وزیر خارجه بریتانیا: ایرانی‌هایی را که به روسیه پهپاد می‌دهند، تحریم می‌کنیم

جیمز کلورلی: به حاکمان ایران پیام می‌دهم به حرف مردم کشورتان گوش کنید؛ آن‌ها فریاد می‌زنند که تغییر می‌خواهند

وزیر خارجه بریتانیا تاکید کرد: در کنار مردم ایران ایستاده‌ایم - Daniel LEAL / AFP

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، در گفت‌وگو با العربیه، بار دیگر بر حمایت از اوکراین در جنگ روسیه با این کشور تاکید کرد و با اشاره به اتحاد روسیه و ایران در استفاده از هواپیماهای بدون‌سرنشین علیه اوکراینی‌ها گفت: «بریتانیا در کنار کمک به اوکراین برای دفاع در برابر روسیه، به تحریم افراد و شرکت‌های ایرانی که هواپیماهای بدون‌سرنشین به روسیه می‌رسانند، ادامه خواهد داد.»

او این گفته‌ها را پس از آن مطرح کرد که ماه گذشته گزارش‌هایی درباره دخالت ایران در جنگ اوکراین منتشر شد. جمهوری اسلامی متهم است پهپادهایی به روسیه فرستاده است که از آن‌ها برای هدف قرار دادن اوکراین استفاده می‌شود. پس از رد اولیه این تکذیب‌ها، حالا مقام‌های ایرانی مدعی شده‌اند که این هواپیماهای بدون‌سرنشین را قبل از شروع جنگ در فوریه ۲۰۲۲، به روسیه تحویل داده‌اند.

ادعای بی‌طرفی ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین در شرایطی است که جمهوری اسلامی به‌تازگی وعده داد علاوه بر ارسال پهپادهای بیشتر، موشک‌های زمین‌به‌زمین نیز در اختیار روسیه قرار دهد؛ اقدامی که خشم آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی را برانگیخت و اوکراین در اقدامی تلافی‌جویانه، مجددا درخواست خود از ایالات متحده برای تامین پهپادهای قدرتمند و موشک‌های ضدپهپاد به این کشور را مطرح کرد. زلنسکی امیدوار است که با دریافت تجهیزات بیشتر، بتواند با تهدید هواپیماهای بدون‌سرنشین ساخت ایران مبارزه کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جیمز کلورلی در ادامه اظهارات خود در گفت‌وگو با العربیه، تاکید کرد: «همانطور که پیش از این اشاره کردیم، این جنگ به دلیل تجاوز روسیه به اوکراین صورت گرفته است؛ در حالی که خطری مسکو را تهدید نمی‌کرد. ما به اوکراین کمک کردیم از خود در برابر حمله روسیه دفاع کند و به کمک خود ادامه می‌دهیم.»

 وزیر خارجه بریتانیا درباره اعتراض‌ها ضدحکومتی در ایران نیز اظهارنظر کرد و گفت: «ما کنار مردم ایران ایستاده‌ایم. پیامی که من به رهبران ایران می‌دهم این است که به حرف مردم خود گوش دهید. آن‌ها فریاد می‌زنند که تغییر می‌خواهند. این مسئولیت و وظیفه آن‌ها است که به حرف مردم خود گوش دهند.»

او افزود: «آنچه ما از رژیم ایران می‌بینیم این است که به جای گوش دادن به صدای مردم به سرزنش سایر کشورها تمایل دارند. جمهوری اسلامی سعی می‌کند به جای تمرکز بر رفتار خود، کشورهای دیگر از جمله انگلستان را مقصر بداند.»

کلورلی با شجاع توصیف کردن معترضان ایرانی تصریح کرد: «اینکه چه کسی رهبری ایران را به عهده بگیرد، انتخاب مردم این کشور است. کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که اطمینان دهیم شجاعت زنان ایرانی را رصد می‌کنیم و به آن‌ها کمک خواهیم کرد تغییراتی را که فریاد می‌زنند، به گوش سایرین برسد. ما در کنار مردم ایران ایستاده‌ایم؛ اما این مبارزه خود ایرانی‌ها است که به دولت ایران پیام می‌فرستد. آن‌ها انتخاب خواهند کرد- و به درستی انتخاب می‌کنند- که می‌خواهند به دولت خود چه بگویند.»

جیمز کلورلی روز شنبه نیز در یک کنفرانس بین‌المللی در بحرین، رژیم تهران را عامل گسترش خونریزی و ویرانی در سراسر جهان دانسته و گفته بود: «سلاح‌های ایران کل منطقه را تهدید می‌کند. امروز برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگری پیشرفت داشته و هم‌زمان، این رژیم به فروش پهپادهایی متوسل شده است که غیرنظامیان را در اوکراین می‌کشد. در حالی که مردم ایران علیه دهه‌ها ظلم مسئولان این کشور تظاهرات می‌کنند، حاکمان جمهوری اسلامی در حال گسترش خونریزی و ویرانی تا کی‌یف‌اند.»