شیرین عبادی: آینده ایران یک حکومت دموکرات و سکولار است

«یونیسف که در ایران هم شعبه دارد، در زمینه توجه به حقوق کودکان، بسیار کم‌کاری کرده است»

«مردم ایران سال‌هاست که برای دموکراسی مبارزه می‌کنند»ـ ANDREAS SOLARO / AFP

شیرین عبادی، وکیل و برنده جایزه صلح نوبل، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «فرانس۲۴» تاکید کرد که آینده ایران یک حکومت دموکرات و سکولار است و در یک انتخابات آزاد، مردم نمایندگانشان را انتخاب خواهند کرد.

برنده جایزه صلح نوبل گفت چیزی که در ایران درحال وقوع است، یک انقلاب به‌معنای واقعی است. او همچنین تاکید کرد کارهایی که رژیم انجام داده، غیرقابل بخشش است.

او با اشاره وضعیت در شهر مهاباد، گفت که رژیم درحال کشتار مردم در شهر مهاباد است و حتی از پنجره‌ها به خانه‌های مردم شلیک می‌کنند.

عبادی در این مصاحبه همچنین با اشاره به آغاز سومین ماه اعتراضات سراسری در ایران، گفت که حتی بچه‌های دبیرستانی نیز به خیابان آمده‌اند و همه اقشار مردم و همه اصناف همراه این انقلاب‌اند، زیرا در ۴۳ سال گذشته، حکومت هیچ‌یک از خواسته‌های مردم را پاسخ نداده و جواب مردم گلوله و زندان بوده است.

او درباره وضعیت زنان ایرانی گفت: «مرگ مهسا امینی مثل کبریتی بود که به یک بشکه باروت انداختند و باعث شد همه‌جا آتش بگیرد. امروز زن ایرانی بودن، یعنی مبارز بودن، یعنی معترض بودن، یعنی در خیابان ماندن؛ و حتی افرادی که نمی‌توانند به خیابان بروند، برای معترضان خیابانی غذا و ساندویچ درست می‌کنند.»

شیرین عبادی در پاسخ به سوالی مبنی‌ بر این که به‌نظر می‌رسد ترس، جبهه‌عوض کرده است و اکنون ترس را بیشتر در حاکمان می‌تواند دید، گفت: «کاملا درست است. مردم دیگر نمی‌ترسند؛ آن‌ها به آخر خط رسیده‌اند و می‌خواهند به هرقیمتی که شده باشد، این حاکمیت را ساقط کنند. باید اضافه کنم که بیش از ۱۴هزار نفر را دستگیر کرده‌اند، طوری‌که زندان‌ها دیگر جا ندارند و این دستگیرشدگان را در ساختمان‌های دولتی نگهداری می‌کنند. رژیم بیش از ۵۰ کودک را کشته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این برنده جایزه صلح نوبل درباره نقض حقوق کودکان و کشته‌شدن کیان پیر‌فلک ۹ ساله، گفت: «متاسفانه حقوق کودکان در ایران رعایت نمی‌شود؛ ما هم اعدام مجرمان کمتر از ۱۸ سال را داریم، هم کودک‌-همسری داریم. تعداد زیادی از کودکان، خصوصا از اقوام و به‌ویژه بلوچ‌ها، شناسنامه ندارند و دولت این‌ها را به‌رسمیت نمی‌شناسد.»

او با انتقاد به یونیسف، صندوق کودکان ملل متحد، گفت: «یونیسف که در ایران هم شعبه دارد، در زمینه توجه به حقوق کودکان، بسیار کم‌کاری کرده است. هرقدر من به آن‌ها مراجعه و اعتراض می‌کنم که کاری برای کودکان ایران بکنید، آن‌ها هیچ‌کاری نمی‌کنند. حتی عکس کیان را تا دیشب در وب‌سایتشان نگذاشته بودند.»

عبادی از رسانه‌های بین‌المللی و جامعه جهانی خواست اخباری را که از ایران می‌رسد، منتشر کنند، تا مردم جهان بفهمند که چه حکومتی بر مردم ایران حکومت می‌کند. او همچنین گفت که مردم ایران سال‌هاست که برای دموکراسی مبارزه می‌کنند و وظیفه آوردن دموکراسی به ایران، وظیفه مردم این کشور است، اما از دولت‌های غربی خواست که به دولت ایران کمک نکنند تا بیشتر در قدرت باقی بماند.

شیرین عبادی از کشورهای غربی خواست که در اعتراض به کشتار مردم بی‌گناه ایران، سفرایشان را از ایران فرابخوانند، سفرای ایران را از کشورهایشان اخراج کنند و روابط سیاسی با جمهوری اسلامی ایران را از سفیر به کاردار تغییر دهند. او در پایان این مصاحبه تاکید کرد که آنچه در ایران درحال وقوع است، «آغازی است بر پایان این رژیم».