حمله زمینی احتمالی ترکيه به مناطق کردنشین سوریه

روسیه از ترکیه خواست خویشتن‌داری نشان دهد

ترکیه از سال ۲۰۱۶ سه تهاجم بزرگ به شمال سوریه انجام داده است-BAKR ALKASEM / AFP

رجب طيب اردوغان، رئيس جمهوری ترکيه، روز سه شنبه ۲۲ نوامبر (اول آذرماه) گفت احتمال دارد ترکیه حمله زمینی جدیدی را عليه مناطق کردنشین سوریه آغاز کند. این در حالی است که حتی کرملین از آنکارا خواست تا از تشدید تنش اجتناب کند.

الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه، روز سه شنبه گفت که ترکيه بايد برای جلوگيری از افزايش تنش در سوريه، «خویشتن‌داری خاصی از خود نشان دهد». در طول تعطیلات آخر هفته، پس از آنکه حملات هوایی ترکیه به کشته و زخمی‌شدن تعدادی از سربازان سوری منجر شد، تنش‌ها در شمال سوریه افزایش یافت. لاورنتیف ابراز امیدواری کرد که «ممکن است بتوانیم شرکای ترکیه‌ای‌ خود را راضی کنیم که از استفاده بیش‌ازحد از خشونت در خاک سوریه خودداری کنند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترکيه در طول آخرهفته به اهدافی در شمال سوريه و عراق، که آن‌ها را متعلق به «ستیزه‌جویان کرد» می‌‌داند، حمله هوایی کرد. این حملات به تلافی بمب‌گذاری مرگبار ۱۳ نوامبر در استانبول صورت گرفت که آنکارا این گروه‌ها را مقصر آن می‌داند. این درحالی است که گروه‌های متهم‌شده دست‌داشتن در بمب‌گذاری را تکذيب کرده‌اند.

مقام‌های سوری می‌گویند این حملات هوایی همچنین به چندین مقر ارتش سوریه در سه استان در امتداد مرز با ترکیه آسیب رسانده و تعدادی از سربازان سوری را کشته و زخمی کرده است. خبرگزاری‌های دولتی روسیه، به نقل از لاورنتیف نوشته‌اند: «ما حتما از همکاران ترکیه‌ای خود خواهیم خواست که برای جلوگیری از تشدید تنش، نه‌تنها در شمال، بلکه در کل خاک سوریه، خویشتن‌داری خاصی از خود نشان دهند.»

اما رئيس جمهوری ترکيه گفت که اقدامات آن کشور محدود به حملات هوایی نخواهد بود و به احتمال حمله‌ای تازه اشاره کرد. اردوغان روز سه شنبه بار ديگر موضع خود را تکرار کرد و گفت: «ما در چند روز گذشته با هواپیماها، توپخانه‌ و پهپادهای خود تروریست‌ها را مهار کرده‌ایم.» او افزود: «از این به بعد تنها یک اقدام برای ما وجود دارد. فقط یک مرز وجود دارد و آن امنیت کشور و شهروندان خودمان است. این مشروع‌ترین حق ما است.»

ترکیه از سال ۲۰۱۶ سه تهاجم بزرگ به شمال سوریه انجام داده است و در حال حاضر کنترل برخی از مناطق شمالی سوریه را در دست دارد. نیروهای دموکراتیک سوریه که اعضای آن عمدتا کردند، روز دوشنبه، ۳۰ آبان، عهد کردند که به حملات هوایی ترکیه «به‌طور موثر، کارآمد و در زمان و مکان مناسب» پاسخ دهند.

بیشتر از جهان