وزارت کشور: افغانستان دیگر پناهگاهی برای گروه داعش نیست

استان ننگرهار، در شرق افغانستان یکی از استان‌های نا امن و پایگاه اصلی گروه داعش است

در سال‌های اخیر حملات گروه داعش در استان ننگرهار افغانستان بیشتر شده است-NOORULLAH SHIRZADA / AFP

محمد مسعود اندرابی، سرپرست وزارت کشور جمهوری اسلامی افغانستان، روز یک‌شنبه، ۱۹آبان، در مراسم معرفی ایمل نیازی، فرمانده جدید استان ننگرهار، گفته است: «گروه داعش، به‌صورت کامل در افغانستان، نابود شده است و دیگر پناهگاه امن ندارد».

آقای اندرابی گفت: «گروه داعش در افغانستان به‌ویژه استان ننگرهار، شکست خورده و کاملا نابود شده‌اند و شهروندان این استان با ایستادگی‌شان در برابر گروه داعش، نشان دادند که هیچ گروه خارجی، در ننگرهار جایگاه ندارد». به گفته اندرابی:«مهم‌ترین پایگاه گروه داعش در آستان ننگرهار بود که بامبارزه نیروهای امنیتی و شهروندان آن شکست خورده و نابود شدند».

آقای اندرابی، به شهروندان ننگرهار اطمینان داد که «نیروهای امنیتی افغان، از ترور عالمان، بزرگان قومی، تاجران و قتل‌های هدفمند در این استان، جلوگیری نموده و شبکه‌های خلافکار را مانند کابل، از بین برده نابود می‌سازد».

استان ننگرهار، در شرق افغانستان قرار دارد و یکی از استان‌های ناآمن و پایگاه اصلی گروه داعش به شمار می‌رود. گروه داعش، استان ننگرهار را پایتخت شاخه خراسان خود عنوان کرده‌اند. در سال‌های اخیر فعالیت‌های ویرانگر و کشنده این گروه، در ننگرهار افزایش یافته و همه شهروندان این استان، در تمام حملات انتحاری و انفجاری دست گروه داعش را دخیل می‌دانند.

روستای «اچین» ننگرهار، مرکز اصلی این گروه یاد می‌شود که نیروهای امنیتی افغان، از چند هفته پیش به این‌سو، برای پاک‌سازی این روستا از وجود گروه داعش، عملیات‌های نظامی را آغاز کرده‌اند که تاکنون نیز جریان داشته و گفته‌ می‌شود که بیشتر محله‌های این روستا از وجود گروه (داعش) پاکسازی شده است.

اما دولت روسیه در برابر گفته‌های وزیر کشور افغانستان، در مورد نابودی کامل گروه داعش در این کشور، واکنش نشان داده گفته است:«نابودی کامل گروه داعش از افغانستان، دور از حقیقت است».

انتون موروزوف، عضو کمیته امور خارجه مجلس دومای روسیه می‌گوید:«ممکن نیست که مقامات افغانستان، گروه داعش را به‌طور کامل از این کشور نابود کنند اما حکومت روسیه امیدوار است که سخنان وزیر داخله افغانستان، در باره نابودی کامل گروه گروه داعش، حقیقت داشته باشد».

این نماینده مجلس دومای روسیه افزود:«مسکو می‌خواهد گروه داعش به‌صورت کامل از افغانستان، نابود شود، زیرا این گروه تلاش دارد که از طریق تاجیکستان وارد قلمرو روسیه شوند»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند هفته پیش نیز، الکسندر پورتنیکوف، رئیس استخبارات روسیه گفته بود:«ما شاهد فعالیت‌های گسترده داعش در افغانستان هستیم و دیده می‌شود که این گروه تلاش دارند با ساختن پایگاه در افغانستان، کشورهای آسیای مرکزی را هدف قرار دهند».

آقای پورتنیکوف ادامه داد:«داعش می‌کوشد که شاخه‌های دیگر را نیز در افغانستان با خود متحد سازند».

هفته گذشته مقامات امنیتی تاجیکستان نیز ادعا کرد که «یک گروه از تندروان نقاب پوش (داعش)، شب هنگام به یک ایستگاه مرزی نیروهای تاجیکستان، در مرز این کشور و ازبکستان، حمله کردند که در نتیجه ۱۵ تن از گروه داعش کشته و پنچ تن از آن‌ها زنده دستگیر شدند».

حکومت تاجیکستان،گفت:«تندروان گروه داعش، از خاک افغانستان، وارد این کشور، شده بودند و ماموریت ویژه داشتند».

اما حکومت افغانستان، ادعای مقامات نظامی حکومت تاجیکستان، مبنی بر وارد شدن شماری از جنگجویان گروه داعش از خاک افغانستان به آن کشور را بی‌اساس  خوانده و تاکید کرد که اگر در این مورد اسناد و شواهد دارند به حکومت افغانستان ارائه دهند.

ناتو، نیز از ظهور دوباره گروه داعش در افغانستان ابراز نگرانی نموده و اعلام کرده است:«ناتو و متحدان بین‌المللی‌اش نمی‌خواهد گروه داعش، بار دیگر در افغانستان، ظهور کند و تاکید کرده است که باید بساط گروه داعش از افغانستان، کاملا برچیده شود».

خوش‌بینی حکومت افغانستان، در مورد نابودی کامل گروه داعش از این کشور، و نگرانی حکومت روسیه و تاجیکستان، از تهدیدات این گروه علیه خاک شان، در حالی مطرح می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، شامگاه روز یک‌شنبه، ۵ آبان، در یک کنفراس خبری اعلام کرد که ابوبکرالبغدای، رهبر خونخوار گروه داعش از سوی نیروهای نظامی آمریکا، در شهر ادلب سوریه، کشته شد و دنیا مکانی امن‌تر برای همه شده است.

بیشتر از