سفیر سابق آمریکا در کابل: اشرف غنی در سرزمین خیالی زندگی می‌کرد

«غنی بدون آگاهی از دیدگاه‌های متضاد تصمیماتی اتخاذ کرد که کارایی نهادهای دولت را تضعیف کرد»

سی‌گار گفت که اشرف غنی از صداها و عقاید فراتر از حلقه نزدیکان بااعتماد خود جدا بود-Wakil Kohsar / AFP

مایکل مک‌کینلی، سفیر پیشین آمریکا در افغانستان، به «سی‌گار» (بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان) گفته است که اشرف غنی، رئیس ‌جمهوری فراری افغانستان، در یک دنیای خیالی زندگی می‌کرد که از واقعیت‌های این کشور فاصله آشکار داشت.

بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان روز دوشنبه، ۳۰ آبان (۲۱ نوامبر)، در توییتی به نقل از مک‌کینلی نوشت: «رئیس ‌جمهوری افغانستان پیوسته اهدافی انکشافی را پیشنهاد می‌کرد که کاملا خارج از نمودار بود و این جدایی آشکار او از واقعیت افغانستان، نگران‌کننده بود.»

 سی‌گارنوشت که رئیس‌ جمهوری غنی، حتی در روزهای نخست دولتش، با درک واقعیت‌های نگران‌کننده‌ای که کشورش با آن روبه‌رو بود، مشکل داشت.

سی‌گار گفت که اشرف غنی از صداها و عقاید فراتر از حلقه نزدیکان بااعتماد خود جدا بود و در نهایت، این شرایط به فروپاشی دولت افغانستان کمک کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سی‌گار نوشت: «اشرف غنی بدون آگاهی از دیدگاه‌های متضاد یا اطلاعات زمینه‌ای، تصمیماتی اتخاذ کرد که کارایی نهادهای دولتی را که او رهبری می‌کرد، تضعیف کرد.»

سیگار افزود که شکاف بین حلقه داخلی رئیس‌ جمهوری پیشین افغانستان و واقعیت‌های موجود کشور ورای دیوارهای کاخ، به این معنا است که ارشدترین کارگزاران قدرت افغانستان، قادر به پاسخ‌گویی موثر به تحولات امنیتی نبود.

حکومت جمهوری افغانستان به رهبری اشرف غنی، پس از فرار او در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، به‌ دست طالبان سرنگون شد. 

در گزارش سی‌گار ذکر شده است که شش عامل باعث سرنگونی حکومت افغانستان به ‌دست طالبان شده است. بنا به این گزارش، این عوامل عبارتند از: باور نداشتن حکومت به خروج نیروهای خارجی از افغانستان، توافقنامه دوحه میان ایالات متحده آمریکا و طالبان، اصرار دولت افغانستان به ادغام طالبان در ساختار حکومت، انحصار قدرت اشرف غنی، امتناع طالبان از مذاکره، و فساد. 

در طول هفت سالی که اشرف غنی بر کرسی ریاست جمهوری افغانستان تکیه زد، انتقادهای شدیدی در مورد انحصار قدرت بر او وارد می‌شد. به‌ دلیل نقش پررنگ حمدالله محب، مشاور سابق شورای امنیت ملی اشرف غنی، و فضل محمد فضلی، رئیس اداره امور ریاست‌ جمهوری در تصمیم‌‌های غنی، شمار زیادی از شهروندان افغانستان عبارت «جمهوریت سه‌ نفره» را در خطاب به دولت او به کار می‌بردند.

محمد اشرف غنی از چهره‌های آکادمیک افغانستان به شمار می‌رفت که در دانشگاه آمریکایی در بیروت و دانشگاه‌های آمریکا تحصیل کرده بود. او دکترای مردم‌شناسی از دانشگاه کلمبیا با سابقه‌ کار در بانک جهانی داشت. 

کسانی که در دو انتخابات ریاست ‌جمهوری به غنی رای داده بودند، امیدوار بودند که او با با پشتوانه تجربه‌ها و شناخت آکادمیک خود بتواند افغانستان را از بحران جنگ و بحران اقتصادی درازمدت بیرون آورد، اما چنین چیزی رخ نداد.

با روی کار آمدن طالبان، محدودیت شدیدی بر آزادی‌های فردی و اجتماعی شهروندان افغان وضع شده است و روز به روز طالبان فشار بیشتری به مردم این کشور، به‌ویژه زنان، وارد می‌کنند.

بیشتر از جهان