آتشفشان شیولوچ روسیه هر آن ممکن است دستخوش «فوران نیرومندی» شود

فعالیت آتشفشانی ممکن است بر ترابری هواپیمایی بین‌المللی اثر منفی بگذارد

گروه واکنش به فوران آتشفشانی کامچاتکا هشدار داد که فعالیت آتشفشان شیولوچ روسیه بسیار بالا رفته است و هر آن ممکن است فوران انفجاری نیرومندی در آن رخ دهد.

این آتشفشان که فعال‌ترین آتشفشان روسیه و یکی از بزرگ‌ترین آتشفشان‌ها در منطقه خاوردور روسیه است، طبق اعلام این گروه رصد، روز شنبه ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان)، پرتاب خاکستردود آتشفشانی تا بلندای سه هزار و ۹۰۰ متر را به ثبت رساند.

این گروه رصد روز یکشنبه [۲۰ نوامبر - ۲۹ آبان] اعلام کرد: «فرایند رشد گنبد گدازه ادامه دارد و با فعالیت قوی دودخان‌ها، فروزندگی گنبد گدازه، انفجارات و بهمن‌های داغ همراه است.»

«فوران‌های انفجاری خاکستر به ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر (۹.۳۲ مایل)... هر آن ممکن است رخ دهد. تداوم فعالیت آتشفشان ممکن است بر رفت‌و‌آمد بین‌المللی هواپیماها و پروازهای کم‌ارتفاع اثر منفی بگذارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آلکسی اوزروف، مدیر شعبه خاور دور موسسه آتشفشان‌شناسی و لرزه‌شناسی فرهنگستان علوم روسیه، به رسانه ریا، رسانه دولتی روسیه، گفت که گنبد آتشفشان بسیار داغ شده است و در شب می‌درخشد.

«تقریبا تمام سطح این گنبد در شب می‌درخشد. بهمن‌های داغ به دمای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد (۱۸۳۲ درجه فارنهایت) از شیب‌ها پایین می‌آید و جریان آذرآوار از آن فرومی‌ریزد.»

«وضعیت این گنبد، طبق مقررات، پیش از وقوع فوران‌[های احتمالی] تازشی قوی، رصد می‌شود.»

به گزارش ناسا، قوی‌ترین فورانی که آخرین بار در شیولوچ رخ داد، در سال ۲۰۰۹ به ثبت رسیده است.

شیولوچ یکی از بزرگ‌ترین آتشفشان‌های کامچاتکا است و ارتفاع قله آن سه هزار و ۲۸۳ متر (۱۰ هزار و ۷۷۱ فوت) است. این آتشفشان همچنین یکی از فعال‌ترین آتشفشان‌های شبه‌جزیره کامچاتکا است و در ۱۰ هزارسال گذشته حدود ۶۰ فوران انفجاری بزرگ در آن رخ داده است.

«آتشفشان شیولوچ در کامچاتکا (‌بچه‌ها بازی ریسک یادتان بیاید) ظاهرا در آستانه فوران است. محققان به مردم توصیه می‌کنند دست‌کم ۱۶ کیلومتر از آن دور شوند. عکس‌ها وحشتناک است.»

به گفته گروه رصد آتشفشان‌های کامچاتکا، «فوران‌های آتشفشانی فاجعه‌باری در سال‌های ۱۸۵۴ و۱۹۵۶ رخ داد که طی آن بخش بزرگی از گنبد گدازه فروپاشید و بهمن ویرانگری از واریزه‌ها پدید آورد.»

در فوران اکتبر ۲۰۱۰ این آتشفشان، خاکستر حاصله تا ارتفاع ۱۰ کیلومتر بالاتر از سطح دریا به هوا پرتاب شد و منطقه مسکونی «اوست-کامچاتسکی» را در حدود ۹۰ کیلومتر آنسو‌تر، با پرده‌ای از خاکستردود پوشاند.

© The Independent

بیشتر از جهان