلس انقلابی» در ادامه سخنان خود، ادعا کرد که اعتراض‌های مردم پایان یافته است. او با انتقاد از نمایندگانی که مطالبات معترضان را در مجلس مطرح می‌کنند، افزود: «چرا نمی‌گذارید آرامش به مردم برسد و دنبال ایجاد دغدغه خاطر برای مردم‌اید؟ اکنون اغتشاش‌ها فروکش کرده است و اینکه در آتش اغتشاش‌ها و فتنه بدمید، به نفع کشور و ملت نیست.»

او همچنین نمایندگان معترض را به بیان «حرف‌های احساساتی» متهم کرد و افزود: «نباید برای رسانه‌های بیگانه، بهاییت، منافقین، انگلیسی‌ها، آمریکایی‌ها، رژیم صهیونیستی و رژیم آل‌سعود خوراک تهیه شود. نباید در داخل مجلس شورای اسلامی که مجلسی انقلابی است، بیاییم به هر صورت طرح مسئله و فتنه‌ای برپا کنیم.»

جنجال روز یکشنبه در مجلس شورای اسلامی در شرایطی است که در روزهای گذشته، نمایندگان دیگری هم به برخوردهای خشونت‌بار با معترضان اعتراض کردند؛ اما با قطع میکروفون هنگام سخنرانی مواجه شدند. معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار، یکی از نمایندگانی بود که حین سخنرانی اعتراضی در مجلس میکروفونش قطع شد. او در حال تذکر دادن به دلیل خشونت اعمال‌شده بر مردم زاهدان و خاش بود.

پس از آن، در اقدام مشابه دیگری، مرتضی محمودوند، نماینده خرم‌آباد و چگنی، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در واکنش به بیانیه اخیر ۲۲۷ نماینده که خواهان اعدام بازداشت‌شدگان اعتراض‌ها اخیر شدند، گفت: «هر کسی گفته با معترضان برخورد اعدام و قتل‌عام صورت بگیرد، غلط اضافی کرده است».

رئیس مجلس بلافاصله پس از بیان این جملات، میکروفون او را قطع کرد.