حمله حوثی‌ها به پایانه نفتی در حضرموت

حوثی‌ها با حمله به تجهیزات نفتی می‌خواهند راه‌های کسب درآمد دولت قانونی را محدود کند

حملات باعث شده صادرات نفت خام از فقیرترین کشور خاورمیانه کاهش یابد و منابع مالی دولت محدود شوند-Khaled Ziad / AFP

حوثی‌های یمن بار دیگر به زیرساخت‌های نفتی این کشور حمله کردند. به گزارش خبرگزاری‌های منطقه، حوثی‌ها روز سه‌شنبه به پایانه نفتی الضبه در استان حضرموت واقع در شرق یمن حمله کردند.

دولت قانونی یمن که کنترل این پایانه را در اختیار دارد حمله را تایید کرد و گفت هم‌زمان با حضور یک کشتی تجاری در بندر صورت گرفت. حوثی‌ها هم آن‌را تایید کرده‌اند و می‌‌گویند آن‌ها باعث شدند یک نفتکش مجبور به ترک پایانه شود.

رسانه‌های منطقه به نقل از دو کارگر این پایانه گفتند که این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت حکومت ایران با پهپادی که در ورودی پایانه‌، واقع در شهر الشحر، فرود آمده بود شلیک کرده‌اند. به گفته این کارگران، نفتکش «پراتیکا» با پرچم پاناما وارد پایانه شده بود تا محموله‌ای از نفت خام تحویل بگیرد اما در پی حمله مجبور شد صحنه را ترک کند.

نهاد «عملیات بازرگانی دریایی» که بخشی از نیرو دریایی بریتانیا است اعلام کرد، حوالی ساعت ۱۲ به وقت گرینویچ گزارشی در مورد حمله موشکی یا راکتی به الشحر دریافت کرده است. این نهاد بدون اشاره به نام کشتی گفت تمام خدمه و خود این شناور امن‌اند.

داده‌های عمومی نشان می‌دهد که «پراتیکا» حوالی ساعت ۷:۵۲ بعدازظهر به وقت گرینویچ در خلیج عدن بود و به سوی کانال سوئز در حرکت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یمن هشت سال است درگیر جنگ بین دو دولت رقیب است: دولت حوثی‌ها که مورد حمایت جمهوری اسلامی است و پایتخت، صنعا، را در اختیار دارد؛ و دولت قانونی که مورد پذیرش جامعه بین‌المللی است و مورد پشتیبانی ائتلافی نظامی به رهبری عربستان سعودی قرار دارد. علاوه بر صنعا، مناطق شمال کشور نیز عمدتا در دست حوثی‌ها است اما بنادر نفتی در اختیار دولت قانونی قرار دارد. مذاکرات تحت رهبری سازمان ملل برای تمدید توافق آتش‌بس به بن‌بست رسیده‌اند و حوثی‌ها برای دریافت امتیازات اقتصادی بیشتر به زیرساخت‌های نفتی حمله می‌کنند. مقامات می‌گویند این حملات باعث شده صادرات نفت خام از فقیرترین کشور خاورمیانه کاهش یابد و منابع مالی دولت محدود شوند.

قصد حوثی‌ها هم همین است. این گروه به نفتکش‌ها هشدار داد وارد بنادر یمن نشوند چون می‌خواهد این‌گونه جلوی کسب درآمد دولت قانونی یمن را بگیرد.

بیشتر از جهان