نسرین ستوده برنده جایزه حقوق بشری «روبرت بندیتر» شد

روبرت بندیتر وکیل و سیاستمدار فرانسوی است که در سال ۱۹۸۱، زمانی‌که وزیر دادگستری فرانسه بود مجازات اعدام را لغو کرد

BEHROUZ MEHRI / AFP

در جریان برگزاری هشتمین کنگره جهانی علیه مجازات اعدام در برلین، جایزه حقوق بشری «روبرت بندیتر» به نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشری ایرانی، اعطا شد.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، روز جمعه ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان‌ماه)، این جایزه حقوق بشری را به‌نیابت از نسرین ستوده دریافت کرد و پیام ستوده را برای حاضران در کنگره جهانی علیه اعدام خواند.

نسرین ستوده در بخشی از پیام خود خطاب به اعضا و شرکت‌کنندگان کنگره جهانی علیه مجازات اعدام نوشت: «من، نسرین ستوده، وکیل دادگستری و زندانی سیاسی در ایران، از همه جهانیان و از این کنگره می‌خواهم در این روزهای سخت، چشم و گوش ایرانیان حق‌طلب باشند. روزهایی که ناعادلانه جوانانی را زیر حکم اعدام می‌برند که از حق قانونی خود برای شرکت در اعتراضات زن-زندگی-آزادی، استفاده کرده‌اند.»

ستوده در بخش دیگری از پیام روز جمعه خود خطاب به کنگره جهانی علیه مجازات اعدام نوشت: «این روزها، افکار عمومی در ایران، بیش از هر زمان دیگری به لغو مجازات اعدام و همسو با اهداف جامعه حقوق بشری جهانی، برای تحقق زندگی مبتنی بر صلح، عدالت و قانون نزدیک‌تر شده است. از این روی، از شما به‌عنوان نهاد مدنی معتبر، می‌خواهیم به ما در استقرار صلح، عدالت و محو مجازات اعدام کمک کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اهدا جایزه حقوق بشری روبرت بندیتر به یک کنشگر و حقوقدان ایرانی در زمانی اهدا می‌شود که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی دست‌کم برای سه‌ تن از شرکت‌کنندگان در اعتراض‌های اخیر حکم اعدام صادر کرده است.

روبرت بندیتر، وکیل سیاستمدار و نویسنده فرانسوی است.

بندیتر در سال ۱۹۸۱ در زمانی‌که در دولت فرانسوا میتران، رئیس‌جمهوری سابق فرانسه، وزیر دادگستری بود مجازات اعدام را در فرانسه برای همیشه در تمامی جرایم لغو کرد.

جایزه روبرت بندیتر هر ساله به یکی از کنشگران حقوق بشری که برای لغو مجازات اعدام کوشش می‌کنند، اهدا می‌شود.