یونیسف: کشته شدن کیان پیرفلک هولناک است

بر اساس بیانیه روز ۱۸ نوامبرِ صندوق کودکان ملل متحد تاکنون حدود ۵۰ کودک در سرکوب‌های دو ماه گذشته در ایران جانشان را از دست داده‌اند

یونیسف، صندوق کودکان ملل متحد، به‌مناسبت ۲۰ نوامبر، سالروز تصویب پیمان‌نامه جهانی حقوق کودکان، با انتشار متنی به بررسی وضعیت کودکان در منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) پرداخت.

این سازمان بین‌المللی مدافع حقوق کودکان در این بیانیه، که روز ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲ منتشر شد، نسبت به وضعیت کودکان در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هشدار می‌دهد و می‌نویسد این گروه از کودکان با خطر افزایش «خشونت» مواجه هستند.

نویسندگان این بیانیه تاکید می‌کنند از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، ۵۸۰ کودک ساکن منطقه منا یا در درگیری‌های موجود جانشان را از دست داده‌اند یا به‌وسیله دیگر اشکال خشونت؛ آماری که، اگر بر تعداد هفته‌ها تقسیم شود، مشخص خواهد شد که به‌صورت متوسط در هر هفته بیش از ۱۰ کودک جانشان را در این منطقه از دست داده‌اند.

در بیانیه اخیر یونیسف تاکید شده است که کودکان منطقه منا تحت تاثیر عوامل متعددی، از جمله جنگ و ناآرامی‌های سیاسی و اجتماعی، در خطرند و این خطر بیش از هر جای دیگر در کشورهایی چون ایران، عراق، سوریه، لیبی، سودان و یمن قابل مشاهده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یونیسف با اشاره به خشونت‌های دولتی اعمال شده به معترضان ایرانی در دو ماه گذشته، خاطر نشان می‌کند که در جریان این سرکوب‌های خشن حدود ۵۰ کودک کشته شده‌اند. یونیسف در ادامه این بخش از بیانیه خود چنین آورده است:«آخرین مورد از این تلفات [جانی] هولناک، کودکی ۱۰ ساله به‌نام کیان [پیرفلک] بود و هنگامی‌که همراه خانواده‌اش در خودرو بود به‌ضرب گلوله کشته شد؛ چنین امری هولناک است و باید متوقف شود.»

یونیسف، در انتهای این بیانیه، وظایف دولت‌هایی را یادآور می‌شود که میثاق جهانی حقوق کودکان را پذیرفته‌اند و به این گروه از کشورها تاکید می‌کند که باید «حق زندگی و آزادی بیان» کودکان را، خاصه در شرایط ملتهب و خشن، به رسمیت بشناسند.

جمهوری اسلامی ایران در زمره کشورهایی است که کنوانسیون جهانی حقوق کودکان را در سال ۱۳۷۲ به‌صورت مشروط پذیرفت، اما از آن تاریخ تاکنون بارها، از جمله در موضوع اعدام کودکان، مفاد مندرج در این میثاق جهانی را نقض کرده است.