نگرانی حکومت از گسترش اعتراضات در مناطق استراتژیک ماهشهر، بندر امام و عسلویه

در بندر امام، بندر استراتژیک و بسیار مهم واردات کالا به کشور، مردم معترض نمادهای جمهوری اسلامی را در میدان بسیج این شهر به آتش کشیدند

در پی افزایش تجمع‌های اعتراضی علیه جمهوری اسلامی در استان‌های خوزستان و بوشهر، اکنون شهرهای ماهشهر و «بندر امام» به‌عنوان مناطق استراتژیک صنایع پتروشیمی و واردات کالا و همچنین چندین شهر در استان بوشهر به‌عنوان پایتخت انرژی، نیز شاهد تجمع‌های اعتراضی گسترده مردمی بوده است.

با اوج‌گیری خیزش سراسری طی روزهای ۲۴ تا ۲۶ آبان و تجمع‌های اعتراضی هم‌زمان مردم در بیش از ۶۰ شهر ایران، مردم شهرهای اهواز، ایذه، دزفول، شوش، شوشتر، ماهشهر و بندر امام نیز به خیابان آمدند.

شهر ایذه در شرق خوزستان شامگاه چهارشنبه ۲۵ آبان، صحنه تیراندازی گسترده نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی به سوی مردم بود که در نتیجه آن چند تن از مردم از جمله کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله، کشته شدند.

در اعتراض‌های خیابانی شهرهای اهواز، شوش، ماهشهر و بندر امام نیز مردم همچون سایر شهرهای ایران شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» سردادند.

در بندر امام، بندر استراتژیک و بسیار مهم برای واردات کالا به کشور، مردم معترض نمادهای جمهوری اسلامی را در میدان بسیج این شهر به آتش کشیدند.

بندر امام، بندر استراتژیک واردات کالاهای اساسی به کشور است. به گفته بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، «بیش از ۷۶ درصد کالاهای اساسی» از طریق این بندر وارد ایران می‌شود.

ماهشهر نیز به‌دلیل قرار گرفتن در جوار این بندر و جاده‌های منتهی به آن و همچنین، به‌دلیل استقرار ۳۹ کارخانه و شرکت پتروشیمی با ظرفیت ۲۶ میلیون تن محصولات پتروشیمی در آن یکی از قطب‌های اصلی صنایع پتروشیمی در ایران و بخشی اصلی زنجیره تامین این صنعت است.

هم‌زمان، گزارش‌هایی از اظهارات فرماندهان سپاه پاسداران در خوزستان منتشر شده است که حاکی از احتمال تکرار کشتار زاهدان، خاش، و ایذه در ماهشهر و بندر امام است.

فرماندهان سپاه در دیدار با امامان جمعه اهواز، ماهشهر، رامشیر و بندر امام بر لزوم سرکوب شدید مردم در این شهرها برای جلوگیری از افزایش تجمع‌های اعتراضی و احتمال گسترش آن به تاسیسات بندری و صنایع پتروشیمی در بندر امام و ماهشهر و همچنین جلوگیری از بسته شدن جاده‌های اصلی این منطقه، تاکید کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌دنبال این دیدارها، محمدنبی موسوی‌فرد، نماینده علی خامنه‌ای در استان خوزستان و امام جمعه اهواز، پنجشنبه شب ۲۶ آبان‌ماه، اعتراض‌های مردم را «اغتشاشات» خواند و گفت که مطالبه ما «برخورد قاطع با اغتشاشگران» است.

خوزستان و به‌ویژه ماهشهر در اعتراض‌های سراسری آبان ۹۸، نیز صحنه کشتار گسترده مردم از جمله کشتار معترضان در نیزارهای شهرک جراحی به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی بود، کشتاری که فقط در نیزارهای ماهشهر به کشته شدن نزدیک به یکصد نفر از مردم، جوانان و کودکان منجر شد.

استان بوشهر نیز که برای تامین گاز از اهمیتی استراتژیک برخوردار است در چهار روز گذشته شاهد گسترش تجمع‌های اعتراضی مردمی بوده است.

مردم همچنین در شهرهای دیر، گناوه، برازجان ضمن برگزاری تجمع‌های اعتراضی علیه جمهوری اسلامی اقدام به بستن برخی از راه‌های مواصلاتی همچون جاده دیر به بوشهر کردند.

استان بوشهر علاوه بر قرار گرفتن نیروگاه هسته‌ای در آن، به‌دلیل قرار داشتن منطقه ویژه انرژی پارس و شرکت‌های پتروشیمی در عسلویه دارای اهمیت استراتژیک در صنایع پتروشیمی و گاز ایران است.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی پیش از این، برای جلوگیری از گسترش اعتصاب‌ها در صنایع گاز و پتروشیمی بوشهر و عسلویه، اقدام به بازداشت بیش از یکصد تن از کارگران پیمانی کردند.

هنوز مشخص نیست که جمهوری اسلامی به جز اعمال خشونت و سرکوب اعتراض‌های مردم مناطق مختلف بوشهر چه واکنشی نشان می‌دهد، اما در صورت تداوم تجمع‌های اعتراضی و بروز اختلال در تامین گاز و تولیدات پتروشیمی این منطقه، جمهوری اسلامی با بحران عظیمی مواجه خواهد شد.