زمین‌لرزه ۵.۶ ریشتری در اندونزی دست‌کم ۵۰ کشته بر جای گذاشت

مرکز این زمین‌لرزه عمق ۱۰ کیلومتری شهر سیانجور در جزیره جاوه اعلام شده است

بنا به گفته رئیس آژانس ملی بلایای طبیعی، چندین رانش زمین نیز همراه با زمین‌لرزه در اطراف سیانجور گزارش شده است- STR / AFP

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر جزیره جاوه، از بزرگترین و اصلی‌ترین جزایر اندونزی، را لرزاند.

به گزارش گاردین، این زمین‌لرزه در شهر سیانجور واقع در بخش غربی جاوه، در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد. این حادثه تاکنون دست‌کم ۵۰ کشته بر جای گذاشته، حدود ۷۰۰ نفر را مجروح کرده و به ده‌ها ساختمان آسیب رسانده است. 

بنا به گفته رئیس آژانس ملی بلایای طبیعی، چندین رانش زمین نیز همراه با زمین‌لرزه در اطراف سیانجور گزارش شده است. این آژانس گفت که ده‌ها ساختمان، از جمله یک مدرسه شبانه‌روزی اسلامی، یک بیمارستان، و سایر تاسیسات عمومی آسیب دیده‌اند، بیش از ۱۷۷۰ خانه در سیانجور آسیب دیده است و نزدیک به ۳۹۰۰ نفر آواره شده‌اند. همچنین، احتمال می‌رود که ۲۳ نفر زیر آوار ساختمان‌های فروریخته محبوس باشند. 

هنوز اطلاعات بیشتری در مورد میزان تلفات و خسارات این حادثه منتشر نشده است، اما اعلام شد که این زمین‌لرزه در جاکارتا، پایتخت اندونزی، نیز به شدت احساس شده و برخی از مردم محل‌های کار و خانه‌هایشان را تخلیه کرده‌اند. سیانجور در حدود ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی جاکارتا واقع شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، هرمان سوهرمن، فرماندار سیانجور، گفت که برق این منطقه قطع شده و تلاش‌های ارتباطی مختل شده است. او در عین حال افزود که در منطقه کوگنانگ به دلیل رانش زمین که دسترسی به مناطق دیگر را مسدود کرده است، نمی‌توان مردم را از منطقه تخلیه کرد.

اندونزی به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای سرشار از آتشفشان‌ها و گسل‌های حوضه اقیانوس آرام، مرتب در معرض زلزله، فوران‌های آتشفشانی، و سونامی قرار می‌گیرد.

در فوریه سال جاری میلادی زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۲ ریشتر در استان سوماترای غربی دست‌کم ۲۵ کشته و بیش از ۴۵۰ زخمی بر جای گذاشت. پیش‌تر، در ژانویه ۲۰۲۱، نیز زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۲ ریشتر در استان سولاوسی غربی بیش از ۱۰۰ کشته و نزدیک به ۶۵۰۰ زخمی بر جای گذاشت. زمین‌لرزه و سونامی قدرتمند اقیانوس هند نیز در سال ۲۰۰۴ جان نزدیک به ۲۳۰ هزار نفر را در ۱۲ کشور گرفت که بیشتر آن‌ها ساکنان اندونزی بودند.

بیشتر از جهان